Корабът, който потъна заради Титаник

| от |

В историята на корабоплаването можем да открием редица интересни случаи на потънали плавателни съдове. Благодарение на филма „Титаник“, мнозина дословно могат да разкажат основната грешка на капитана и цената за предоверяването на инженерите. Легендарният кораб потъва през 1912 г. и трагедията се отразява от всяка световна медия. Оказва се, че диригентът на оркестъра е свирил преди това в България и след това получава покана да се качи на модерния лайнер и да забавлява пасажерите. Девет години преди пускането на „Титаник“ в Чикаго се пуска друг кораб със сериозен капацитет и невероятни възможности, чиято история остава малко позабравена.

И до днес е спорно защо историята на SS Eastland остава под радарите, макар и катастрофата там да коства живота на 844 човека. Мнозина твърдят, че именно Титаник е в основата за тази катастрофа, а редица медии твърдят, че поради липсата на богати и заможни хора на борда на Eastland, журналистите предпочели да си спестят работата.

Крият се и други интересни проблеми. Оригиналното предназначение на този кораб е да пренася плодове. В деня на катастрофата е подготвен за разходка през 64-километровото езеро Мичиган. След закупуването от Western Electric Company, корабът е преработен за туристическа лодка и позволява на служителите да се възползват от безплатните излети и разходки. Мнозина виждат възможност за почивен ден и често се възползват от предлаганите услуги. На зловещата дата още в 6 часа и 30 минути може да се забележат чешките имигранти, които се качват, за да бъдат един ден по-далече от завода. До 7 часа и 15 минути, корабът вече е достигнал своя лимит от пасажери – 2572 души.

Много от тях се наставят на горната палуба, махат на приятели и се подготвят за приятната разходка. Корабът изначално е достатъчно тежък – производството му не е чак толкова съвършено и някои вече усещат как под тях започва да се чува неприятното стенение на пода. Никой не усеща, че корабът се накланя значително и не може да се справи с товара си. До 7 часа и 23 минути, същият вече е под 45-градусов ъгъл. Теглото е достатъчно, за да започне да нахлува вода в двигателното отделение.

Eastland_Postcard_-_View_of_Eastland_taken_from_Fire_Tug_in_river

Снимка: By Max Rigot Selling Company, Chicago – Set of 6 Penny postcard supplied by Kathe Kaul Estate Sales of Kansas City, MO, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24644096

Екипажът хуква на горните палуби и с това допринася допълнително за потапянето на кораба. Пасажерите, които отиват на долната палуба, за да послушат музика от наетия оркестър вече са премазвани от мебелите, които също се отделят от местата си. За около 2 минути Eastland вече е легнал на една страна, а водата нахлува с неподозирана сила. Жените са облечени в своите вечерни рокли, които се оказват твърде тежки, за да могат да се движат и да избягат. Очевидци разказват как отстрани, корабът приличал на маса, върху която шепа мравки се опитва да се качи, а след това са отнесени с груба ръка. От весело и безгрижно, настроението се превръща в истински кошмар.

Викове за помощ, плач и паника вече са обладили всички. Сред потъващите има и деца. Зрители на катастрофата разказват, че след потъването в езерото има само трупове, които плават като коркови тапи. Хората от брега започват да хвърлят пояси и всичко, което би могло да помогне и да позволи на удавниците да се задържат на повърхността, плувците също се хвърлят във водата и започват да вадят хора, някои за съжаление са удавени в опит да помогнат. Един от работниците на пристанещото ще разказва с години, че понякога сънува виковете и се връща в злокобната лятна утрин на 24 юли. Защо потъва този кораб? Разбира се, инженерите са категорични, че има някои основни грешки в проектирането.

Все пак е трудно да се произведе кораб за превоз на стоки, а в последствие да се превърне в туристически плавателен съд. Със същия успех можем да се опитаме да превърнем камион в автобус – просто няма да се случи. Проблемът обаче идва от новото федерално нареждане за спасителните лодки. Непосредствено след потъването на Титаник, всеки плавателен съд е проверен и се изисква да бъдат поставени пет допълнителни спасителни лодки, както и да се доставят необходимите спасителни жилетки за всеки възможен пасажер. Точно това претоварва кораба, особено след като огромна част от допълнителното тегло е позиционирано на горната палуба.

EastlandKenosha

Снимка: By Chicago Daily News photographer – From Library of congress ichicdn n064936, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4864475

След допълнителното тегло се изисква пробно плаване, но такова така и не се извършва. На 24 юли се оказва, че няма и достатъчно баласт в резервоарите на кораба, с което се намалява и стабилността. Сякаш някой се опитвал да потопи кораба от самото начало. 844 човека не успяват да се спасят от водната прегръдка. Голяма част от жертвите е под 24-годишна възраст. Бреговата охрана започва да вади телата и накрая се налага близката казарма да предостави собствената си морга, за да може семействата на опечелените да разпознаят телата на своите роднини и да ги погребат. Децата, които остават сираци, са взети под грижата на целия град и мнозина започват да осигуряват храна и най-различна помощ.

Опечелените започват да обвиняват абсолютно всеки за катастрофата: от производителя до инженера и капитана. За съжаление няма доказателства, с които да се докаже вината на когото ѝ да било за обръщането на кораба. Всяка една институция предпочита да нарече потъването – нещастен случай. Делото продължава да се разглежда през следващите десетилетия. Някои успяват да получат поне някаква компенсация. Макар и рядко да се говори за тази катастрофа, Титаник продължава да носи титлата за най-известен потънал кораб. SS Eastland остава един от най-големите потънали кораби в модерно време, при това с помощта на закон, чиято основна задача е била да спасява животи, а не да ги погубва.

Заглавна снимка: By Detroit Publishing Company – This image is available from the United States Library of Congress's Prints and Photographs divisionunder the digital ID det.4a16159.This tag does not indicate the copyright status of the attached work. A normal copyright tag is still required. See Commons:Licensing for more information., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30753079

 

 
 
Коментарите са изключени за Корабът, който потъна заради Титаник

Повече информация Виж всички