Когато Месершмит правеше коли вместо самолети

| от |

Месершмит (Messerschmitt) е водещият производител на самолети в Германия по време на Втората световна война като произвежда редица отлични и добре познати самолети като Bf 110 и Bf 109, последният от които е вторият най-произвеждан военен самолет в историята. Компанията формира гръбнака на Луфтвафе и е страхотен противник във въздуха до по-късните години на Втората световна война. В крайна сметка компанията произвежда и Me 262, първият оперативен изтребител в света.

Когато войната приключва през 1945 г. обаче на Месершмит е забранено да произвежда самолети за 10 години. Поради това компанията трябва да търси алтернатива, за да продължи да оцелява в следвоенните години.

Както знаем Втората световна се отразява ужасно на Германия – страната е разделена на две и се опитва да възстанови разрушената си икономика, индустрии и инфраструктура. Хората все още се нуждаят от транспорт, но цените на суровините и горивата правят ситуацията такава, че големите, луксозни превозни средства са извън бюджета им. Така малките коли, които са евтини за направа и управление, доминират пътищата в следвоенна Германия, а също и в голяма част от Европа.

Това е в пълен контраст със Съединените щати, които в същото време преживяват икономически и автомобилен бум, който ще доведе до „златния век“ на спортните автомобили, „наземните яхти“ и двигателите V8 през 50-те години.

Fend Flitzer 101 1948-1951 schräg 3

Инвалидна кола Fend 101

Микроавтомобилът

Този период поражда нова категория автомобили в Европа, известна като microcar (микроавтомобил). Микроавтомобилите имат сходни пропорции с мотоциклетите, но предлагат по -голяма практичност и защита от атмосферните условия. Затова и стават много популярни в Европа и много производители последват тенденцията.

Един немски инженер на име Фриц Фенд прави свои собствен принос в тази авто категорията. Фенд е авиационен инженер, който служи като технически офицер в Луфтвафе по време на Втората световна война. В края на 40-те години той проектира „инвалидни коли“ (една от тях е на снимката горе) – малки превозни средства за хора с увреждания – но скоро осъзнава, че хората с увреждания ги купуват и заради малкия им размер и добрата горивна ефективност.

Имайки това предвид, Фенд вижда възможност да продава превозни средства на по-широк пазар. Той адаптира предишния си дизайн в двуместен автомобил на име Fend 150, който възнамерява да произвежда за масовия пазар.

За да се случи това, Фенд се обръща към Месершмит с предложението компанията да ги произвежда вместо него. Неспособен да сглабя самолети, Месершмит вижда в това възможност да поддържа фабриките си функциониращи, като снабдява германците с отчаяно необходимия евтин транспорт.

Messerschmitt KR175 01

Messerschmitt KR175

Първият сериен микромобил на авиокомпанията е KR175. Messerschmitt KR175 е превозно средство със седалка в тандем с дължина едва 2,8 метра, което тежи 220 килограма. Задвижва се от 170-кубиков едноцилиндров двутактов двигател с 9 конски сили, който се стартира чрез издърпване на въже или опционално – със стартер. Той има максимална скорост от 80 километра в час и ултра директно управление, тъй като вилката е свързана директно към гумите.

В превозното средство се влиза през странично отваряща кабина от плексиглас, която, макар и визуално сходна, не е от самолети от Втората световна война, както често се смята. 15 000 от тези триколесни МПС-та са произведени от 1953 до 1955 г., когато са заменен от своя наследник – KR200.

Messerschmitt Kabinenroller

Messerschmitt KR200

KR200 е много с по-изискан и завършен дизайн в сравнение с KR175. Нов едноцилиндров двутактов двигател с 190 кубика и мощност от 10 конски сили дава максимална скорост на микроавтомобила от около 110 километра в час. Новите в модела хидравлични амортисьори са монтирани на всяко колело, за да подобрят качеството на движение и управляемостта. Стилът на каросерията е подобрен, което, заедно с тандемните седалки, дава на KR200 много малко челно напречно сечение, което намали съпротивлението.

Автомобилът има и четири предни предавки в своята скоростна кутия, но няма задна предавка. Интересното е, че за да върне назад, двигателят на KR200 трябва да се изключи и да се включи отново, но да се върти в обратна посока. Водачът постига това, като натисна ключа по-навътре в гнездото му. Това дава на колата уникалното свойство, че има достъп до всичките си четири предавки, докато се движи назад.

KR200 предлага пакет, който идва в комплект с часовник, нагревател и специален интериор. Този модел в крайна сметка става много по-успешен от KR175, като са направени около 30 000 бройки.

***

През 1956 г. на Месершмит е разрешено да се върне отново към производството на самолети. Поради това компанията няма вече полза от своето подразделение за микроколи и го продава на Фенд с разрешение да продължи да използва името Messerschmitt. Фенд продължава да сглобява KR200 и неговите варианти до 1964 г., когато икономиката на Германия се стабилизира и малките автомобили вече не се търсят много.

Това довежда до края на странното участие на Месершмит в автомобилната индустрия.

Днес все още могат да бъдат намерени моделите KR200 и KR175, ако, разбира се, имате подходящата сума.

 
 
Коментарите са изключени за Когато Месершмит правеше коли вместо самолети

Повече информация Виж всички