Сексуалността в Древна Гърция

| от |

В началото беше сексът.

За древногръцките митологии, сексуалността, любовта и сексът са неразривно свързани със създаването на земята, небесата и подземния свят. Гръцкият мит е теогония на кръвосмешението, убийството, многоженството и брачните отношения, в които еротизмът и плодовитостта са важни елементи – те са там от самото начало, демонстрирайки съществената репродуктивна роля на жената за осигуряване на космоса, разширяване на човешката раса и представяне на плодовитостта на природата.

В същото време Зевс, върховният бог, не губи време да отстоява господството си над останалите богове (както мъжки, така и женски). Отношението му към женската сексуалност, изразено в серийно изнасилване и съблазняване (Зевс изнасилва Леда, дъщеря на етолийския цар Тестий, под маската на лебед; изнасилва Даная, принцеса на Аргос, маскирана като дъжд, и изнасилва Ганимед, мъжки смъртен) създава прецедент за векове на мъжко господство и женско подчинение. Изобразяването на Хера (съпруга на Зевс и царица на древногръцките богове) като двулична и измамна жена отваря вратата за векове на мъжка несигурност за жените и мизогиния.

Минойците (на основната снимка)
Най-ранните ни доказателства за древногръцката сексуалност идват с минойците (приблизително от 3650 до 1400 г. пр. н. е.). По това време жените са облечени само частично – основните елементи на облеклото им са халати с къси ръкави с многослойни, влакнести поли, отворени на пъпа и гърдите. Жените също носят втален корсаж без презрамки – това са първите облечени дрехи, познати в историята.

Обикновено те се изобразяват с мъничка талия, пълни гърди, дълга коса и пълни бедра: за нашите очи и уши това е сексуално заредено и провокативно, но за минойците вероятно не е така. Дори напротив, сладострастната фигура може да е средство, чрез което жените и техните художници изразяват своя пол и статус, а не мъжете художници просто да идеализират женската сексуалност за собствено удоволствие. Изглежда, че жените в Минойски Крит са се радвали свободно на своята женственост.

Описаната по-горе форма на тялото се появява отново в средата на края на 19 век, когато жените се обличат в тесни корсети, за да направят талията си малка, и носят обръчи под полите си, за да преувеличи пропорциите на долната част на тялото си.

Kiss Briseis Painter Louvre G278 full

Педерастия
Педерастията в Гърция вероятно произхожда от критяните. Критската педерастия се изразява в ритуалното отвличане (харпагмос) на момче от елитен произход от възрастен аристократичен мъж, със съгласието на бащата на момчето. Този възрастен мъж е наричат филетор, а момчето – клейнос. Мъжът извежда момчето в пустинята, където то прекарва два месеца в лов и пиршество, изучавайки житейски умения, уважение и отговорност. Обикновено се предполага, че филеторът започва да прави секс с момчето скоро след като го извежда в дивата природа.

Ако момчето е доволно от това, то промени своя статут от клейнос на парастатес, или другар, което означава, че то метафорично се е било в битка заедно със своя филетор. След това се връща в обществото и заживя с него.

Филерът обсипва момчето със скъпи подаръци, включително армейска униформа, вол, който трябва да бъде принесен в жертва на Зевс, и бокал за пиене – символ на духовно постижение. В същото време, според географа Страбон, тогава момчето трябва да избере дали да продължи или да сложи край на връзката със своя приятел и дали да изобличи мъжа, ако той се е държал лошо по някакъв начин.

Satyros Cdm Paris DeRidder509

Сатир

Сатири и сатириазис
Сатирите, изобразени в гръцката митология като подобни на животни мъже с конска опашка, магарешки уши, обърнат нос и изправен пенис, имат репутацията на закоравели мастурбатори със склонност към изнасилване, содомия и некрофилия. Сатирът е истинско парти животно с ненаситна страст към танци, жени и вино. Сатирите са експерти по аулоса, инструмент с фалична форма, и някои картини върху керамика ги показват, еякулиращи по време на игра, а на една дори се вижда как пчела ловко избягва да бъде опръскана в полета си.

Освен да вдъхновяват прекрасни изображения върху керамика, сатирите ни оставят думата satyriasis, което означава хиперсексуалност – класифицирана днес в Международната класификация на болестите (ICD) на Световната здравна организация като сатириаза при мъжете и като нимфомания при жените (през 1951 г. тя все още е дефинирана като „сексуално отклонение“). Думата сатириаза се появява често в трудовете на медицински автори на Римската империя, които описват състояние, без съмнение съществуващо от векове. Например Соран твърди, че „сърбежът“, усещан в гениталиите, който кара жените да се „докосват“, увеличава сексуалния им нагон и причинява „психическо разстройство“ и нескромно желание за мъж. Гръцкият лекар Гален го нарича „“маточна ярост“, furor uterinus.

Briseis Phoinix Louvre G152

Бризеида

Ахил и Бризеида
„Илиада“ ни дава един от най-ранните оцелели изрази на хетеросексуална любов, който идва от доста изненадващ източник – от закаления в битка, омирски герой от войната, Ахил.

Ахил нехарактерно е изключително, когато разкрива колко много обича Бризеида в книга 9 на „Илиада“, позовавайки се на нея, сякаш е негова съпруга. Красивата и интелигентна Бризеида се сблъсква за първи път с Ахил, когато той безмилостно заколва баща й, майка й, трима й братя и съпруга й по време на гръцко нападение над Троя, преди да я вземе за военен заложник. Ахил унищожава семейството на Бризеида, така че тя има само него, върху когото да се съсредоточи.

За Ахил просто е правилното и почтено нещо да обичаш жената си – отношение, разбира се, което може да е в противоречие с някои от членовете на мъжката аудитория от епоса на Омир през годините.

Achilles fighting against Memnon Leiden Rijksmuseum voor Oudheden

Ахил

Женски дрехи
Псевдо-Аполодор, в „Библиотеката“ (сборник с гръцки митове и героични легенди), ни казва, че за да помогне на сина си да избегне службата в армията Тетида (майката на Ахил) го скрива в двора на Ликомед, цар на Скирос. Преоблечен като момиче Ахил живее сред дъщерите на Ликомед под псевдонима Пира, червенокосата девойка. Ахил изнасилва една от дъщерите Дейдамия и заедно имат син, Неоптолем.

Пророк Калхас казва на Одисей, че гърците няма да превземат Троя без подкрепата на Ахил – затова той отива при Скирос, маскиран като търговец на дрехи, а сред стоката си поставя щит и копие. Ахил моментално взима копието, Одисей вижда, че всъщност е маскиран и го убеждава да се присъедини към гръцките сили.

Друг известен алфа мъж, Юлий Цезар, също се облича в женски дрехи: на 20 години той живее живота на момиче в двора на крал Никомед IV и по-късно е наричан зад гърба му „кралицата на Витиния“ , и „мъж на всяка жена и жена на всеки мъж“.

 
 
Коментарите са изключени за Сексуалността в Древна Гърция

Повече информация Виж всички