Отпечатък на 3,7 милиона години е свързан с неизвестен човешки прародител

През 1976 г. палеонтолозите откриват два комплекта отпечатъци, датиращи отпреди 3,7 милиона години. Единият изглежда е най-старото известно доказателство за изправено ходене сред ранните хора; другият изглежда принадлежи на мечка… Но сега учените смятат, че вторият чифт отпечатъци също е принадлежал на човек.

Този отпечатък, смятат учените, може да е доказателство за неизвестен досега човешки прародител. Ако е така, тогава двама двукраки човеци – а не един, както се смяташе по-рано – са бродили по земята по едно и също време.

„Тези отпечатъци показват, че еволюцията на ходенето на два крака е по-сложна и по-интересна, отколкото смятахме досега“, обяснява Джеръми Де Силва, професор по антропология в Дартмутския колеж и съавтор на скорошно проучване на отпечатъка, публикувано в Nature.

„Има най-малко двама хоминина, които ходят по различни начини, на различно оформени крака, по това време в нашата еволюционна история, което показва, че развиването на способността за ходене у човека е по-малко линейно, отколкото мнозина в нашите среди си мислят.“

Australopithecus afarensis (женски)

Преди това учените вярваха, че по това време е живял само един вид човек – Australopithecus afarensis, който е бродил в древна Африка преди 3,9 до 2,9 милиона години. Скелетът на Луси е известен пример за Australopithecus afarensis.

Забележително е, че учените подозират, че и двамата ранни хора са били в Лаетоли в Северна Танзания, където са намерени отпечатъците им, приблизително по едно и също време. След вулканично изригване те си проправиха път през пепелта, превърната в кал. „В някакъв момент“, размишляваше Елисън МакНът, биологичен антрополог в Heritage College of Osteopathic Medicine към университета в Охайо, „двамата ранни хора може да са зърнали един друг.“ Тя предполага, че мистериозният собственик на втория чифт отпечатъци би могъл да „погледне нагоре през пейзажа и да види Australopithecus afarensis да върви.“

МакНът добавя: „Наистина е страхотно, че може да имаме поне два вида хоминини, които живеят на едно и също място.“

След тази хипотетична среща вулканът изригва отново. Нов слой пепел покрива отпечатъците им и ги запазва в продължение на милиони години. Но на изследователите като че ли им отнема много повече време, за да разгадаят тяхното значение.

През 1976 г. палеонтолозите откриват отпечатъците на Australopithecus afarensis в обекта в Лаетоли. Те, според тях, те са най-ранните известни следи, оставени от двукраки хора. Те също така откриват и други отпечатъци, но не могат да определят дали са оставени от мечка или от човек.

„Учените не са уверени в нито едно от обясненията“, обясни Стефани Мелило, палеоантрополог от Института за еволюционна антропология Макс Планк. „В крайна сметка другите отпечатъци е по-лесно да се забравят, отколкото да се обяснят.“

Едва наскоро Де Силва и неговият екип се заемат да ги намерят и преразгледат. След като разкопават обекта отново, той и неговият екип също проучват как ходят мечките – и откриват, че ходят само на два крака само 1% от времето.

По този начин е по-вероятно отпечатъците от стъпалата да принадлежат на ранен вид човек, а не на древна мечка.

„Отпечатъците са различни от тези на всеки друг хоминин“, обясни Мелило, който каза, че екипът на Де Силва е свършил „убедителна работа“ да докаже, че отпечатъците не принадлежат на мечка.

„Самите следи са с странно широки и къси, а стъпалата, отговорни за тяхното създаване, може да са имали голям пръст, който е бил способен да захваща подобно палец, както големия пръст на краката на маймуните.“

И ако те наистина принадлежат на ранния човек, тогава отпечатъците оспорват досега поддържаните предположения за хода на ранната човешка история.

„Ако излезе, че става въпрос за втори вид, това откритие показва, че Australopithecus afarensis и нещо друго наистина са били по едно и също време, на едно и също място“, каза Мейло.

Засега този мистериозен човешки прародител остава загадка. Въпреки че Де Силва предполага, че е бил висок само около метър, само фосилни находки могат да дадат допълнителна информация за това как е изглеждал този ранен човек.

Коментарите са изключени за Отпечатък на 3,7 милиона години е свързан с неизвестен човешки прародител