shareit

Малко известни факти за Помпей преди и след Везувий

| от |

Римският историк и археолог д-р Джоан Бери споделя пет по-малко известни факта за града на западното крайбрежие на Италия близо до днешния Неапол…

Cyark pompeii reconstruction1

1. Помпей не е замръзнал във времето, нито е перфектната капсула за епохата

Изригването на Везувий през 79 г. сл. н. е. причинqwa огромни щети – избухват пожари, пометени са покриви, рухват колони. Повечето жители на града избягат в околните провинции (нямаме представа колко от тях са загинали там). Те вземат със себе си малки ценности, като монети и бижута, и лампи. Органичните материали, като чаршафи, одеяла, дрехи, завеси, са унищожени.

В годините и вековете след изригването, различни хора изследват Помпей, прокарвайки си път през стени и вземайки ценните предмети, които намират. Най-ранните официални разкопки през 18 век не са нещо повече от упражнения в търсенето на съкровища, което означава, че архивите за находките са лоши или изцяло не съществуват. Има също доказателства, че някои находки, като стенни рисунки и керамика, са умишлено унищожени от багерите, защото не се считат за достатъчно качествени! Всички тези фактори правят Помпей предизвикателен обект за изследване – подобно на повечето други археологически обекти.

Vesuvius from Pompeii (hires version 2 scaled)

2. Помпей прилича на гигантска строителна площадка

Известно е, че през 63 г. сл. н. е. Масивно земетресение причинява големи щети в града. Сега обаче учените са съгласни, че това е просто едно от поредица земетресения, които разтърсват Помпей и околностите в годините преди 79 г. сл. Хр., когато изригва Везувий. Ясно е, че някои сгради са ремонтирани няколко пъти през този период.

Всъщност по това време Помпей най-вероятно прилича на гигантска строителна площадка, като реконструкция се извършва както на обществени сгради, така и на частни къщи. В миналото учените твърдят, че градът е изоставен от богатите през този период и е превзет от търговска класа. В наши дни виждаме мащабите на възстановяването като знак за огромни инвестиции в града – вероятно и с участието на императора – от жители, които се стремят да подобрят своята градска среда.

Pompeian mural depicting the Amphitheatre riots

3. Амфитеатърът е колоритно декориран

Когато амфитеатърът е разкопан за първи път през 1815 г., забележителна поредица от стенописи украсява стените му. Има големи рисувани панели с диви животни, като мечки и бикове, както и съдия, стоящ между двама гладиатори. От двете им страни, по-малки панели изобразяват Нике от Самотраки или пространства, осветени от канделябри.

Фреските вероятно са рисувани на подиумната стена в периода непосредствено преди изригването. В рамките на няколко месеца след разкопките им обаче те са напълно унищожени от замръзване, без да оставят следи, които да видим днес. За наш късмет обаче са им направени рисунки, когато са изкопани, така че имаме известна представа за оригиналната цветна декорация на амфитеатъра.

Egyptian - Isis with Horus the Child - Walters 54416 - Three Quarter Right

4. Култът към Изида е особено популярен в Помпей

В допълнение към известния храм на Изида [посветен на египетската богиня], нейни изображения и статуетки са намерени в повече от 20 къщи, често заедно с фигурки на по-традиционни римски богове и богини.

Въпреки че римските писатели са подозрителни към култа към богинята, който според тях застрашава традиционните римски ценности като чест и дълг към държавата, Храмът на Изида в Помпей съществува от около 200 години преди изригването през 79 г. сл. н. е. – което означава, че култът има дълго и утвърдено място в Помпей. Последователите на Изида вярват, че тя предлага възможността за живот след смъртта и че е покровителка на моряците. Това със сигурност обяснява популярността й в Помпей, който се намира край морето.

Pompeii - Casa del Centenario - Love scene

5. Противно на разпространената информация, в Помпей има само един сигурно идентифициран публичен дом (или „Лупанар“)

Намира се на тясна, криволичеща улица в центъра на града и днес е една от най-посещаваните туристически атракции при разкопките. Знаем, че това е публичен дом от оформлението му (той е разделен на кабинки, всяка със зидано легло), има еротични рисунки по стените и множество изрични графити, в които са изброени сексуални актове и цени.

Учените предполагат, че е имало и други „публични домове“ в къщи, в които също са намерени еротични рисунки по стените, но всъщност еротичните картини са повсеместни в Помпей и не са свързани задължително с най-старата професия. Това обаче не означава, че проституцията има само в Лупанар. Реклами на проститутки са намерени по улиците, които заобикалят града, а по баровете вероятно се продава секс заедно с храната и виното.

 
 
Коментарите са изключени