Единственият човек, убит от метеор

В началото на 19 век мъж в Ирак е ударен и убит от метеорит. Данните за събитието предоставят пред учените историята за вероятно най-ранният случай на смърт, причинен от удара от метеорит – и единствената такава смърт, за която знаем досега.

Както пише Science Alert, група изследователи откриват множество ръкописи в Главната дирекция на държавните архиви на Президентството на Република Турция, хронизиращи смъртта на човек, убит от падащ метеорит.

Трите документа са написани на османски турски и датират от 19 век, по-точно от 22 август 1888 г. Злощастният инцидент се случва на територията на днешния град Сулеймания, Ирак. Според архивните документи огнена топка високо в небето е забелязана от жители в близкия град около 8:30 ч., което предполага, че метеоритът идва от югоизток.

След това от небето пада дъжд от камъни за период от 10 минути. Фаталният метеорит идва именно от този дъжд.

Sulaymaniyah1

Сулеймания, Ирак

Документите бяха разкрити и анализирани от екип изследователи, ръководен от Озан Унсалан, доцент в турския университет Еге. Описа в архивите е в съответствие с други документирани събития на подобни метеоритни дъждове, при които обаче метеоритите обикновено експлодират или изгарят преди да ударят Земята.

Въпреки че не се споменава по новините, планетата ни е бомбардирана от милиони метеорити ежедневно. Но тези космически скали обикновено изгарят, докато минават през атмосферата. Според данните от НАСА, от 1988 г. насам само 822 метеорити са били достатъчно големи, за да експлодират в атмосферата.

През 2013 г. метеорит в Челябинск избухва в атмосферата, причинявайки метеоритен дъжд, съдържащ големи парчета, които достигат до 650 килограма и все пак никой не е убит. Всъщност всички наранявания, получени от инцидента, са резултат от ударната вълна от експлозията, а не от падащите камъни.

Метеоритът в Челябинск

Въпреки шокиращата регулярност, с която Земята е удряна от скали от космоса, експертите не са намерили нито един друг случай на човек убит от космически отломки, поне досега.

„Поради факта, че тези документи са от официални източници на правителството и са написани от местните власти, дори и самият гранд везир, ние нямаме никакво подозрение за тяхната реалност“, пишат изследователите в изследването, публикувано в списанието Meteoritics & Planetary Science, публикувана в края на април 2020 г.

В допълнение към смъртта на жертвата на метеорита, записите от метеоритния дъжд от 1888 г. споменават и друга жертва, която – макар и оцеляла след събитието – е ударена от падащите отломки и е парализирана. Османските документи също така регистрират щети по посевите, които вероятно са в резултат от ударната вълна.

Записите не само предоставят достоверна информация за смъртта от метеорита, но предлагат и твърди доказателства за това. Едно писмо от архивите изглежда първоначално е придружено с проба от метеорита, но изследователите не успяват да намерят скалната проба в нито един от турските архиви или музеи.

Архивните документи са открити съвсем наскоро, след което са цифровизирани. Те са написани на стар османски турски език, което ги прави трудно за превод. Все още обаче има много документи, с които екипът не е приключил.

Изследователите отбелязват, че липсата на доказателства за смъртта от удари от метеорит през хода на историята може просто да се дължи на липса на проучвания върху такива значими документи, особено на тези, които произхождат от неанглоезични култури.

Със следващата си стъпка екипът се надява да открие отговор от султана относно метеоритния дъжд, който според тях съществува останалата част от нецифровизираните документи.

Относно метеоритът в Челябинск: около 9:15 ч. местно време в небето над Челябинска и Свердловска области е забелязан яркосветещ падащ обект, който оставя дълга следа от дим. Когато навлиза в атмосферата, той е забелязан чак в Казахстан. Посоката, от която идва метеоритът, е юг-югоизток и се взривява в стратосферата над града като в процеса осветява силно огромна площ. Минути по-късно ударна вълна разтърсва града и населените места в областта.

От инцидента са ранени най-малко 1200 души като нараняванията са най-вече от счупени стъкла заради ударната вълна. От пострадалите поне 46 са приети в болница като двама са в тежко състояние. Нанесени са и щети на много сгради.

Първоначално е съобщено, че част от метеорита е паднала в слабонаселен район на 80 километра от град Сатка, но впоследствие тази информация е опровергана. Мястото на удара по-късно е установено в замръзнало езеро на един километър от град Чебаркул. Друг фрагмент се разбива близо до град Златоуст.

Руското Министерство на извънредните ситуации заявява, че ще обезщети всички жители, пострадали от явлението. След взрива местната полиция е в повишена готовност. Полицията е започнала операция „Крепост“, целяща предпазването на засегнатите сгради от мародери, а над 20000 служители от различни служби са мобилизирани да оказват помощ в пострадалите райони.

Коментарите са изключени за Единственият човек, убит от метеор