Динозаври са гнездили на Арктика

Дори по време на Кредата, преди около 70 милиона години, полярната тундра е тъмна с месеци. Това предоставя на палеонтолозите дългогодишен пъзел. В скали по северния склон на Аляска са открити различни видове динозаври от около тази епоха – съответно със сигурност трябвало да се справят с дългите зимни нощи. Тези динозаври мигрират ли според сезона, питат се палеонтолозите, или остават там?

Отговорът идва от изненадващ източник. След десетилетия проучвания и разкопки във формацията Принс Крийк в Аляска, палеонтолозите бавно събрат колекция от кости от съвсем млади динозаври – и не само от един вид. Тези малки фосили говорят много за динозаврите от Арктика. Например, вместо да мигрират в по-топлите райони, за да отглеждат малките си, полярните динозаври остават в древна Аляска целогодишно и отглеждат там своите потомци.

Намирането на останките на всякакви новоизлюпени или млади динозаври е повод за празник за палеонтолозите – такива вкаменелости са много редки. Бебетата динозаври рядко се съхраняват във вкаменелостите, вероятно поради малкия им размер и факта, че младите динозаври са предпочитана плячка за големи хищници. И все пак, в продължение на три десетилетия търсене на такива вкаменелости, палеонтологът от Университета в Аляска Пат Друкенмилър и колегите му откриват крехките останки на бебета хадрозаври, рогати динозаври, хищници и тиранозаври. Изненадващо, изследването дори открива малък зъб на малък рогат динозавър – известен като лептоцератопсид – което показва, че със сигурност има още какво да се открие във формацията на Принс Крийк

Leptoceratopsidae Diversity

Leptoceratopsidae

Откритието, че повечето от известните групи динозаври от формация Принс Крийк са гнездили и са започнали живота си от яйца във Високата Арктика, решава въпроса дали древните динозаври на Аляска са останали на място или са мигрирали. В края на краищата излюпените и кърмачетата не биха могли да пътуват на дълги разстояния. Други изкопаеми, като непълнолетен хищник, обявен миналата година, добавиха доказателства към същата идея.

До този момент вкаменелостите на млади динозаври от Аляска са от малки видове. Палеонтолозите все още се чудят дали пък по-големите видове, като например хадрозаврите с човката като лопата, са се отдалечавали от Кредната Аляска през студените месеци. Но намирането на бебета динозаври, големи или малки, загатва, че цялата общност на динозаврите е останала във Високата Арктика през цялата година. „Малките находки не са първото доказателство в подкрепа на идеята, че те са целогодишни жители, но бих казал, че това са едни от най-убедителните доказателства до момента“, казва Пат Дръкенмилър, палеонтологът от Университета в Аляска.

Въз основа на това, което палеонтолозите и геолозите успяват да съберат от древната среда на Принс Крийк, Друкенмилър и колеги предполагат, че динозаврите родители изграждат гнездата си и снасят яйца при прехода между зимата и пролетта, около март. Размерът и другите биологични фактори играят роля за това колко дълго трябва да се мътят бебетата, но много от излюпените вероятно се появяват между юни и септември. Бебетата трябва да се измътят, преди зимата да настъпи отново, което означава, че малките на големи динозаври вероятно са навлезли в есенния пейзаж съвсем новородени и с малко време за да се ориентират преди да настъпи зимата“, казва палеонтологът от Единбургския университет Грег Фънстън, който не е участвал в новото проучване. Ако някой от динозаврите мигрира напред-назад с Кредовите сезони, те са малцинство.

Въпросът сега е как подобните на рогатия динозавър Пахиринозавър и тиранозавъра Нануксавър преживяват студените и тъмни месеци. Въпреки че районът е малко по-топъл, отколкото е днес, фактът, че палеонтолозите не са открили костенурки, крокодили, земноводни или други хладнокръвни животни, показва, че това място наистина може да стане студено. От темповете на растеж на динозаврите, структурата на костната тъкан и други улики, палеонтолозите знаят, че динозаврите са имали висока телесна температура. Това несъмнено им е помогнало да преминат през студените месеци. Но Дръкенмилър се чуди какви други черти или поведение са имали тези животни, които са им помогнали през полярната нощ. „Колко оперение имат някои от тези същества? Каква храна помага на тревопасните да оцелеят през зимата? Дали малките видове са се заравяли през зимата?“

Коментарите са изключени за Динозаври са гнездили на Арктика