shareit

Жаклин Кокран – домакинята, която премина звуковата бариера

| от |

Едва ли има човек, който да не е чувал легендата за жените-шофьори. Стане ли въпрос за управлението на автомобил или друга специфична техника, мнозина отписват нежния пол като качествен кадър зад волана. Такива заключения определено не са много справедливи, имайки предвид наличието на жени в моторните спортове, в авиацията и в науката. Половото разделение до този момент не е помогнало на никого и днес ще разкажем историята на Жаклин Кокран. Това може би е една от най-бързите дами в XX век. Както много други дами, тя също обожава високите скорости, но вместо да въздиша по бързите машини, тя прекарва времето си в разработването им.

Родена е на 11 май 1906 година и бързо насочва погледа си към небето, което по-късно остава единствената граница за нейните възможности. През 1920 г. работи като фризьорка и нивото ѝ на професионализъм я води в Ню Йорк, където продължава да работи с ножици в ръка. Животът и има значителни противоречия със семейството си и често казва, че роднините ѝ са осиновено семейство, тя продължава да ги издържа дълги години. Мнозина ще бъдат много критични, но детството на Жаклин не е особено прекрасно. Прекарва около 2 години в началното училище, след това трябва да помага вкъщи и междувременно често ѝ се налага да краде кокошки от съседите, за да има какво да се сложи на масата.

Jackie_Cochran_at_1938_Bendix_Race

Снимка: By Transferred from en.wikipedia to Commons.; orig. from https://www.eisenhower.archives.gov/dl/Jacqueline_Cochran/photographs/Bednrixrace1938JC.jpg, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3838579

На 12-годишна възраст работи в шивашки цех, а на 14 години вече е омъжена, като следващата година трябва да се превърне в домакиня с едно дете. Разбира се, бракът не потръгнал и когато станала самотна майка, бързо намерила занимание, което да докарва добри приходи за отглеждане на детето ѝ. Бизнесът ѝ се разраства значително след срещата с Флойд Одлум, който в онзи момент е 10-ят най-богат човек в света. Неговото предложение е да се основе козметичен бизнес, но всичко се обръща много бързо, след като приятел предлага направят един полет с неговия самолет. След полета, Жаки се записва на уроци по летене. През 30-те години на миналия век се научава да пилотира самолет само за 3 седмици.

След още две години получава своя лиценз за извършване на комерсиални полети. Одлум продължава да стои до нея и много скоро двамата се женят. Бизнесът така или иначе се случва и носи артистичното име „Wings to Beauty“. Работата на Жаклин се насочва към полети в различни точки на САЩ и промотиране на своята козметична линия и през следващите години успява да вербува Мерлин Монро за лице на модната си компания. Wings to Beauty много скоро разполага със серия червила, разработени от провокативната блондинка. През 1934 г. се оказва една от 3-те жени по време на състезанието MacRobertson Air Race от 1934 година. През 1937 г. е единствената жена в Bendix Race. Същата година работи заедно с Амелия Еърхарт за създаването на въздушно състезание за жени. Въпреки ангажиментите си, успява да намери време, за да постави нов женски световен рекорд за най-висока скорост. Следващата година е призната за най-добрия пилот сред жените-авиаторки в САЩ.

Jacqueline_Cochran_in_P-40

Снимка: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4013115

Дамата е и една от първите, които управляват бомбардировач през Атлантическия океан. Друга приятна страст а въздушната акробатика и генерирането на няколко пъти земното ускорение в опита си да открие лимита на един самолет. Впрочем в повечето случаи Жаклин забравяла да сложи маската за кислород и често се оказвала на екстремни височини, където човешкият организъм се задъхва значително. Това не бил проблем за младата авиаторка. Екстремните височини ѝ позволявали да набира максимална скорост по пътя към земната повърхност, следователно след всяка среща със смъртта, Кокран изпитвала невероятно удовлетворение, което нищо друго не можело да достави. Приливът на адреналин бил достатъчен, за да продължава да повтаря каскадите си.

Jackiewasptrainees

Снимка: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1624847

След като Втората Световна война избухва и САЩ е все още неутрална, защото Япония не се е отбила през Хаваи. Жаклин се записва в британска транспортна фирма и лети постоянно от САЩ до Великобритания, доставайки самолети за кралските военно въздушни сили. След първият си курс рекрутира още жени, с които да лети обратно и практически доставя оръжие на съюзниците. Почетно е повишена в чин „Командир на ескадрила“ в британската армия. Когато САЩ влиза във Втората Световна война, Кокран пише писмо до Елинор Рузвелт с молба да започне обучаваща програма за жени-авиаторки, които да заминат за фронта. Нейният екип тогава наброява около 1000 жени. Оказва се, че това решение е изключително важно, защото една жена в мъжки колектив може да направи чудеса с морала им.

Когато войната приключва, получава няколко медала за вярна служба към САЩ, медал от френския легион, лейтенант-полковник в американските ВВС и още много други. Впрочем тя е на първа линия, когато вижда как Япония се предава и е специален гост в съда по време на процеса в Нюрмберг. Сраженията може да са приключили, но нуждата от високи скорости продължава да държи Жаки, както сама иска да я наричат приятелите, под контрол. Следователно кандидатства за тестови пилот в американската армия и е една от първите, които получават правото да летят на F-86 Saber. Разбира се, в повечето случаи конструкторите се надявали, че Кокран няма да унищожи самолетите им, защото знаели на какво ги подлага.

Jackie Cochran

Снимка: By Air Force Flight Test Center History Office – http://www.af.mil/News/Photos.aspx?igphoto=2000594889, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3760391

Резултатът обаче бил винаги положителен и до края на 1962 г. успява да счупи 9 световни рекорда, при това за един следобед. Към постиженията може да се добавят и изпълнения като: първата жена, която да излети и да кацне на самолетоносач, първата жена, която да премине звуковата бариера, а след това достига и скорост от Mach 2 или 2450 км/ч. Последното се случва на 57-годишна възраст. Рекордът за въздушна скорост от 2 284 км/ч също е неин.

Нейното присъствие в американските ВВС може да се разглежда така: всеки път, когато зона 51 извади нов самолет, Жаклин се качва в него и проверява колко добре е направен. Магическата приказка за необразованата домакиня, която някога е започнала да подстригва приятелки, достигаща до тези размери и постижения, официално приключва на 9 август 1980 г. Жаклин Кокран приключва жизнения си път на 74-годишна възраст. Зад гърба си има достатъчно рекорди, но по-важното е, че нейната работа отваря вратите на авиацията и за редица други дами. Практиката е запазена и до днес!

Заглавна снимка: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4526098

 

 
 
Коментарите са изключени