shareit

Изкуството на бизнеса: Томас Кук – бащата на модерния туризъм

| от |

През 1808 г. в Мелбърн (Англия) проплаква бъдещият баща и основател на туристическите пътувания с обща цена. Днес услугата се нарича „туристически пакет“. Почти 148 години от първото пътуване на Томас Кук, написаните закони продължават да се използват, при това без особени изменения. Той познава плодовете на труда още на 10-годишна възраст и търси всяка добра възможност за печалба. След наблюдения на транспортния бизнес, бъдещият основател вижда една много добра възможност и за двете страни.

Железопътните линии били готови да свалят цената на редовния билет, ако всички купета се запълнят. Вярвайки в успеха на тази бизнес стратегия, той пише оферта за 570 души, които на 5 юли 1871 г. ще предприемат скромно пътуване от Лестър до Лъфбъроу (около 17 километра) за цена на билета от един шилинг. Като бонус, гостите ще могат да се разходят из града, да получат оркестър на разположение във влака, както и да се ободрят с топли напитки и сандвичи. Бъдещият туристически бос дори предлага забавна програма на гостите. Като всеки прохождащ бизнесмен, Томас предпочита да не взима пари, а да провери дали наистина неговата теория е вярна. Към тази история не трябва да се забравя и още един забавен мотив – вредите от алкохола през Викторианската епоха. Пътниците от първото пътуване са били именно почитатели на въздържанието, а самият Кук (също почитател на идеята) ще прекара целия си живот, без да близне капка алкохол.

С времето ще става ясно, че никой не е подозирал колко далеч отива влака и мнозина за първи път ще посещават нови дестинации на километри от комфорта на дома. Следващото мащабно културно събитие – изложбата на принц Албърт – вади от малките градове и села повече от 150 000 души, които през следващите 6 месеца ще се отдават на изкуство, без да подозират, че за първи път хоризонтът на възможностите се е вдигнал много по-високо от дувара на малките къщички.

Социалният фактор също дава огромен успех на прохождащата компания. 19-и век се оказва сериозен съдник за младите необвързани жени. Без придружител в лицето на роднина или евентуално романтична половинка, младата авантюристка може да получи реномето на лека жена. Благодарение на груповите пътешествия като социален феномен, много млади дами хвърлят гоблените и започват да пътуват. Достъпният билет на влака гарантира не само независимост, но и защита от всякакви главоболия и беди.

Thomas_Cook_Building,_Leicester,_panels

Снимка: By NotFromUtrecht – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9729174

И докато Викторианската епоха предлагала луксозните методи за пътуване на средната и висшата класа, бедният англичанин трябвало да се моли на обущаря си за по-здрави обувки. Железницата също имала трески (понякога греди) за дялане – отворените купета били предизвикателство и за най-здравият организъм, а флората и фауната от микроби можели да притеснят и най-скептичния лекар. Положителната промяна отново била следствие на толкова мечтания туристически пакет.

Личната мотивация на Томас също не е за игнориране. Основателят на една от най-големите туристически компании в света е вярвал, че с пътуване може да промени човека към по-добро. Пътешествието давало образование и възможност на онези, които не могли да се изучат (в този случай като самия Томас). Заклетият противник на алкохола предлагал по-интересни преживявания от посещението на кръчмата, казиното и разбира се – бардакът. Основен проблем в този случай били хората. Много често проповедникът получавал сурова критика, че позволява на бедните да пътуват. По онова време никой благородник не искал да споделя своя лукс с бедняка. Злите езици знаели как да раняват, а и самият основател се надявал да привлече дебелите портфейли на клиенти от по-горната класа. Времето охладило този интерес. Всяка следваща година успявала да донесе повече и повече приходи от количеството продадени билети, които далеч не били единствено за първа класа.

Фокусът остава върху железниците, които по онова време се оказват доста удобни и евтини за средностатистическия англичанин. 4 години по-късно ще дойде време и за създаването на фирма, занимаваща се с туристически пакети и други по-облекчени услуги на пазара. Всяко начало е било скромно и бъдещият туристически гуру е знаел, че локациите няма да бъдат толкова изкушаващи, но с всеки следващ месец се събирали достатъчно мераклии, готови да посетят по вълнуващи туристически дестинации. Друго много успешно решение е сегментирането на пътниците по техните финансови възможности. Гъвкавите пакети с услуги можели да позволят на всеки да задоволи мечтата си за откриването на нови хоризонти и приключения. Услугите не свършвали само с резервация на билет, клиентът можел да получи и запазени места за спектакъл, ресторант или друго културно събитие. В зората на туристическите фирми се оказва, че най-голям интерес имали различните панаирни изложения. И всичко това продължава да стои на много разумна цена. Скоро към дестинациите се добавят Франция, Италия, Америка, Египет, Палестина и Мека. Кук знаел, че рекламата също е ключова и първите му рекламни плакати стават факт още през 1850 г.

Пакетът от услуги продължава да се разширява и през 1867 г. се появява и първият хотелски ваучер, позволяващ на гостите да се хранят с известно намаление в определени ресторанти, където Кук вече е подписал договор. След това идва време и на „циркулярната нота“, която е вид чек, осигуряващ резервация и пренощуване в определени хотели. Фирмата на Томас прави резервацията и предава данните на пътуващия и пак тя прави паричния превод като запазва определена комисионна. 3 години по-късно се пуска и още по-интересно предложение – бланков билет, позволяващ изменения в маршрута и свобода на избор при пътуването. Само две години по-късно ще има и предложение за околосветско туристическо пътуване. Туристическата фирма партнира с достатъчно фирми, за да основе и своя собствена банка.

Thomas_Cook_Statue_Leicester_2013

Снимка: By Chemical Engineer – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53774566

До 1892 г. Кук и синът му ще обслужват тогавашната вече растяща средна класа, известна с огромните си желания за пътуване. След смъртта на Кук старши, неговият син поема компанията през 1892 г. а в зората на 20-и век ще бъдат добавени услуги като зимни спортове, обиколка с автомобили и толкова желаните авио разходки. Наследството на проповедника (още едно интересно качество на иноватора) е достатъчно успешен модел за копиране и много скоро се появяват и конкуренти, използващи същата стратегия на успеха. За 21 години в този бизнес, Томас ще успее да напише рецепта за трупането на сериозно богатство и всичко това благодарение на въздържанието от алкохола, вярата в човешкото добро и възможността да предложи на всеки да разшири познанията си с пътешествия.

 
 
Коментарите са изключени