shareit

Фердинанд Порше – лудият учен, който изпревари времето си с век

| от |

Фамилията Порше е известна. Разпознава се под формата на редица суперавтомобили, разглежда се като сертификат за качество, скорост и естетическа автомобилна красота. Преди да се появи легендарната автомобилна марка, която ще направи фурор в Льо Ман (и до днес държи рекорда за най-много спечелени състезания) Фердинанд има редица успешни инженерни проекти. И докато светът говори с особена почит за хора като Едисън и Тесла, Порше сякаш остава някъде назад със своите автомобили. Постиженията му, макар и да изпреварват събитията с около 100-150 години, днес са леко забравени или пропуснати.

Историята на малкия Фердинанд започва на 3 септември 1875 г. в Масердорф, Австрия. От най-ранна възраст Фердинанд обръщал особено внимание на електричеството, другата страст са автомобилите, особено след като баща му бил тенекиджия и често двамата прекарвали доста време. Правил различни опити и изучавал сериозно възможностите в тази сфера. На 18-годишна възраст вече бил забелязан от компанията Bela Egger & Co. Същата по-късно ще бъде прекръстена Brown Boveri – днес е известна с развиването на електрически мрежи, роботика и много други. Работата била добре платена, но любопитството на момчето било огромно и щом свърши работният ден, Порше отивал в Имперското техническо училище в Райхенберг.

Ferdinand Porsche - Denkmal

Интересното е, че дори и да не получава диплома за инженер, един от първите му проекти е създаването на електромотор за задвижване на автомобил. Днес автомобилната компания Porsche разполага с 918 Spyder – истински шедьовър, който използва невероятна хибридна сила. Едва ли Фердинанд е подозирал, че ще продиктува хода на историята, докато заедно Якоб Лонер създават един от първите електромобили. Лонер-Порше се задвижвал с два електромотора, а стойността на тази историческа иновация е феноменална, особено във време, в което петролът не е гледан под микроскоп и рядко някой се вълнувал от фактори като среден разход.

Интересното е, че още тогава моделът бил пригоден за състезания, но Порше просто изпреварил епохата, едва 100 години по-късно започна да се говори за Формула Е. Първият електромобил бил факт, но Фердинанд искал да бъде първи и с други автомобилни постижения, затова заложил на следващия си голям проект – хибридът. Той се ражда в немската фирма Daimler и представлява малък ДВГ, който върти генератор и събраното електричество било консумирано от задвижващите електромотори. Дори само тези две иновации са достатъчни, за да издигнат иноватара в чин „Легенда“. И понеже липсвали достатъчно надеждни скоростни кутии за колите, младият инженер решил да разработи системата за локомотиви. От електромобилите се продават около 300 модела и са произведени дори автобуси.

Със скорост от 56 км/ч, машините дори успели да счупят няколко местни рекорда за скорост. Порше започва да се състезава и печели награда през 1905 г. за най-впечатляващи инженерни решения. Съдбата ще го срещне дори с Франц Фердинанд по време на военната служба. Младият Порше става негов личен шофьор, но не на шофьорското място, когато Фердинанд е застрелян. Любопитен факт е, че първият Mercedes на Daimler е разработен от Фердинанд през 1910 г. През 1916 г. получава толкова мечтаната почетна титла „инженер“. По това време започва да кипи и една нова страст – високите скорости. До 1922 г. брилянтните идеи на конструктора се превръщат в победи – състезателните му коли печелят 43 от 53 възможни състезания. С този успех, Фердинанд залага своята следваща интересна цел – народната кола. В този период автомобилите са лукс за богатите, а той иска да даде шофирането на всеки човек. Идеята все пак не допада на Даймлер и през 1929 г. двете страни ще се разделят. Малко след голямата депресия идва време за създаването на собствени проекти.

Hitler besichtigt einen Volkswagen, rechts daneben Dr. Ferdinand Porsche

През 1931 г.  Порше се установява в Щутгарт и отваря вратите на своята дизайнерска и консултанстска фирма за мотори и автомобили. С малко финансова подкрепа предлага работа и на някои от своите добри приятели, за да започнат първата стъпка към създаването на гигантска автомобилна компания. Сред избраните бил и синът Фери Порше, който от най-ранна възраст се отглежда с любовта към механиката. Със свободата в свои ръце, Фердинанд бързо започнал да работи върху създаването на малка градска кола за всеки. Машината днес е позната като VW Beetle, но преди да стане факт ще изтече много вода. С финансовата криза на хоризонта, почти никой не можел да инвестира дълго време в прохождащата новооткрита фирма. В тези тежки времена се ражда и легендарния Автомобилен съюз, където с общи сили се събират марки като Audi, DKW, Horch и Wanderer.

Ferdinand Porsche and Adolf Hitler.

Изпълнителният директор барон Клаус фон Йорцен имал нужда от модел за представянето на автомобилното изложение в Берлин и съответно се доверил за пореден път на своя добър приятел и страдащ основател на автомобилна компания. През 1933 г. Хитлер заявява, че ще моторизира нацията и започва да раздава стипендии на някои фирми, за да може да се създаде такава машина, освен това се финансира и разработката на състезателна кола. Това дало и толкова необходимия финансов въздух на Фердинанд да започне да работи, но напиращата война много бързо щяла да промени плановете на конструктора. Както се досещате, новото амплоа също е точно толкова успешно, колкото са и автомобилит. Раждането на Beetle не е особено лесно начинание, особено след като Tatra завежда съдебни дела за копирането на системата за въздушно охлаждане, предназначена за автомобили с двигател в задната част.

Adolf Hitler

Под натиска на Хитлер, Фердинанд кандидатствал за немско гражданство (премахвайки „нечистите“ семейни връзки) и много скоро получил пълен достъп до всички възможни чинове. Той е регистриран в Национал Социалистическата Немска работническа партия, освен това е и член на SS. Дори има няколко сериозни армейски чина по време на войната. Много скоро немските инженери ще нарекат бившия автомобилен конструктор – луд учен. През 1942 година започва разработката на танкове – пазарът на автомобили не бил толкова апетитен. Проектът VK4501 „Tiger“ е бил впечатляващ, но с много сложна система на задвижване, Henschel предлагат своя продукт и след една година се появява Panzerjager Tiger (P), но войниците го наричали много по-скромно „Фердинанд“. Вторият модел се радвал на по-сериозни успехи и свършил доста работа на немските войници.

Войната свършила и заводите трябвало да се преквалифицират отново, този път за производство на автомобили. Бившият конструктор бил помолен да продължи работата си за Volkswagen във Франция и така да изплаща военни репарации. В един момент дори бил потърсен за консултация по разработката на нов модел Renault 4CV, но тов бързо се разрастнало като много сериозен конфликт и директорът (бивш участник във войната) бързо намерил причина да откаже асистенцията. На 15 декември 1945 г. властите го арестуват автомобилния конструктор като военнопрестъпник. Докато той прекарва 22 месеца в затвора, синът му продължава с всички опити да задържи компанията и да я запази.

Малко след това се ражда и първата кола с фамилно име – Porsche 356. Порше е освободен след като доказва, че при него не са работили военнопленници. Впрочем именно синът Фери Порше успява да наложи компанията като автомобилен производител и не само като дизайнер. Животът на инженерът, лудият учен, почитателят на високи скорости и създателят на народната кола, приключва през 1951 г. на 75-годишна възраст. Макар и да не успява да изпълни всички технологични предизвикателства, Фердинанд оставя на света много сериозно наследство – децата си. Фамилията продължава делото на баща си и днес можем да видим редица инженерни решения, както и сериозно количество титли в автомобилния спорт. И всичко това започва само като една страст!

 
 
Коментарите са изключени