shareit

Едуард Л. Бернайс създаде пропагандата и промени завинаги света

| от |

През 1928 г. Едуард Л. Бернайс пише една малка книга с името „ПРОПАГАНДА“, в която с много детайли споделя как точно се създава масов хаос, как работи пропагандата и защо се използва от няколкото елитарни семейства за създаването на война, за повлияването на бизнеса, политиката и буквално да се обърне света с краката нагоре.

„Съзнателното и интелигентното манипулиране на организираните навици и мнения на масите е важен елемент в демократичното общество. Тези, които манипулират този невидим механизъм на обществото, съставляват невидимо правителство, което е истинската управляваща сила на нашата страна. Ние сме управлявани, съзнанието ни е формирано, вкусовете са формирани, идеите ни внушени, до голяма степен от хора, за които никога не сме чували.“

Освен това ще видим и още една много добра мисъл на Бернайс. Ето защо и мнозина по-късно са скандализирани от малката книга пълна с много интересна информация. Мнозина го съдят и наричат човека, който изгражда този свят, а след това дава ключа за разбиването му. Добрата новина обаче е, че мнозина вече обръщат внимание на литературата, макар и същата книга да остава безплатна в интернет пространството. Достатъчно е да обърнем внимание и на още един много важен момент, който може да ни помогне много сериозно. Ако вярваме на сказанията, написани на санскрит, още древните индийци са наблюдавали интересна тенденция:

Propaganda_poster_in_a_primary_school_-_DPRK_(2604154887)

„Хората ще предпочетат да избират фалшиви идеи. Слабоумните мъже, придобили определено количество знания (без да имат добродетелите, необходими за неговото използване), ще бъдат считани за мъдреци. Крадците ще станат крале и кралете ще бъдат крадците. Владетелите ще конфискуват имуществото и ще го използват зле. Те ще престанат да защитават хората.“

С оглед на огромният достъп до информацията, която имаме днес, замъгляването на погледа, нуждата от някакви идеи и дори идеали, остава на много далечен заден план. През 1953 г. трима автори: Лесуел, Брадсън и Джановиц споделят следното:

„Пропагандата е управление на колективни нагласи чрез манипулирането на значими символи. Колективните нагласи се поддават на много начини на промяна: сплашване, икономическа принуда, тренировка. Но тяхното подреждане и пренареждане се случва главно под въздействието на значими символи; а техниката на използване на значими символи за тази цел е пропаганда.“

Is_this_tomorrow

Тези символи често могат да възбудят желанието за война, гняв и консумиране. Такива фрази често могат да се срещнат закодирани в идеята като „Американската мечта“. Такива символи могат да поляризират идеята и да предлагат черно и бяло, добро и зло, както и още много други специални елементи. Макар и врагът да е отвън, психолозите ще напомнят, че отровата е вътре в сърцето и разпалва всички добре познати емоции. Истината е, че всеки човек може да е светец и грешник, но когато емоционалното поляризиране започне да действа, ние бързо забравяме всичко и започваме да маршируваме в определена посока.

Приемете го точно така, науката е открила начин да се прокрадне в съзнанието на абсолютно всеки и да го накара да се почувства колкото се може по-объркан. Един много добър пример е Първата Световна война. САЩ нямала никакво намерение да влиза в този конфликт, все пак се демонстрира малко здрав разум. Липсата на желание може да се промени, да се прокарат убеждения, да се създаде агресия и точно тогава президентът Уилсън и неговият верен паж – Уолтър Липман (журналист), както и самия Едуард Бернайс. Последният е автор на една много велика мисъл:

Anti-capitalism_color

„Ако разберем механизмите и мотивите на груповия ум, вече е възможно да контролираме и разпределяме масите според нашата воля, без те да знаят.“

За около 6 месеца, двамата успяват да разработят една съвършена система, с която да започнат анти-немската истерия и веднага да мотивират обществото да промени своето мнение. Малко след войната, няма нито един бизнес, който да не разбира, че когато контролира своите служители, може веднага да активира своята мисъл и да започне да мисли по един друг начин, предлагайки доста по-интересни възможности за аудиторията. Днес имаме възможност да открием, че старите слогани, плакатите „Врагът слуша!“ и още много други, могат да бъдат забелязани по стените на сгради.

Днес повечето се преместват в интернет и работят повече от прекрасно. Нека не забравяме, че най-важното е да използваме механизма на тълпата. Колкото по-гневна е една тълпа, толкова повече гориво има за манипулиране. Ето защо и много често сме чували, че лошата новина е и най-добрата новина, тя ни подсказва, че често злото е отвъд нашия контрол, макар и още по-често да се дистанцираме от него. Страхът е също един перфектен инструмент за работа. Някои учени често заявяват, че точно това усещане, това чувство, може да покорява и унищожава съзнанието. Трудно би било да забележите някой да се нарича независим и достатъчно добър в това, което прави.

800px-Anti-Japan2

Много е възможно да открием, че независимите мисли са един особен враг на обществото. Ето защо и църквата се намесва в контрола, позволявайки ни да бъдем заети с най-различни мисли, но не и правото да се идентифицираме и да мислим точно така, както смятаме, че е нормално. Обърнете внимание, че мнозина се смятат за свободни, но реално никога преди това не са били толкова поробени. Един пример е откритието, че някогашните крепостни селяни са водили много по-добър живот, отколкото модерните хора днес.

Впрочем всичко това може да се смята за един перфектен инструмент за контрол, който работи, защото независимите и свободните често могат да променят курса, а това, както се споделя много често, е възможност за нарушаването, разбиването и изтриването на установените порядки и норми. Това е причината да имаме толкова много сериали, толкова много риалити предавания и още много други интересни социални експерименти. Въпросът най-накрая остава: в какво вярваме и дали изобщо можем да се наричаме щастливи и свободни?

 
 
Коментарите са изключени