shareit

Списанието на бъдещето от миналото

| от |

През 1987 г. малка компания, базирана в Далас, пуска списание на дискети, което има за цел да бъде обширен експеримент за бъдещето на медията. С издание от 19,95 долара, The New Aladdin е двумесечно списание на общa тема, което се надява да даде на читателите изцяло нов вид интерактивно преживяване – допълнено с анимирани графики, компютърни игри, музика, пъзели и интерактивни истории, които позволяват да се задават въпроси.

И въпреки че не може да се „увие салам в бакалията с него“, списанието се надява да компенсира този ярък недостатък със своята 8-битова графика. Редактор на The New Aladdin e Джон Хенсън.

От историята на Associated Press от 27 юни 1987 г. Galveston Daily News:

Списанието представлява две дискети в калъф с етикет, който може би играе ролята на миниатюрна негова корица. Изисканото произведение на изкуството е в стил, напомнящ списанието The New Yorker. Поставете 3 1/2-инчовата дискета в дисково устройство и на екрана се появява изображение на Аладин, разположен до лампа, издишащ дим като така се появяват и иконите с истории и след това избледняват с натискането на бутон.

Това трябваше да бъде нещо повече от стандартното пасивно преживяване при четенето на списания. Както обяснява броят за юли-август 1987 г. на списание The Futurist:

Как работи? Една примерна история от списанието може да е за това как да рефинансирате дома си. С повечето списания ще трябва да четете хипотетични истории, които може да не се отнасят за вашата собствена ситуация. Но с The New Aladdin можете да въведете обстоятелства и цифри, които важат за вашата ситуация, в историята и така да разберете точно колко би струвало рефинансирането на вашия дом и колко може да спестите в бъдеще. Друга възможност е да проведете собствена „пресконференция“ с президента на Съединените щати, като задавате въпросите, на които искате да чуете отговор.

Историята на AP подробно описва как изглежда виртуална президентска пресконференция:

В неотдавнашен брой The New Aladdin главната история представлява интерактивна пресконференция на президента Роналд Рейгън и първата дама Нанси Рейгън. „Запознай се с пресата“ започва с музиката Hail to the Chief и позволява на читателите да задават въпросите си на Рейгън както и да избират от предварително направен списък. Те също могат да отговорят на въпроси на Рейгън относно пресата. Семейство Рейгън разговарят с читателя, устите им се движат и произвеждат изречения, дума по дума. Някои от отговорите са взети от реални пресконференции, други са стариричен плод на творчество.

Звучи като че ли някои от експериментите им може би са работили по-добре от други. Статията във The Futurist описва една история, която звучи като „Изберете свое собствено приключение“, минус реално погледнато частта с „избор на собствено“. Има 65 000 различни възможни версии на историята:

За една художествена история в един брой петима писатели се трудят върху различни версии на една разработена история от основен контур. Компютърът произволно сглобява абзаците им, така че читателят да може да се наслаждава на различна история всеки път, когато седне да чете. Възможни са повече от 65 000 различни версии на историята, казва Хенсън. Списанието включва и анимирани графики, компютърни игри и пъзели.

Историята на AP също обяснява, че те се насочват към масовия пазар, опитвайки се да направят четенето на списания възможно най-лесно:

Не са необходими специални познания по компютър, за да се четат историите или да се взаимодейства с тях – те работят с натискането на бутон или с движението на ръчен контролер на „мишка“ на компютри Commodore Amiga, компютри Atari ST и 8-битови компютри Atari. Списания, програмирани за Apple IIg, ще бъдат налични скоро.

Очевидно е трудно да се определи тази нова форма на публикуване, както редакторът Джон Хенсън казва пред The Futurist:

Това е списание; това е софтуер; това е видео игра; това е литература. Съдържателно, ние сме семеен журнал за развлечения и информация. The New Aladdin има нещо общо с всичко – от списание за новини до научнофантастичен сборник, до книги за деца. Но тъй като потребителят може да взаимодейства с The New Aladdin, това го прави коренно различно от всяко печатно издание.

 
 
Коментарите са изключени