shareit

Най-високоплатената режисьорка на Холивуд

| от |

Холивуд бавно и сигурно се превърна в поредния опропастен храм на изкуството. Както традицията повелява, когато се намесят търговците, вярата отива по дяволите. Последните няколко години бяха изключителен трус за света на филмовото изкуство: кампании, обвинения и омраза, успяха да сложат край на всеки опит да се рискува пред камера. Както сами се досещате, зрителят вече гледа само един модел филми, слуша само един вид музика и генерализирането на стиловете доведе само до отдръпването от кино салоните. Положителната страна на всички тези скандали е, че книгите от миналото все още не са толкова опропастени, но от друга страна разбрахме, че Оруел преживява своя втори ренесанс в Индия.

С толкова малко рискове, липса на оригиналност и желание за разкриването на пълния потенциал на индустрията, човек все по-трудно се доверява на новите режисьорски решения или така наречени „хитове“. И докато днес жената в Холивуд претендира за равно заплащане, спомняте ли си времето, когато в Холивуд най-скъпият режисьор беше жена? Ако отговаряте отрицателно, значи никога не сте чували името Лойс Вебер.
Нормално е да не познавате историята, все пак, жената е работила в началото на миналия век, когато нямото кино е било единственото такова. Впрочем, това творчество показва, че понякога няма нужда от дублажите. Вебер е единствената жена,  поканена в асоциацията на режисьорите на Motion Picture. Защо е заличена от историята на киното? Според критиците на онова време, тя е много вреден елемент.

 

LoisWeber

Снимка: By http://home.comcast.net/~flickhead/The-Blot.html (Transferred from en.wikipedia to Commons.), Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7543650

В зората на филмовото изкуство, когато посещението му е истински лукс, режисьорката изобщо не се притеснява от цензурата. Нейните филми са социални, разкриват света точно такъв, какъвто го е виждала и какъвто може да се изобрази на малкия екран – сив, грозен, понякога с милиони поуки, които трудно бихме забелязали. За цялото си това творчество, тя е заличена, позволено ѝ е да изчезне, при това без да има особени облаги от всички титли.
Това е цената за качеството. Лентите ѝ запечатват човешките истории, разбитите семейства и малките драми, а зад тях стоят всички останали политически проблеми. Вебер не се притеснява да говори за протистицуята, аборта, противозачатъчните и останалите житейски проблеми, замразявани от една или друга институция. Впрочем, влиянето ѝ започва да се смята за опасно в един момент.

 

Hypocrites_1915_Naked_Truth

Кадър от „Лицемерите“

Снимка: By Bosworth Company – Transferred from en.wikipedia to Commons by ТимофейЛееСуда using CommonsHelper. Original source: http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0301/wr5fr12a.htm, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18226527

Направени проверки показват, че след филмите ѝ, мъжете променяли рязко мнението си за противозачатъчните, не защото не искали да имат деца, а защото искали да защитят своите приятелки от потенциалните проблеми и нежелана бременност. Цялата филмография е заредена с взривоопасни заглавия – цели 153 на брой, повечето вече са унищожени или победени от времето и небрежието на архиваторите. Причината е описана в горните редове.
Един от толкова скандалните филми е „Лицемерите“. В това заглавие, главният герой – свещеник работи по създаването на божествено творение. След месеци работа, той е готов да го представи на света и организира голям прием.

Сред гостите се крият заможни фамилии, политици, благородници, всички са изключително подбрана аудитория. Те очакват разкритието и изведнъж лъсва „Голата истина“(буквално)! Според критиците, тази голота била провокативна, изобразяването на гола жена е иноваторска маневра. Не е ясно дали заради голотата или просто заради дързостта на духовника, но всички гости се побъркват и някой успява да го намушка с нож в сърцето. В следващата сцена виждаме друг свещеник, който преподава на своите ученици. В един момент се моли да види „Голата истина“.

Явявайки се пред свещеника, тя носи огледало. След всяка среща с някого и поглед в огледалото, тя любопитно разказва и другата част от истината – онази, премълчаваната. Един политик се оглежда и вижда името на неговата кампания „Аз вярвам в честността“, а след срещата, огледалото показва само подкупи. Мъж се кълне в своята голяма любов, но огледалото показва, че повече обича хазарта. И отново напомняме, че говорим за филми от нямото кино. Имаме гола актриса, отговаряща на своето име, камерата сякаш стои всеки път на правилното място.

Hypocrites-newspaper-ad-feb1915

Снимка: By paramount pictures – LOC, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73147515

Вебер създава вълнуващ социален филм, мотивиращ хората да мислят, а очевидно точно това не е особено желано сред американската публика, впрочем точно тази стратегия на затихваща мозъчна дейност в салона вече е факт. Каква е съдбата на филма? Заради голата актриса, мнозина го цензурират. Филмът не може да се излъчва в Чикаго, Минеаполис и Охайо. Полицията в Сан Хосе прибира всички ленти, за да може капитанът да го изгледа и да даде своята оценка. Приемлив е, казал същият и позволил малко повече изкуство да мине през вратата. В Бостън, критиците поискали да бъде нарисувана дреха на актрисата, която играе „Голата истина“ – безумно усилие, дрехите трябва да се рисуват кадър по кадър върху лентата.

Историята в Ню Йорк е доста по-различна. Кината остават без билети моментално, а хубавите места сякаш никога не са били свободни. „Лицемерите“ успява да спечели високите слоеве на обществото. И нека не забравяме нещо друго, според статистиката, жени са създали половината филми в зората на филмовата индустрия. Там продължават да носят титлата на по-слабия пол, но тяхната добродетел е ангелска, зрителят очаква да види красивата жена, която ще направи чудото, да излекува, да промени и да освети ситуацията. В един период, режисьорката се произвежда в търсач на таланти и нейният нюх дава шанс на редица актриси в Холивуд да започнат кариерата си, а във филми като тези на Вебер, всичко вече е възможно. Самата тя е смятана за жената в киното, смееща да говори за най-неудобните теми.

Вебер плува сред акулите, справя се отлично с критици, актьори и всички останали „доброжелатели“. Дамата е просто пример за всичко, което един мъж би поискал – бяла, образована, омъжена християнка от средната американска класа. Разпознаването ѝ е синоним за добрите филми на Холивуд. Да, тя дава своя талант на зрителя и плаща цената за  всяко едно действие. Единственият проблем е, че културата в киното променя своята посока – рязко. Към 1928-а година, Холивуд вече предава щафетата на мъжете, повече от 65 милиона души отиват на кино всяка седмица. Universal трябва да се съобрази със зрителя от мъжки пол – като аудиторията, която може да си позволи по-често кино, следователно от 12 режисьора от женски пол, студиото остава с нула. Лойс Вебер вече не е на върха на вълната – студиа отказват да пуснат или заснемат нейните филми. Друга причина е, че някой осъзнава какви приходи могат да се генерират от киното и вместо социални теми, вече се търси развлекателната лента. Идва ред на новата вълна с бързо консумиращи се филми.

Hypocrites-scene1915Margaret_Edwards

Снимка: By Paramount Pictures – [1], Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73147118

Изморена и разочарована, жената се отдръпва от киното, прекарва времето си сама, отказва да среща с други хора, мнозина чуват луди истории, че жалее за кариерата си, други подозират, че проблемът е в нейния скорошен развод. Самата тя се развежда с дългогодишната си любов – Филип Смали. Следващата авантюра е мъж, който бързо успява да похарчи богатството ѝ и след това я напуска. Промените са доста драстични, но не са изненада за Вебер. През 1928-а година тя споделя за един ежедневник ситуацията в киното:

„Жените, влизащи в кино индустрията, осъзнават, че за тях вратата е вече затворена. Мъжкото начало в киното обаче няма да е толкова сакато.“

През 1939-а година, скандалната режисьорка умира в болницата. Нейните филми и биография са дарени на Академията на филмовите изкуства. До днес се смята, че повечето са откраднати или оставени да се разпаднат и нарочно не са били поддържани. Добрата новина е, че все пак може да откриете нейни филми в Netflix, очевидно е бил необходим век на човечеството за даването на разумна оценка.

След като става ясно, че светът е изгубил жената, дръзваща да промени киното, вестниците дори не искат да напомнят какво губи Холивуд, някои публикуват 2 параграфа от страницата, просто за отбелязване на датата, други предпочитали да не хабят и толкова. Погребението ѝ е доста скромно, само 300 души отиват, след церемонията е кремирана и никой не знае историята по нататък. Не можем да кажем, че дамата е била погубена от аудиторията си, просто идва новото време и адаптацията е трудна или за нея самата – ненужна.  Така или иначе, Холивуд предпочита да забрави този свой герой, вместо да го използва, както би го направил днес. На 8 февруари 1960-а година, тя получава звезда на алеята на славата.

 
 
Коментарите са изключени

Лошите момичета на историята: Ласкарина Бубулина – героинята на Гръцката война за независимост

| от Десислава Михайлова |

От древността образът на жената се свързва с този на живота, защото именно тя дава началото на новия живот. Хилядолетия наред жената е била поставяна в определени граници, които да я държат далеч от властта и бойното поле, което не е място за „крехки“ създания.

И повечето от тях са се съобразявали с поставените от обществото и боговете граници. Повечето, но не всички. Историята познава не една и две жени, решили да докажат, че притежават войнски качества наравно с мъжете, било то в овладяването на бойни техники или в прилагането на стратегии в битки.

В поредица от текстове ще ви представим едни от най-интересните жени, които са обръщали гръб на огнището или балните зали, за да се включат във военните действия. Ще се уверите, че буквално през цялата история има примери за дами, предпочели бойното поле и станали истински bad ass машини.

Гръцката митология е една от първите, в която се споменава за войнствено племе от жени. Красиви създания, плод на инцест между бога на войната Арес и дъщеря му, нимфата Хармония, яростни и жестоки воини, които стигали дотам, че да обезобразят тялото си, за да го направят по-боеспособно. Амазонките разпалват въображението на изследователи и учени и стават нарицателно за всички по-нататъшни открития на племена, състоящи се от представителки на нежния пол. Те почти омайват Херакъл, бият се под стените на Троя и се опитват да пречупят великия Белерофонт, всичко това, разбира се, без успех. Въпреки това историците от Древността – Херодот, Диодор и Страбон са единодушни не само за тяхното съществуване, но и за тяхната свирепост.

Bouboulina_Friedel_engraving_1830

Снимка: By Friedel – Museum Bouboulina, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=710941

С митовете за тези жени-войни, войните за Хубавата Елена и подвизите на синовете на Зевс израстват поколения гърци. Те са част от културните пламъци, които подклаждат националното самосъзнание на този народ, докато е под чуждата власт на османските нашественици. Връзката със славното минало изгражда корените на етническия национализъм и вдъхва увереност на поколения гърци да се изправят срещу чуждото подтисничество. Макар и от смесен албано-гръцки произход един от окрилените от идеята за свобода и самостоятелна държавност е Ставрианос Пинотсис, капитан на кораб от остров Хидра, който заедно със своите съмишленици се включва в бунта на Орлов (1770-1771). Въстанието в Пелопонес и Крит избухва паралелно с поредния военен конфликт между Русия и Османската империя (1768-1774) и в по-голяма степен има за цел да отклони вниманието на османците от главните фронтове на войната, отколкото да осъществи лелеяна гръцка независимост. Макар с договора от Кючук Кайнарджа гърците да получават правото да плават под руски флаг и да се радват на православната закрила на Русия, за тях въстанието на Орлов е кървава баня, която отнема много животи, без да им даде нещо в замяна. Тези, които не падат под ножа на османци са хвърлени в затвора, каквато е и съдбата на Ставрианос.

Времената на боеве остават зад гърба му и това, което му носи утеха са посещенията на жена му – Скево. По време на едно от тях започват родилните мъки на обичната му съпруга, която е в напреднала бременност. Така на 11 май 1771 г. между стените на строг османски затвор проплаква бебе, което родителите кръщават Ласкарина, на името на една от известните знатни византийски фамилии от миналото. Баща й не оцелява дълго в неблагоприятните затворнически условия и малкото момиченце не успява дори да го види. Споменът за неговия дух и характер и за участието му във войната обаче остава дълбок отпечатък върху съзнанието на Ласкарина. Десетилетия по-късно Ставрианос би се гордял с постиженията на дъщеря си. Също както древните амазонки, тя се включва ожесточено в гръцката борба за независимост, управлявайки кораби, биейки се наравно с мъжете и предоставяйки цялото си богатство, което й печели прозвището – „Капитанката“.

Bouboulina_Russian_engraving_19th_c

Снимка: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=710907

Макар житейският й път да започва бурно, в затвора, през първите години животът на Ласкарина е доста конвенционален. След смъртта на баща й, майка й се преселва на остров Спецес и се омъжва повторно. Бъдещата героиня на Гърция израства в хармонична среда, сред много братя и сестри и получава богато за времето си образование. Това е времето на Просвещението, епохата на Френската революция и идеите на гръцкия писател Адамантиос Кораис, който не само полага основата на новогръцката литература, но и обвързва славното древногръцко минало със съвременните обитатели на тези земи. Ласкарина се докосва до тези идеи, но остава в сянката на поставените от обществото граници. Тя се омъжва два пъти за заможни търговци, като и първият, и вторият й съпруг загиват от ръката на пирати.

Така на 40 години Бубулина остава не само вдовица със седем деца, но и наследник на не малко състояние. Средства предоставят на Ласкарина нещо, което малко жени са имали навремето – свободата да бъде господар на собствената си съдба. Тя не се омъжва за трети път, а поема контрола над семейния бизнес. Скоро доказва изключителните си качества и търговски нюх. Бубулина си партнира с други търговски кораби, започва да строи собствени и ловко се възползва от Наполеоновите войни. Заради тези конфликти се налага ембарго на не малко места и гръцките търговци, в това число и Ласкарина, се възползват от това предоставяйки стоки, там, където други не могат. Бързото им забогатяване не остава незабелязано от османските власти, които както обикновено са затънали в дългове.

През 1816 г., когато Бубулина почти е удвоила получените средства, османците оспорват наследствените й права и предприемат необходимите юридически действия да й отнемат богатството, облягайки се на факта, че последният й съпруг е бил капитан на кораб по време на поредния руско-османски конфликт. Голямата им грешка е, че подценяват нейните качества. Ласкарина не приема безволево натиска от властимащите, а решава да играе сложна търговска война, настройвайки отделните фракции помежду си. Тя се среща с посланика на Русия в Истанбул – граф Павел Строганов и с негова помощ достига до Накшидил валиде султан, майка на тогавашния султан Махмуд II. Двете жени се разбират помежду си и Накшидил успява да убеди сина си да даде амнистия на Бубулина и да гарантира собствеността й.

 

По същото време Ласкарина е приета сред редиците на „Филики етерия“ („Дружество на приятелите“), тайна революционна гръцка организация, чиято цел е да освободи народа от османска власт. Въпреки че няма запазени документи, Ласкарина вероятно е една от малкото, ако не и единствената жена-пълноправен член на дружеството. Дейността й е основна контрабандна. Под нейн флаг тя доставя оръжия за предстоящото въстание и ги складира на остров Спецес. Започва да строи и известния си кораб – „Агамемнон“, убеждавайки османците, че огромните му размери са с цел да увеличи търговията си, а поставените на него 18 оръдия са, за да се предпазва от пирати. Също така Бубулина успешно вербува мъже от острова, които да участват в бъдещата война.

Желаното време настава през 1821 г. – османското внимание и сили са съсредоточени на персийския фронт. Инициативата тръгва от страна на Александър Ипсиланти, един от водачите на „Филики етерия“, и неговите сподвижници – „Свещената дружина“. Те пресичат руската граница при р. Прут, навлизат в Молдова, но много скоро са разбити при Галац. Фитилът обаче е запален и постепенно започват да се разгарят и други въстанически огнища – първо в Южен Пелопонес, а след това в Същинска Гърция, Крит, Кипър и част от Егейските острови. Гръцката война за независимост се води на няколко фронта, мирното население е подложено на зверства, които не оставят равнодушни Великите сили, а множество доброволци, почитатели на древногръцката култура, сред които и поета Байрон, се включват в бойните редици на гърците. За подпомагане на въстаниците се събират средства в Америка и Русия, с които се набавят боеприпаси, оръжия и продоволствия.

Ласкарина открито влиза в Гръцката война за независимост (1821-1832), заставайки начело на кораба си „Агамемнон“ и вдигайки гръцки флаг, създаден по нейна идея, който изобразявал инсигниите на Византия на син фон и с котва в единия край. Тя повежда първия флот, състоящ се от 8 кораба в подкрепа на въстанието, а първата спирка по трасето им е крепостта Навплио, която обсаждат по море. Обсадата продължава година и половина, като Бубулина лично води някои от атаките, по-късно гръцкият историк Хаджи Анаргиру, който е пряк свидетел на тези бойни действия, я описва като „лъвско сърце“. През първата година от конфликта загива един от синовете на Ласкарина – Янис, който е един от защитниците на град Аргос.

Един от редките пъти, когато не се намира в разгара на бойните действия при Навплио, е когато Бубулина насочва „Агамемнон“ към Триполи, за да се включи в обсадата на града. Тя пристига точно, когато стените падат, а гръцките въстаници се отдават на кърваво клане на османското население. В памет на получената подкрепа от Накшидил валиде султан, Ласкарина се втурва и успява да спаси от сигурна смърт всички жени от султанския харем, които по това време се намират в града. След това Бубулина участва и в обсадата на градовете Монемвасия и Пилос. В хода на бойните действия ръководителите на въстанието смятат Ласкарина за равноправна участничка по време на дебатите за стратегическите военни цели. Тя не само се сприятелява с революционния герой Теодорос Колокотронис, но и се сродява с него, омъжвайки дъщеря си – Елени за сина му – Панос.

Още през декември 1821 г. се обявява създаването на гръцката държава, но бойните действия продължават през следващите десетина години. Началото на гражданската война е белязано и от вътрешни борби между представителите на отделните фракции сред въстаниците. Бубулина не остава незасегната от тези дрязги и на два пъти е арестувана, заради връзките си с Колокотронис. Загубила политическата подкрепа на въстаниците и пръснала цялото си състояние в подкрепа ва войната, Ласкарина се оттегля на родния си остров Спецес. Там намира и смъртта си по нелеп начин, вследствие на семейна кавга. Синът й Йоргос бяга с една от дъщерите на местната фамилия Куцис и когато роднините идват да търсят отрочето си, въпреки, че са въоръжени и я превъзхождат в числено отношение, Бубулина не само не ги допуска до дома си, но и проявява пламенния си характер. За съжаление, за последен път, тъй като е застреляна от представител на семейство Куцис. Предвид личността и постиженията на Ласкарина, този епизод е така срамен за остров Спецес, че и до ден днешен не е ясно кой всъщност натиска спусъка.

Бубулина издъхва през май 1825 г. и така и недочаква желаната независимост на своя народ. Освен мащабното гръцко въстание ще е нужна още една Руско-турска война (1828-1829), Одрински мир (1829) и подписване на Лондонски протоколи (1830), за да се узакони новата гръцка държава. Ласкарина записва името си сред редицата герои-борци за гръцката независимост.  Руският император Александър I я удостоява посмъртно с ранга „адмирал на руския флот“, правейки я първата жена в историята почетена с тази титла. Част от наследниците на Бубулина стават гръцки морски офицери, неин потомък е и Елени Караяни, една от водачите на съпротивата по време на Втората световна война (1939-1945). Ликът на Ласкарина е бил отпечатван на драхми и монети, името й е давано на улици из цяла Гърция и Кипър, а домът й на остров Спецес е превърнат в музей в нейна чест. Наследила бойния дух на баща си, Бубулина избира да се бори за свободата на народа си, а постиженията й я поставят редом с останалите големи имена на гръцката революция.

 
 
Коментарите са изключени

Колко е полезна една дупка в корема

| от |

Много животни живеят с постоянна дупка в корема – особено ако е хирургически поставена фистула. Хората също могат да имат фистули: първият човек с подобно нещо е френския канадец Алексис Мартин. Той претърпява смъртоносно пробождане със сабя през 1822 и според доктора му няма да го бъде. Въпреки печалните прогнози обаче в следващите 2 години Алексис все пак успява да се възстанови и тялото му продължава да функционира в по-голямата си част. Освен малката подробност, че има дупка в тялото, която никога няма да се затвори. През нея докторите могат да наблюдават процесите в стомаха му.

St Martin Alexis

Алексис Мартин

Днес, аграрните учени наблюдават и изследват храносмилателната система на добитъка като правят подобни дупки в стомасите на кравите – които междувременно са си живи и здрави. Дупката в коремите на всяка една от тези крави има запушалка, която се казва канюла. Тази манипулация позволяват да се изважда храна от телата на кравите, която е в средата на храносмилането си. Така могат да се установят някои потенциално опасни и за човека болести.

Те обаче се използват основно за изследване ефекта на различни храни и хранителни добавки за добитъка, както и как се храносмилат те, колко дълго отнема да се усвоят и така нататък. Без тях, човек трябва да следи за външни фактори, по които да съди за вътрешните процеси, което прави цялото занимание изключително по-трудно и времеемко като се има предвид и че никой от тези фактори не е толкова изчерпателен, еднозначен и подробен, колкото проба от храната директно от корема на животното, изследвана в лаборатория. А храната за добитъка трябва да се подобрява, защото самият той е от изключителна важност за нас.

Cow disc 5201

Не трябва обаче да се тревожим за негативните ефект от процедурата: операцията не причинява никаква болка на кравата и дори удължава живота й, защото ако в бъдеще има някакви здравословни проблеми, те могат да се хванат на изследванията преди да са станали сериозни; съответно и лечението й може да се приложи много по-лесно. А от тази крава полза имат хиляди други по света.

 
 
Коментарите са изключени

Втората световна и създателят на Капитан Америка

Джак Кърби е един от умовете и четките за някои от най-големите комиксови герои, сред които Фантастичната четворка, Хълк, Х-мен и Капитан Америка. Малцина знаят, че подобно на най-патриотичния си герой, Кърби също прекарва известно време в борба с нацитата във Втората световна война.

Той е приет в арията през 1943, точно когато кариерата му в комиксите започва да става сериозна. В началото трябва да стане механик, но синът му Нийл твърди, че татко му няма никакви апетити към тънкостите на тази професия и прекарва по-голямата част от обучението си лежейки под един камион и от време на време удряйки го с гаечния ключ, за да звучи все едно прави нещо. 

След основното му обучение, той е пратен в Бирма, днешен Мианмар, където ще бъде обучен да стреля по самолети. В едно от упражненията, Кърби и екипът му трябва да стрелят по парче плат, което се развява на няколкостотин метра зад летящ самолет. И той, и останалите са толкова зле, че колегата им пилот се отказва от страх за живота си.

Не е изненада, когато Кърби е преразпределен – този път в пехотна дивизия в Източна Европа, където служи в 11-ти пехотен полк. Докато е там, полкът е нападнат 36 отделни пъти от немците, като в един от тях голям танк минава директно през защитата им, но за щастие е спрян от неизвестен войник, който стреля в процепа на танкиста, убивайки го и спасявайки Кърби, които е само на няколко метра от веригите на машината.

1_lnuGu4_AKDjvIbdYY7K6Gw

„Captain America“ брой 1, 28 март 1941 [Public domain]

Работата на художника в полка е да бъде разузнавач – това означава да върви напред в непознати територии и да прави карти на местността. „Ако някой иска да те убие, просто те прави разузнавач. Аз бях разузнавач.“ Той си изкарва тази служба един ден, когато лейтенанта му чува името Джак Кърби и го пита дали той е онзи Джак Кърби. „Да, сър. Аз нарисувах Капитан Америка“, казва Джак Кърби, очаквайки, че лейтенанта ще искат да му нарисува портрет или нещо подобно. Вместо това, лейтенантът го назначава разузнавач: „Отиди в тези градове, в които още не сме били, и виж дали има някой. Нарисувай карти и картини на това, което виждаш, и след това се върни и ни кажи ако намериш нещо.“ Освен доста, разбира се, напрегната, задачата му е и доста дашна откъм истории.

„Повечето американци си мислят, че войната се води от внимателно планирани операции, изпълнявани от професионални бойци, които се изправят срещу други професионални бойци, и всичко е стегнато и подредено. Ами нека ви кажа само, че мъжете са си мъже. Псувахме се, обиждахме се на всякакви езици – английски, немски, френски, иврит. Прибрах се с огромен речник. Дори и да не се стреляме, пак се обиждахме и ругахме. Но никой никога не споменаваше майката на никого, освен ако не искаше да го гръмнат.“

Военната кариера на Джак Кърби приключва, когато краката му измръзват в непростимата европейска зима. „И не бяха само безчувствени – бяха си измръзнали. Отне ми година, докато си върнат нормалния цвят.“ След като прекарва въпросната година във възстановяване и едвам-едвам избягвайки ампутация, Кърби е изпратен да си ходи вкъщи.

Джак обаче изпуска кораба, който трябва да го закара, защото се разболява. Затова трябва да пътува до Щатите в по-малко медицинско корабче вместо 3 дни – 9 дни. На всичкото отгоре през цялото време има безобразна морска болест, заради която седи гладен, защото не може да задържи нищо в стомаха си. Но не се оплаква: „Много мъже загубиха крайници, някои и част от лицата си. Видях хора без половин лице; можеше да видиш в главите им. Видях и много хора, които са дълбоко обезпокоени по други начини. Вижте, аз бях окей в сравнение повечето други.“

„Няма нищо, което би нарекъл романтично, във войната. Разбира се, във филмите и по телевизията показват красивата картинка на братството, което създава. Виждал съм войната да сближава хората, но трябва да ви кажа, че цената на това е изключително голяма: не само що се отнася до човешки животи, но и до човешкия дух. Мисля, че войната отнема от стойността ни като хора; характерът на човешката раса намалява с всяка война, която допускаме. Хитлер трябваше да бъде унищожен, нямаше друг избор и се радвам, че дадох своя принос със службата си – но ако имаше друг начин да го свалим, бих предпочел другия начин.“

След като се завръща, Джак продължава с кариерата си в комиксите от там, откъдето я е оставил, като работата му ще преобърне Marvel и всички нови художници следват неговия почерк и философия в бранша.

 
 
Коментарите са изключени

Играта на черната котка

| от |

Черната котка, това мистично същество, което открай време е причина за създаването на всякакви безумни страхове сред хората, успява да се наложи и в спорта. Всеки атлет е невероятно суеверен и страховете от лош късмет могат да костват трофеи, медали и дори рекорди. Мистиката около мъркащите черни създания е тръгнала от средновековието. Вярата, че тези животни са олицетворени на злото, миньони на вещици и вещери, изобщо не е пропусната и в спорта. Лошият късмет и всичкото зло е събрано след опашката на черната котка. Бейзболният отбор Чикабо Къбс познават много добре проклятията.

На 13 август се изправят срещу Ню Йорк Метс – отбор с толкова негативна статистика, че от началото на сезона нямат и една победа и са записали цели 10 последователни загуби. В този прекрасен момент Къбс се оказват на добра позиция в бейзболното първенство, но на този ден нещата изобщо не вървят. Целият отбор е скован от треската на петък 13-и и освен това пада от един от най-слабите отбори на стадиона. Феновете на Къбс знаят и още една легенда. Според всички, чикагският отбор бил прокълнат през 1945-а година от човек с коза по време на „Световните“ серии. Липсват всякакви данни кой е човекът, както и козата, но очевидно, че точно това проклятие властва над душите на играчите. С тази важна клетва всеки играч в исторически план ставал суеверен. И всичко това се случва през 1969-а година, когато спортните критици са сигурни, че този отбор ще направи фурор.

Все пак сезонът е обещаващ. Къбс се справят отлично срещу отбора на Филаделфия, след това успяват да спечелят цели 11 от 12-те игри, стоят на първо място в класацията и всичко това до фаталния 13-и август, когато играта просто не върви. Междувременно става ясно, че Ню Йорк Метс, които никога не достигат по-близо от 9-тото място в първенство, набират особена скорост. Трофеи в исторически план? Няма такова нещо. И на този легендарен петък 13-и започва един сериозен обрат. До септември, Къбс вече пътуват към дъното. На следващото домакинство на Ню Йорк Метс, повече от 51 448 души (все вярващи фенове) се събират, за да видят дали наистина градският отбор се е пробудил. Опонент, както се досещате, са отново Чикаго Къбс. Точките от една победа и равенство ще позволят на Метс да вземат първото място.

Междувременно отборът на Чикаго се опитва да не изгуби 6-та поредна игра. И в този момент се стига до един много неприятен момент. Докато Рон Санто стои с батата и очаква топката, от нищото се появява черна котка, която символично пресича пътя на бейзболиста, прави един бърз завой и за около 10 секунди гледа отбора на Къбс. Повечето играчи се опитват да изгонят котето, но отказват да го доближат. Проклятитето е окончателно завършено. Чикаго категорично подпечатва билета си за дъното и ще изгуби 18 от оставащите 27 игри през септември и октомври. Междувременно Метс ще продължат напред и ще спечелят 38 от следващите 49 игри. След това печелят Източната дивизия и Националната лига. И всичко това с помощта на малко повече лош късмет. Метс създават и специален монумент в памет на черната котка с благодарност за титлата през 1969-а година.

 
 
Коментарите са изключени