shareit

Малката черна рокля: пътят на един тоалет от кралица Виктория до наши дни

| от chronicle.bg |

Това е една от кулминациите в модата на миналия век. Класика, която само 10 години преди появата си, е била немислима. Освобождава жените и им дава власт. Над тялото, над ежедневието, над всичко. „Малката черна рокля“ е пример за това как един тоалет може да побере в себе си историческото и културно развитие на жените.

От своята поява в началото на миналия век този тоалет е приемал различни форми и силуети. А историята му може да бъде проследена още преди Коко Шанел да го лансира през 20-те години.

Предшественикът на малката черна рокля е всичко друго, но не и малък. Кралица Виктория например е носила в продължение на 40 години само черни рокли в знак на траур след смъртта на съпруга си, принц Алберт. По онова време черният тоалет е представлявал огромна многопластова рокля от твърда материя. Въпреки че черното е цвят, обвързван с траура още от XIV век, през викторианската ера тази практика става стандарт. Жените масово започват да носят черно, тъй като се смята, че колкото по-черен е тоалетът, толкова повече скърбиш за починалите си близки.

С идването на Първата световна война става все по-трудно жените да поддържат пищния стил на обличане. Натруфеният тоалет се приема за недопустимо разхищение във време на мизерия и масови нещастия. Вместо да изоставят черното обаче, жените започват да откриват нови начини да покажат скръбта си. Появяват се три-четвъртите дължини на полите и рокли, а воалът започва да подчертава лицето, вместо да го скрива.

Истинската „Малка черна рокля“ се появява през 1926 г. В списание Vogue е публикувана скицата на роклята от крепдешин на Коко Шанел със заглавието „Фордът“ на Шанел – дрехата, която целия свят ще носи“. Препратката в този случай е свързана с модела на Хенри Форд Ts, който се произвежда само в черно, тъй като черната боя е съхнела най-бързо. В резултат на масовото производство черните коли стават повече от обичайна гледка по улиците. А заедно с манията по черния автомобил се заражда и тази по черната рокля.

1ec14f7b3412dc44d6c9e038210e6c03

По това време Коко Шанел вече е водеща фигура в европейската мода, а американската жена е отчаяна и поглежда към Франция за моден съвет. Семпла, лесна за съчетаване и достъпна, „Малката черна рокля“ бързо маркира важна културна промяна. От цвят, асоцииран с траура и скръбта, черното става част от ежедневния гардероб на жената от началото на ХХ век.

Coco Chanel, French couturier. Paris, 1936. LIP-69

След лансирането на модела на Шанел, „Малката черна рокля“ става задължителен елемент от гардероба на модерната жена. От създаването и излизането й на пазара този тоалет е претърпял редица еволюции. И то такива, че може по тях да се проследи развитието на жените през миналия век. Първородната „Малка черна рокля“ Шанел създава в „Ерата на джаза“ и добавя към нея клоше (мека женска шапка с форма на полусфера) и дълги перлени гердани. Втората световна война маркира друга промяна във вкусовете – черната рокля отразява комфортът на този тоалет и неговата трезвеност във времена на военно бедствие. Жените започват да работят, а дрехите стават по-практични и консервативни, за да се адаптират към съответния лайфстайл.

С края на войната „Малката черна рокля“ е преродена отново в своя дом (Париж) в колекцията на Кристиян Диор „New Look“. Количеството плат, необходимо за направата на една пола, съдържаща слой след слой, е стигало за направата на 15 поли през войната“. Със своя усет към елегантността, Диор оформя малката черна рокля на 50-те години, която придава на жената фигура на пясъчен часовник.

Dress

Но в поп културата едва ли има по-популярна „Малка черна рокля“ от тази, която Одри Хепбърн носи в „Закуска в Тифани“ (1961). С този модел Юбер дьо Живанши променя драстично силуета на Диор. Спуска дължината до глезените, добавя тиара и перлена огърлица. Живанши и Хепбърн ще продължат да работят заедно и той ще направи редица известни тоалети за нея. Други негови клиентки, които популяризират „Малката черна рокля“ и останалите дизайни на Живанши са Джаки Кенеди, Херцогинята на Уиндзор и Грейс Кели.

Години по-късно, в средата на 90-те, Елизабет Хърли и Джани Версаче ще направят поредната революция. Италианският дизайнер „разкъсва“ класическия дизайн на Живанши и съединява частите със златни безопасни игли. Елизабет Хърли прави история, когато се появява с тази рокля на премиерата на филма “ Четири сватби и едно погребение“.

liz-hurley-versace-dress-1528218230

„Малката черна рокля“ ще стои винаги в дрешника с вечни дрехи. До нея са класики като бялата тениска и риза, коженото яке, сините дънки. И всяко поколение се връща към тези вечни дизайни, за да ги адаптира според нуждите и вкусовете си. Но първоначалните елементи винаги се запазват. „Малката черна рокля“ обаче превъзхожда всички свои събратя по съдба с едно нещо.

Тя е като летопис, по който може да бъде позната историята на жената от времето на кралица Виктория, през Одри Хепбърн до Лейди Гага в наши дни, която също е представяла „свой“ вариант на култовия тоалет.

 
 
Коментарите са изключени