Лилит – първата жена на Адам, демонът и феминистка икона

| от |

Религията е едно особено средство, контролиращо и нормиращо обществото, налагайки волята на църквата. В историята ще срещнем някои много интересни и митични същества, които по един или друг начин помагат за по-добрия контрол. И точно тук, благодарение на еврейската митология и фолклор, получаваме един специален демон – Лилит.

Същият е с гарванови пера и преследвач на новородени и неподозиращи мъже, които похабявали своето семе, Лилит го събирал и помагал за зачеването на още много демонови бебета. Лилит е споменавана само веднъж и идва под формата на змията, която се среща с Ева. Освен това е спътница на демонския крал Самюел и феминистка икона. Поне това е официалната гледна точка. Произходът на това същество е много по-древен, отколкото можем да си представим. Записки за неговото съществуване или поне за подобни демони, се открива в записките на древните шумери и вавилонци. Мъжките и женските демони са наричани Лилу и Лилиту, които се появявали дори пред Гилгамеш, докато месопотамската богиня Ламащу е описвана като крилат демон, който разкъсвал жените по време на раждането и също така била отговорна за помятането им, а често се смятала и за причина за кражбата на деца.

Целта на тези същества е да нападат човека в най-слабото му положение, а мишената остават бременните жени и новородените, създадени са от древния фолклор, когато познанията на човека са изключително минимални и много от жените губят своите деца по време на носенето или при раждането. Учените смятат, че създаването на подобни същества е било единственото обяснение за липсата на какъвто и да било контрол в природата, те не можели да приемат случайността като толкова свободен обект и точно по тази причина дават свобода на фантазията си. Раждаемостта не е единственият проблем, ще забележим, че смъртта като символ на живота, особено по време на пандемия, започва да се разкрива като много по-грозна и зловеща, отколкото е била преди това.

Lilith_(Carl_Poellath)

Открита плоча от VII век пр. Хр. ни показва, че много майки са записвали своите молби и се надявали, че ще прогонят Лили от мрака, пощадявайки техните деца. В най-ранните записки относно библията, забелязваме, че този фолклор е бил използван, за да може да се роди този демон. Любопитен факт е, че на някои езици „Лилит“ се превежда и като сова. Демоните в Древния Изток са били оприличавани винаги като женски с крила и пера. Някои учени, разглеждащи най-ранните записки на Библията – написана на иврит, започват да се чудят дали не е успяла да получи и повече признание от миряните тогава. В тези записки забелязваме, че мъжът и жената са създадени по едно и също време, но в по-късни преводи се говори, че Адам е първи, а след него и Ева се ражда с помощта на едно ребро. Има някои интересни допускания в еврейската митология, че Ева може да не е първата жена, а именно съществото Лилит.

През 9 век ще открием, че за първи път се появяват и саркастични текстове по адрес на сътворението на света. Такива можем да открием в „Азбуката на Бен Сира“. Именно там става първото комбиниране на фолклор и религия. Бен Сира смята, че първата жена не е била Ева, а Лилит, след като в ранните текстове се споделя, че и двата пола са създадени по едно и също време. Каква е била причината в последствие да се промени, това остава под въпрос, но нека не забравяме, че някога и Мария-Магдалена е била възприета като лека жена, по настояване на папата, за да може да се контролира жената в едно семейство. Една от версиите на Сира е, че Адам поискал да консумира връзката си с нея, но я накарал да легне на земята, за да може той да легне върху нея. Тя се възпротивила като равна на Адам и като дете на същата земя. Не била съгласна с идеята му и напуснала райската градина, както и се отрекла от Бог. След нея тръгват три ангела – Сеной, Сансеной и Семангелоф, те искали да я върнат обратно, но не подозирали, че Лилит намерила свой партньор в лицето на Самюел или господарят на демоните. Връзката им принуждавала Лилит да се закълне, че няма да наранява хората, ако Адам и Ева напишат нейното име на защитен амулет по време на раждането.

Burney_Relief_Babylon_-1800-1750

При всякакви други обстоятелства, тя ще господства над новородените рожби и ще ги взима още през първата седмица на техния живот. Историята на Бен Сира определено е интересна, но не трябва да забравяме, че очевидно той се е опитвал да събере всички фолклорни образи на едно място и да обясни високата смъртност, която най-често настъпвала в тези периоди. За кратко време неговите записки започнали да натежават и бъдещите майки наистина пишели името, но очевидно това не било достатъчно – религията често остава безсилна пред неоспоримите факти. Истината обаче е, че много преди появата на този текст, еврейските домове се прекланят и създават най-различни амулети, в които интегрират името, при това не само нейното, но и на други демони.

Между V и VI век присъстват най-различни домашни предмети, включително и така наречената купа за заклинания. Те били любимо средство на еврейските магьосници във Вавилон. С тях успявали да улавят определени демони и да лекуват болните, които са се заразили. Една традиционна библейска практика е такава купа да бъде заровена пред дома на семейството, като се вярва, че по този начин детето ще бъде защитено и демонът няма да може да влезе в дома им. Традицията успява да накара и много други неверници да я използват. Покрай тези артикули се продавали дори амулети – метални и хартиени, които носили образа и името на Лилит. Добавени са и ангелите, които се опитвали да я върнат обратно при Адам.

Incantation_bowl_demon_Met_L1999.83.3

В някои еврейски общества такива амулети се продават и до днес. Как обаче първата жена – по оригиналните текстове – се превръща във феминистка икона? Благодарение на еврейските записки, както и бунтът в душата на това същество, тя се описва най-често като дива, прокълната и грешна жена, способна да се бори срещу всичко. Тя била лишена от правото да има собствени деца и по тази причина крадяла новородените, съблазнявала мъжете в съня им, взимала  семето им и след това раждала демони.

По тази причина ще открием записки във Вавилонския Талмуд, който забранява на един мъж да спи сам у дома си, за да не го застигне Лилит. Подозираме, че мнозина мъже биха били съгласни с тези съображения за сигурност. Някъде в края на средните векове ще започне да се забравя за тази дама, докато не идва XX век. Митът отново се възражда и първата партньорка на Адам се превръща в символ на феминизма. Тя не краде семето на мъжете, но и се преписва много по-сериозно качество, което помага на редица организации да я издигнат като символ за своите движения. Дори съществува феминистко издание с нейното име.

Lilith_(John_Collier_painting)

Снимки: Wikipedia

 
 
Коментарите са изключени за Лилит – първата жена на Адам, демонът и феминистка икона

Повече информация Виж всички