shareit

Как убийството на Робърт Кенеди създаде Скуби-Ду

| от |

Скуби-Ду има 16 телевизионни сериала, два игрални филма, 35 филма на DVD, 20 видео игри, 13 серии комикси и 5 сценични предавания.

Първият ТВ сериал „Скуби-Ду, къде си!“ е създаден от Hanna-Barbera Productions за CBS, а премиерата му е на 13 септември 1969 г. Формулата на четирима тийнейджъри, които разгадават мистерии – Фред, Дафни, Велма и Шаги – заедно с титулярния говорещ немски дог, остава предимно непокътната, докато групата си проправя път в историята на поп културата.

Но създаването на Скуби-Ду не е някаква щастлива случайност; то е стратегически ход в отговор на културни промени и политически нужди. Генезисът на поредицата е неразривно свързан със социалните сътресения през 1968 г. – по-специално, с убийството на Робърт Кенеди.

Great Dane 600

Немски дог

В края на 60-те години телевизионното и филмово студио Hanna-Barbera е най-големият продуцент на анимационни телевизионни програми.

В продължение на години студиото създава комедийни анимации като „Том и Джери“ през 40-те и 50-те години, последвани от сериали като „Шоуто на Йоги Мечката“ и „Семейство Флинтстоун“. Но към 60-те години на миналия век най-успешните анимации са тези, които се възползват от манията по тайните агенти, космическата надпревара и популярността на супергероите.

В тогава неподозирана повратната точка в телевизионната анимация, трите мрежи – CBS, ABC и NBC – пускат девет нови екшън-приключенски анимации в събота сутринта през есента на 1966 г.; „Космическият призрак и Дино“ на Hanna-Barbera, „Новите приключения на Супермен“ на Filmation стават хитове сред деца.

По това време „Телевизиите“, пише Сам Блум от The New York Times, „казват на анимационните студиа, с които имат отношения, една теорията, която се оказва вярна – колкото повече ужаси и насилие в анимацията, толкова по-високи рейтинги.“

Културните тревоги за ефектa от насилието в медиите върху децата се увеличават значително след март 1968 г., паралелно с телевизионното отразяване на войната във Виетнам, студентските протести и бунтовете, подбудени от убийството на Мартин Лутър Кинг-младши. Както историкът Чарлз Кайзер пише в книгата си за това ключова година: „Сътресението подхранва моралните кръстоносни походи.“

„За първи път от изобретяването им“, пише още той, „телевизиите направиха възможността за анархия в Америка да се усет реална.“

Но убийството на Робърт Кенеди през юни 1968 г. е факторът, който сваля финално екшън-приключенските анимации от съботния сутрешен слот за почти десетилетие.

Ролята на Кенеди като баща на 11 деца е преплетена с политическата му идентичност и той отдавна отстоява каузи, които помагат на мачуганите. Наред с ангажимента си да прекрати детския глад и бедността, той като генерален прокурор работи с Федералната комисия по комуникациите, за да подобри „безкрайното насилие“ в детските телевизионни програми.

Само часове след като Кенеди е застрелян, президентът Линдън Джонсън обявява създаването на Национална комисия за причините и предотвратяването на насилието. Въпреки че официалните констатации на комисията ще бъдат изложени чак в края на 1969 г., исканията за по-голям социален контрол и регулиране на медийното насилие нарастват директно след съобщението на Джонсън, допринасяйки за това, което социолозите наричат ​​“морална паника“.

Специалистът по медийни изследвания Хедър Хендершот обяснява, че дори хората, които критикуват либералните каузи на Кенеди, подкрепят цензурирането на телевизионното насилие „в негово име“ за доброто на децата. И още: граждански групи като Националната асоциация учители за родители, осъждат агресивните анимации на своите конвенции, редакторите на популярното женско списание McCall’s предоставят на читателите стъпки за оказване на натиск върху ТВ мрежите да прекратят насилието в програмите си, а доклад на Christian Science Monitor през юли същата година – който открива 162 акта на насилие или заплахи от насилие само в една анимация – се разпространява широко.

Моралната паника през лятото на 1968 г. предизвиква трайна промяна в пейзажа на съботната сутрин, когато анимациите се пускат най-често. Мрежите обявяват, че ще се отклонят от научната фантастика и ще се насочат към комедията в този слот.

Всичко това проправи пътя за създаването на по-мек, нежен анимиран герой: Скуби-Ду.

През есента на 1968 г. с много екшън-приключенски карикатури, които все още са в ефир, CBS и Hanna-Barbera започват работа по анимационен сериал със заглавие „Скуби-Ду, къде си!“ за сезона 1969-1970 г.

The Mystery Machine

„Скуби-Ду, къде си!“ радва зрителите с приключенията си и до днес. Но героите никога не са в реална опасност или пред сериозна такава. Няма супергерои, които спасяват света от извънземни и чудовища. Вместо това шайка младежи и кучето им обикалят с цветния си фургон и решават загадки. А чудовищата, които срещат, са просто маскирани хора.

 
 
Коментарите са изключени