shareit

Дон Лафонтен – „Гласът на Бог“, който ви говори от екрана

| от |

Въпреки че много от вас може би не са запознати с името Дон Лафонтен, ако някога сте гледали трейлър на филм по принцип, почти със сигурност сте чували гласа му. Титан на развлекателната индустрия, Лафонтен дава своя неподражаем глас на четвърт милион проекта по време на кариерата си преди да почина през 2008 г. Как така нареченият „Глас на Бог“ се прави кариерата си и по този начин променя индустрията на филмовите трейлъри завинаги?

Доналд Лерой Лафонтен е роден през 1940 г. в град Дулут, Минесота – на този етап от историята трейлърите на филми изглеждат като нещо, което един 9-годишен днес би направим за канала си в YouTube. Той води непретенциозен живот до един съдбовен ден през 1953 г., когато казва, че гласът му се проявява в средата на изречението, докато говори с майка си за това да й помага с чиниите – изведнъж от скърцащ глас на предпубер, звукът от устата му се превръща в човек с глас, който ще му направи милиони.

Лафонтен се страхува да говори на следващия ден в училище, след като гласът му се променя толкова драстично, за да не му сеподиграват. Когато един от учителите му е разочарован от мълчанието и го принуждава да говори, Лафонтен изрече фраза, която без съмнение ще каже безброй пъти през живота си: „Какво искаш да кажа?“ Това явно подтиква неговия вече разочарован учител, който смята, че ученикът му перправя гласа си, да го изпрати в кабинета на директора.

В гимназията момчето се присъединява както към хора, така и към клуба за публични речи. Какъвто и да е случаят там, той също очевидно си е спечелил репутацията на нещо като шегаджия като обявен за „най-остроумното момче“ от своите връстници.

Въпреки че на практика всички, които го срещат, коментират колко невероятно звучи гласът му, кариерата на Лафонтен пед микрофона всъщност започва като работи като звукозаписен инженер за военните през 1958 г. след като завършва гимназията. След това се премества в Ню Йорк, за да продължи кариерата си като работи като звукозаписен инженер, редактор, продуцент и сценарист за радио и филми. Озвучаването все още не е в радара му.

Това ни води до 1962 г., когато започва да работи с радио продуцента Флойд Петърсън по някои реклами за „Dr. Strangelove“. Впечатлен от многобройните му предложения за това как да направят по-добра реклама по радиото и другите му умения (отново нито едно от които не включваше златния му глас), Питърсън предлага двамата да започнат бизнес заедно като първоначално работят от апартамента на продуцента. Компанията, създадена от двойката, Floyd L. Peterson, Inc, е известна като една от първите, която в крайна сметка се фокусира почти изключително върху рекламни клипове. Преди това, филмовите трейлъри се правят почти изключително от студията. Въпреки това, ако гледате почти всеки филмов трейлър от началото на 20 век, нека просто кажем, че филмовата индустрия е изминала дълъг път оттогава. Дълъг път. Именно когато студията най-накрая поглеждат отвъд собствения си вътрешен творчески състав, се ражда съвременният филмов трейлър, какъвто го знаем.

Първият допир на Дон Лафонтен в света на озвучаването идва през 1964 г., когато записва радио спот за филма „Gunfighters of Casa Grande“. В този спот първоначално резервираният човек, който трябва да го озвучи, не се появява и се налага Дон го направи. MGM харесва работата му – нещо, което го изненадва. По собствените му думи той „взема $82 и си тръгва“. (За справка, $82 през 1964 г. се равнява на около $685 днес.) След това, въпреки че продължава да работи от по-административната и творческата страна, златният му глас често се търси.

През този период той и Питърсън измислят редица вече клиширани реплики за филмови трйлъри, най-забележителната от които е „В свят, където…“ За тази емблематична реплика Дон казва, че те я измислят, защото „Трябваше много бързо да установим света, в който пренасяме зрителя, и това е много лесно да се направи, като се каже: „В свят, където…“

Предвид широкия му талант и опит, снимките на Paramount pictures в крайна сметка убеждават Лафонтен да дойде да работи само за тях през 1978 г., оглавявайки техния отдел за производство на трйлъри. Освен че отвръзва творческите си таланти, този ход за известно време го прави и „Гласът на Paramount Pictures“. Това се променя донякъде, когато той е повишен до вицепрезидент на компанията. Докато други може да са доволни от придвижването нагоре по стълбата в едно от най-големите студия в света, той вместо това лелее по креативната страна на работата и по този начин, в рамките на една година след повишението, напуска компанията и Ню Йорк през 1981 г., като заминава за Ел Ей.

Веднага след това му се обажда агент, който го убеждава, че трябва да се съсредоточи почти изключително върху гласовата страна на нещата и в този момент от кариерата му избухва като той бързо се превръща в най-търсения озвъчител в света, както за своя златен глас, така и за творческите си умения. Към края на кариерата си той твърди, че е работил по трейлъри за над 5000 филма. Когато преброява всичките си гласови актьорски работи, включително безплатни, той изчислява, че е поел около четвърт милион гласови актьорски задачи – всичко от една реплика до чест глас зад кадър в телевизионни предавания!

 
 
Коментарите са изключени