shareit

Желаните алеи – една несломима сила

| от |

„Желани алеи“ могат да се формират дори само с 15 минавания на пешеходци като така се създават спонтанно нови пътеки. Тези пътеки често стават самостоятелни, без нужда от допълнителна работа по тях като тунела от дървета по пътя на трамвая към площад Журналист. Но в други случаи те посочват къде и как ще е най-добре да се павират нови алеи.

Такива непланирани пътеки могат да се появят по всякакви причини. Някои от тях очевидно са преки пътища или предлагат по-малко стръмен път, докато други са заради нелепо градско планиране или от някакви местни суеверия.

Някои хора не искат да минават под двата стълба от суеверие и съответно ги заобикалят

Има и неаграрни случаи на такива пътечки, където се виждат различно износени сектори на един под, хлътнали каменни стълбищни стъпала или дори белези по дървени врати, където хората по естествени подбуди натискат едно и също място всеки път, за да си отворят.

A sunken way Witley, England.

В Европа и Близкия Изток древните има направо потънали в земята от ползване пътища, известни като „кухи пътища“. Много от тях са се формирали за стотици и дори хиляди години, докато добият формата си почти на тунел. Те обикновено отразява наличието на няколко условия, включително по-интензивно преминаване на превозни средства, по-меката пръст и предпочитането на маршрута (например, по него най-лесно се стига то един град до друг). В някои случаи те, отразявайки умисъл и вече изградени органично, се дооформят ръчно.

 

Във Финландия градските служители записват откъде минават хората в паркове след първия снеговалеж през годината, след което интегрират тези данни в своите процеси за планиране на алеи.

Съобщава се, че редица образователни институции, включително Вирджиния Тех и Университета на Калифорния, Бъркли, изчакват да видят кои маршрути ще си изберат студентите, преподавателите и служителите най-редовно, преди да решат къде да проправят допълнителни пътеки в техните кампуси.

Интерес към желаните алеи има и в дигиталната ера, когато инженерите, които се занимават с взаимодействието между човек и компютър и съответно ергономичността на компютрите и програми, започват да използват езика на тези интуитивни маршрути.

Много експерти призовават за подходи, които „прокарват пътища“ – подкрепяйки това, което потребителите вече правят. Например, първоначално в Twitter нямаше хаштагове и @. Те се появиха заради ползването им в едно място, което може би някои от вас не помнят: IRC (Internet Relay Chat).

 
 
Коментарите са изключени