shareit

Университетска култура на прехода

| от |

2Изложбата „Университетска култура на прехода”, съставена от Лъчезар Бояджиев, Боян Гюзелев и Михаил Груев, трябваше да бъде спокойна историческа изложба за близкото минало на Софийския университет, но подготовката ѝ внезапно попадна в нов контекст, във вихъра на протестните и окупационни събития. Това ѝ създаде ред технически и организационни проблеми, но авторите и екипа на Културния център не се отказаха, защото знаеха, че това е и шанс за нов смисъл, съобщават организаторите.
14

Изложбата се състои от две части: „Студентските протести 1989-1991” и „Академичният underground 1980-1989”. Първата  разказва за това какво се случи през 90-91 г. когато студентското недоволство избухна публично и се сля с гражданското – за времето, в което самите студенти ставаха граждани, променящи България.
5   
Втората предлага друг разказ – за онова, което десетилетие преди това невидимо се случваше под публичната и университетска повърхност. Експозицията пресъздава нестандартния академичен живот, пулсиращ в малки аудитории: сбирките, групите, семинарите, конференциите, горещия градус на дискусиите, атмосфера на научно оживление и интелектуална солидарност, в които живяха няколко академични поколения.6

Не крием, че се опитваме да поставим важни питания на дневен ред: каква беше връзката между този научен underground, младежката субкултура и протестите, които се разразиха на открито? Имаше ли такава? Каква академична традиция, от друга страна, създаде университетската лаборатория от семинари и конференции? Как  продължи тя след 1989?7

Без претенцията за изчерпателност, но с набор от забележителни фотографии (дело на Георги Георгиев–Джони, Надежда Чипева, Емил Иванов и др.), както и със значителен брой информативни текстове и автентични издания от епохата, изложбата се опитва да започне разговор и предложи отговор на някои от тези въпроси, внезапно придобили нова актуалност.

8

Официалното откриване е днес (2 декември) 18.00 ч., галерия „Алма Матер” Северно крило, Ректорат на СУ

 
 
Коментарите са изключени