SOFIA DANCE WEEK представя „Българския шоукейс“

| от |

Шестото издание на международния фестивал за съвременен танц SOFIA DANCE WEEK ще представи най-актуалното от българската танцова сцена един панел – „Българският шоукейс“, съобщиха организаторите.

В три поредни дни – 11, 12 и 13 октомври, в Зала 11 на НДК (кино Люмиер) публиката ще може да види пет спектакъла – а(е)фектно на Ива Свещарова, Танцувам Мария Калас на Галина Борисова, Monocrossing на Derida Dance & Central Europe Dance Theater, Кардиограма на Културна фондация А25, Танцови преводи на Балет Арабеск.

„Българският шоукейс“ ще представи на публиката местната практика в едно от най-динамично развиващите се изкуства в световен мащаб – съвременния танц. Шоукейсът има за цел в пет спектакъла на различни артисти да съдейства за срещата на българските представления и артисти с чужди публики и контекст.
В първата вечер – 11 октомври, едно след друго в кино Люмиер ще бъдат представени два спектакъла – Танцувам Мария Калас на Галина Борисова и а(е)фектно на Ива Свещарова. Галина Борисова e едно от утвърдените имена, които имат своята запазена територия в пространството на съвременния танц. В проекта „Танцувам Мария Калас“, който ще има премиера на SOFIA DANCE WEEK, тя прави авторски интерпретации на емблематични женски образи, изпълнени от Мария Калас в едни от най-известните опери от 19 век на композитори като Джакомо Росини, Гаетано Доницети, Винченцо Белини. Хореографията е вдъхновена от ясните мелодически линиии на музиката, както и от живота и личността на оперната дива Мария Калас.

В а(е)фектно на Ива Свещарова освен режисьорът, участва и Виолета Витанова. На 11.10 от 21:00 часа ще видим спектакъл за желанието, което се захранва от собствената си неосъществимост. Представлението а(е)фектно е част от проекта „три3ависим“ 2013 – дългосрочна инициатива на Гилдията за съвременни изпълнителски изкуства към САБ, която обединява професионалисти от сферата на съвременния танц и пърформанс.

Програмата на „Българския шоукейс“ продължава на 12 октомври от 18:30 часа. Първият спектакъл за вечерта е Monocrossing на Derida Dance & Central Europe Dance Theater. Това е мултимедиен танцов пърформанс, в който героите преминават през различни виртуални пространства и предизвикателства. Хореограф и режисьор е Живко Желязков. В Monocrossing Изпълнителите са в постоянна интеракция с мултимедийната среда, от която произлизат различни траектории на движението, маркиращи пътя до крайната цел. Дуетът е изграден върху постоянното напрежение между удържането на индивидуалността и желанието за пресичане/сливане. В проекта участват многообещаващият български танцьор Филип Миланов и Мариан Харгитай, номинирана за най-добър изпълнител на Унгария за 2012.

В същата вечер, на 12 октомври от 20.30 часа, Културна фондация А25 ще представи Кардиограма. Кардиограма е танцов и визуален пърформанс, в който двамата изпълнители в активно взаимодействие със средата, изграждат психоделично пространство на подъзнателни импулси и съноподобни картини. Причудливата материалност на средата и костюмите, заедно с абстрактните движения и неясни взаимоотношения между героите, създават призрачна атмосфера. Режисьор на спектакъла е Мартин Пенев – дигитален художник, който се интересува от взаимодействието между танц, тяло и технологии. За интерактивния танцов пърформанс Cadaver, в сътрудничество със Станислав Генадиев, e номиниран за наградата Икар. За съвместната си работа в представлението „Хамлет“ на Явор Гърдев през 2013 г. отново получават „Икар“ за съвременен танц и пърформанс.

Програмата на „Българският шоукейс“ завършва с Танцови преводи на Балет „Арабеск“, на 13 октомври от 20.00 часа в Държавния музикален и балетен център. Танцови преводи се състои от три едноактни пиеси на хореографите Морис Кози (САЩ), Боряна Сечанова и Асен Наков. Обединени около темата за общуването, те я интерпретират чрез различни визуално-пластически средства. Представлението изследва превода на идеи между различни изкуства, каквито са музиката и танца. В репертоара си „Арабеск“ има над 100 постановки. Методът на отворена сцена дава възможност хореографи от България и от цял свят да осъществяват свои спектакли, различни по стил и различни по отношение на използваните съвременни танцови техники. В официалната програма на шестото издание на SOFIA DANCE WEEK зрителите ще могат да наблюдават близо два пъти повече спектакли от миналогодишното издание – общо 13. Панелите на фестивала са Международен, Корейска гала, Български шоукейс, Детски модул.

Цените на билетите за един спектакъл са по 10 и 15 лв., с изключение на Peridance Contemporary Dance Company и Фондация „Танцово изкуство-Илиев“ – по 10, 15 и 20 лв. Цените за представленията от „Българския шоукейс“ са по 5 лв. SOFIA DANCE WEEK 2013 предлага специален Фестивален билет на цена от 50 лв, с който ще са достъпни всички спектакли от фестивала, с изключение на детския спектакъл Animal Carnival.

Билети за SOFIA DANCE WEEK 2013 могат да се закупят в партньорската мрежа на Eventim и от eventim.bg. Търсете ни в Германос, JEFF, Пикадили, Office 1 Superstore, Orange, бензиностанции OMV, магазин НА ТЪМНО, USIT Colours, MULTIRAMA PC EXPERT, ORANGE.BG, Техномаркет, Технополис и други. Билети могат да бъдат закупени и от офиса на ЕДНО (бул. „Патриарх Евтимий“ 22, ет. 1 (над партер)
.

 
 

От Джейн Ръсел до Марго Роби: жените и банските през годините

| от chronicle.bg |

 

Модата в банските костюми претърпява толкова революции, колкото всеки останал аспект в модата. От времето, когато жените ходели по плажа само за разходка или чай, до наши дни, културата се е променила повече от впечатляващо.

Споменаваме този очевиден факт, защото когато погледнем как се е променил външния вид на плажуващата жена през години, пак не можем да повярваме, че преди един век  жените са ходели на плаж така:

maryal-knox-SL7

Всяко десетилетие има своя белег върху плажното облекло и то се вижда най-добре през фотоапаратите на големите фотографи, в които застават любимите актриси от миналите епохи.

В края на ХIХ век за жените на плажа е важал стриктен дрескод – рокля до коленете, която покрива тялото, обикновено черна, ограничаваща влизането в морето до потапяне на краката до коленете. След Първата световна война се появява първият цял бански костюм, наричан понякога майо, който обаче се свива след намокряне. След него идва революцията на бикините носени от Бриджит Бардо през 60-те, а после Кристи Бринкли през 70-те.

В някои случаи плажното облекло е много точен лакмус за етапа на културно развитие. В много случаи типичният бански костюм може да бъде белег на епохата. От първите дни, до момичетата на Бонд през Елизабет Тейлър и компания, днес ви показваме някои от култовите бански костюми на минали епохи. Вижте ги в галерията горе.

 
 

Клеър Фой не прилича на себе си в трейлъра на „The Girl In The Spider’s Web“

| от chr.bg |

Sony Pictures пусна трейлъра на „The Girl in the Spider’s Web“, в който Клеър Фой играе Лисбет Саландер пушещата и караща мотор героиня от романа в три части Millennium на Стиг Ларсън. Ролята на пънкарката идва след като Фой игра кралица Елизабет II в „The Crown“, за което спечели Златен глобус и беше номинирана за Еми.

Според трейлъра Саландер е част от движението #TimesUp – „жената, която наранява мъже, които нараняват жени“. Тя спасява една дама от юмруците на гаджето й като го провесва за краката, разкрива изневерите и побойщата му и за наказание прехвърля всичко, което има, в сметките на неговите жертви. Саландер обаче не е перфектна и някой, когото не е успяла да спаси, скоро й задава въпроса: „Никога не успях да разбера – защо помогна на всички, но не и на мен?“

Фой не прилича на себе си в тази роля – с изцяло черен гардероб, пиърсинги и разбира се, татуировка на дракон.

 
 

Кристо представя инсталацията си „Мастаба“ в Хайд парк

| от chr.bg |

От днес до 23 септември 2018 г. в езерото в Хайд парк ще бъде инсталирана първата голяма творба на открито във Великобритания на родения в България художник Христо Явашев – Кристо, съобщават британски медии.

Работата си по инсталацията „Мастаба“ от скупчени варели, която ще се носи по водите на езерото, творецът започва в началото на април.

Мастабите са гробници с трапецовидна форма, характерни за Древен Египет.

Инсталацията на Кристо е съставена от 7 506 варела. Теглото й е 500 тона.

2f665dd1d4b73d2ecc978e2b2166e77c

 

Снимка: www.christojeanneclaude.net

Кристо е познат с предишни свои забележителни проекти, сред които опаковането на Райхстага в Берлин и „Плаващите кейове“ в езеро в Северна Италия.

 
 

Бокачо: „Целунатите устни не губят своето богатство…“

| от chronicle.bg |

Той вече е възприеман по-скоро като митологична фигура, отколкото като реална личност, която можем да си представим. Рисунките с неговия лик, стигащи днес до нас, са недостатъчни, за да поберат силата на хилядите думи в „Декамерон“. Става въпрос за Джовани Бокачо – авторът, който заедно с Петрарка поставя основите на хуманизма в световната литература през далечния 14-ти век. Бокачо е Ренесансът.

Хуманизмът на Бокачо не е само между страниците на творбите му и в интерпретациите на древните текстове, но и в опитите му да издигне литературата на онези дни до класика, поставяйки високи стандарти пред работата със словото. Някои смятат, че напредва повече в тази посока от съмишленика си Петрарка, не само защото връща високия статут както на поезията, така и на прозата, но и защото в романите си успява да постигне съвършения синтез между ежедневното, трагичното и комичното.

Без Бокачо литературната кулминация в италианската култура е немислима. Ето част от хилядите думи, които се откриват в книгите, а понякога и между редовете. 

maraviglioso_boccaccio_i_novellatori_foto_umbertomontiroli_0687-light
Кадър от „Чудният Бокачо“

„Използвай настоящето така, че на старини да не се упрекваш за напразно изживяната младост.“

„Много по-лесно е да порицаваш минали дела, отколкото да ги поправиш“

„Трябва да четем, да съхраняваме, да оставаме будни нощем, трябва да питаме и да изискваме максималното от силата на ума.“

„Прави каквото казваме, а не каквото правим.“

„Човечност е да имаш състрадание към нещастните.“

giovanni-boccaccio-vita-e-opere_bfad2f4f017cfd399d093e0b6dc84dd7

„Един покварен ум никога не може да разбере думите по здрав начин.“

„В този свят само страданието е спасено от завистта“.

„Често човек си мисли, че е далеч от щастието, а то с тихи стъпки вече е дошло до него.“

„Да поиска съвет е най-висшето доверие, което един човек може да окаже на друг.“

„По-добре да се разкайваш за това, на което си се насладил, отколкото за това, на което не си се насладил.“

„Целунатите устни не губят своето богатство, а напротив – то се възобновява като растящата луна.“

2216440

„Нищо не е твърде неморално, че да не може да бъде казано на друг човек, стига е облечено в подходящите думи.“

„Раят би бил рай, ако на любовниците са им разрешени същите наслади, като тези, които преживяват на земята.“

„Хората са по-склонни да вярват в лошите намерения, отколкото в добрите.“

„Дъбът не може да бъде повален с един удар на брадвата.“