Почина Джони Холидей

| от chronicle.bg |

Най-голямата рокзвезда на Франция Джони Холидей почина тази нощ на 74 години от рак на белия дроб, съобщи съпругата му Летисия.

„Джони Холидей си отиде. Пиша тези думи, без да мога да го повярвам. Обаче е истина, мъжът ми вече не е сред нас. Напусна ни тази нощ както живя целия си живот, смело и достойно“, написа тя в изявление.

Джони Холидей е рокендрол легенда и киноартист във френско говорещия свят и понякога наричан френският Елвис Пресли. Издал е 18 платинени албума.

През 1965 се жени за Силви Вартан и от брака се ражда синът им Давид. Джони Холидей е съсредоточен много повече върху кариерата си и приятелите си отколкото върху семейството си и през 1980г. бракът завършва с развод. Следват няколко други брака. От брака си с актрисата Натали Бай има дъщеря.

Светла му памет!

 
 

Трябва ли да казваме „Благодаря“ на Siri, Echo и Google Home?

| от |

Когато говорите на дигиталния си асистент, казвате ли му „моля“ и „благодаря“? Какъвто и да е отговорът ви, следващият въпрос е един и същ – защо?

Да речем, че инсталирате умни лампи вкъщи, които можете да включвате и изключвате чрез асистента на iPhone ви – Siri. Самият акт на издаване на директна команда след която следва подчинение и изпълнението й, може да се стори неприятна за много хора. Това буди въпросът – невъзпитани ли сме към технологиите си?

Мотивацията ни да си зададем този въпрос не е провокирана от страха, че един ден Alexa ще ни убие в съня ни, защото не сме били мили с нея. Ясно е, че това са безобидни, стационарни машини, поне на този етап, и че ще направят каквото им каже човек със или без „моля“.

След като изпълнят задачата си обикновено тази устройства се изключват и е много вероятно да не чуят, че му благодарите. 

Има го и аргумент, че не благодарим на пералнята след като изпере или на банкомата след като ни даде парички. Но пък с тях изначално не си говорим нищо.

Добре, няма нужда да казваме „моля“ и „благодаря“ на Alexa и Siri. Но това не предполага ли, че ако ги ползваме известно време, възпитанието ни няма да залинее и да започнем да заповядваме по навик и на истинските хора, които уважаваме?

Може би звучи глупаво, но не станаха ли малко много причините да сме благодарни за услугите, за които сме помолили неодушевени предмети?

Може би да – но не за тяхно добро, а за наше.

 
 

Германско село беше продадено на търг

| от |

Германското село Алвине беше продадено на търг в Берлин за 140 000 евро при начална цена от 125 000 евро, съобщиха ДПА и АФП. Анонимният купувач е направил единствената оферта по телефона.

Селото, в което живеят 15 души, е сред красива гора. В него има девет къщи и няколко селскостопански постройки. Къщите са скромни, повечето са пострадали от влагата и трябва да бъда ремонтирани. Общата площ на селото е 16 800 кв. м. Административно Алвине е към град Юбигау-Варенбрюк, на 100 км южно от Берлин.

Магазини в селото няма, а единствената автобусна линия в района няма спирка в него.

Докато е било в ГДР, в Алвине е имало фабрика за брикети. След обединяването на Германия обаче тя е закрита. През 2001 г. двама братя купуват селището, но не успяват да спрат упадъка му.

 
 

Не като от баба, а от баба

| от Мартина Стоименова |

По Коледа обикновено си говорим за добри дела, благотворителност и традиции. Това е златното време на корпоративната социална отговорност, на даренията и на обществените каузи.

Сега обаче ще ви разкажем за една българска компания, започнала с добрите дела много преди да падне първият сняг, а именно – в сезона на лютеницата.

В края на лятото „Филикон-97“ прави нещо, което бизнесът обикновено не прави – наема хора в пенсионна възраст, заради опита и експертизата им, които да приготвят традиционната българска лютеница във фабриката на компанията в Пловдив.

Philicon 1

Възрастните хора, участвали в създаването на едросмлените лютеници „Нашенска“ и „Балкански вкус“, са една пета от всички служители в есенната кампания на пловдивския производител. Впоследствие на постоянен щат остават 7 души между 60 и 70 години – четирима мъже и три жени. Те получават възнаграждение според изискванията на трудовото законодателство на позиции, които не изискват голямо физическо натоварване.

Всеки, който познава пазара на труда в България знае, че това не е обичайна практика. Работодателите обикновено предпочитат млади хора, дори и те да нямат богат трудов опит. Младите се адаптират по-бързо, знаят езици, справят се по-добре с технологиите.

Има сфери обаче, за които търсенето на хора от третата възраст и назначаването им на трудови договори се оказва ползотворно и за двете страни.

За възрастните това е възможност както за допълнителни доходи, така и за социализация – да се срещат с други работещи, да са извън дома си и да получават сигурни доходи към пенсиите си.

Традиционната технология на производство във фабриката за лютеница се оказва добре позната на тяхното поколение, което години наред е правило зимнина, изпробвало е рецепти и продукти, затваряло е буркани.

Това е пример за сфера от живота и пазара на труда, в която пенсионерите се вписват като характер, знания, манталитет и отношение към работата. „Филикон-97“ е наследник на държавна фабрика в плодородния тракийски район със 70-годишна традиция – за подобни предприятия връзката с миналото, когато храната е била нещо качествено, е много важна.

Социалната кампания по осигуряване на работни места за хора в пенсионна и предпенсионна възраст на пловдивския производител е нещо ново за България и е доказателство, че завръщането на възрастните хора на пазара на труда не би трябвало да бъде екзотика или сезонен компромис. Това е сериозна възможност за бизнеса на фона на емиграцията на младите, недостига на кадри, особено в индустрията, и застаряването на населението.

Пловдив е един от най-динамично развиващите се райони – само за две години заплатите са нараснали с 30%, а безработицата е „нездравословно“ ниска – около 3%. Това изправя работодателите пред тежки проблеми.

На фона на липсата на работна ръка и високата конкуренция при заплащането, професионалната етика се превръща в абсолютно ключов елемент – и тук възрастните хора определено не са за подценяване. „В нашето производство сме имали служители с над 40-годишен стаж и добре знаем какво означава преданост и лоялност, както и какво означава работата да е вторият ти дом“, коментира търговският директор на „Филикон-97“ Иван Калибацев.

Philicon 4

Според него поколението на по-възрастните се отличава с по-различни трудови навици от това на по-младите работещи: „Хората от по-възрастните поколения имат свой морал, трудова етика. Вълнуват ги и ги мотивират други неща“. За разлика от пенсионерите, хората в работоспособна възраст са много по-капризни по отношение на личното си време. Особено през лятото, в пика на производството и обирането на реколтите, е трудно да бъдат убедени да не си вземат отпуска, например.

Иван Калибацев казва, че проблемът дори не е толкова в заплащането и признава, че има технически позиции, за които буквално не се намират служители. За неквалифицираните места обаче трудът на пенсионерите е решение, при това с голяма социална стойност.

„Нашенска“ и „Балкански вкус“ се консервират в шестоъгълни бурканчета именно в периода септември-октомври, когато доматите, чушките и патладжаните са съвсем пресни. При тази лютеница „няма лъжа“, обяснява още Иван Калибацев, защото „няма как да произвеждаш точно този традиционен продукт от зеленчуци, които нямат сок“.  Затова и в случая възрастта не е толкова важна, колкото човекът да е „читав“, „лоялен“ и да разбира процеса на производство.

Друг е и въпросът, че когато лютеницата е направена от ръце, които имат опит и отношение към работата – тя е по-вкусна.

Philicon 2

 
 

Очарователните порги от „Междузвездни войни“ пораждат дебат

| от chr.bg, БТА |

Косматите, ококорени създания с крила, наречени порги, са сред новите попълнения във вселената на „Междузвездни войни“. И докато от компания „Дисни“ се надяват те скоро да заемат достойно място под коледните елхи, сред феновете тече разгорещен дебат по отношение на „новобранците“, предаде Ройтерс.

Поргите правят дебют в най-новия филм от култовата космическа сага „Междузвездни войни: Последните джедаи“. Трейлърите позволиха не феновете да зърнат бегло един-единствен екземпляр в сцена на борда на „Хилядолетния сокол“ в компанията на Чубака. Все още неизвестната им роля породи редица въпроси. Сладки ли са поргите или жалки? Забавни или дразнещи?

Гушкавите създания са рядкост във филмовия франчайз, в който изобилстват дроиди и гротескни създания като Джаба Хътянина. Случайната им поява не винаги допада на почитателите на поредицата. Много фенове например са на мнение, че наподобяващите мечета еуоки са съсипали финала на „Завръщането на джедаите“ (1983).

„Разбираемо е, почитателите на „Междузвездни войни“ винаги са подозрителни към всичко „твърде очарователно“. Лично аз смятам, че поргите имат своето място и се вписват във филма“, споделя в интервю за агенцията режисьорът и сценарист на осмия епизод Райън Джонсън.

Реакциите на феновете по отношение на „новобранците“ след първата поява на порг в октомврийския трейлър бяха смесени. Мнозина останаха очаровани от пискливото създание, определяйки го като сладко и гушкаво. Тези, чиито сърца поргът не успя да спечели, побързаха да се включат с прогнозата, че създанието ще се превърне в следващия Джар Джар Бинкс – най-масово осмивания персонаж от „Междузвездни войни“, дебютирал през 1999 г. в „Невидима заплаха“.
„Мразя поргите. Изобщо не ги намирам за симпатични. Крещящо рекламни са“, изригна недоволен фен в Туитър след дебюта на техния събрат в излезлия през октомври трейлър.

Членове на екипа също се присъединиха към дебата. Актьорът Джон Бойега, който изпълнява ролята на Фин, сравни поргите с хлебарки, докато Марк Хамил (Люк Скайуокър) се обяви в тяхна защита.

Публиката, присъствала на световната премиера на филма „Междузвездни войни: Последните джедаи“, остана по-скоро очарована от новите създания и техните игриви сцени с Чубака. Последвалите коментари в социалните мрежи бяха основно позитивни.

Харесвани или не, поргите са важни за компания „Дисни“, която през 2012 г. плати милиарди за правата върху „Междузвездни войни“. Играчките от поредицата са най-продаваните в САЩ през 2015 и 2016 г., като приходите от тях за двете години възлизат на 1,5 милиарда долара.

В празничния сезон порги с всевъзможни размери, сред които над еднометров екземпляр, са хит сред купувачите в молове, тематични паркове и онлайн. Ако съумеят да спечелят сърцата на повече потребители след излизането на филма на екран, поргите ще допринесат за увеличаването на продажбите на плюшените играчки от „Междузвездни войни“, които съставляват едва два процента от общите продажби.