Лорета Наполеони: Тероризмът е много скъп бизнес

| от |

Лfbhgfjорета Наполеони е родена в Рим през 1955 г. Доктор е на икономическите науки и притежава магистърски степени по философия на международните отношения и по тероризъм. Преподава в „Judge Business Schools“, Кеймбридж. Редовен коментатор е за медии като CNN, Sky и BBC, колумнист е в няколко европейски финансови издания като „El Pais“, „The Guardian“ и „Le Monde“. Тя е сред икономистите, които предсказаха кризата с кредитите и рецесията. Съветник е на няколко банки по стратегиите за справяне с текущата криза. През деветдесетте години е един от първите журналисти, интервюирали Червените бригади. В три последователни години прави интервюта с членове на различни терористични организации. През 2003 г. интервюира и последователи на Абу Мусаб ал-Заркауи в Европа и в Близкия изток. Автор е на бестселърите „Maonomics“, „Rogue Economics“, „Terror Incorporated“ и „Insurgent Iraq“. На българския книжен пазар излезе книгата й „Ислямска държава”. Предлагаме ви блиц интервю с Лорети, публикувано на сайта worldfinance.com

 

Може ли тероризмът да бъде описан като бизнес?
– О, разбира се! Но е много скъп бизнес и такъв бизнес, който е много трудно да се поддържа, защото повечето дейности, които терористичните организации вършат, за да се финансират, са нелегални и са престъпления.

За какви цифри става въпрос? Колко струва да се финансира терористична организация?
– Много е скъпо. Това са организации, които де факто воюват срещу правителства. Трудно е да се каже точна цифра. Някои организации генерират невъобразимо големи суми. По данни на ЦРУ бюджетът на „Организация за освобождение на Палестина” е бил между 8 и 12 милиарда долара. Това е повече от брутния вътрешен продукт на много държави.

islqmska durjava

Кой е най-големият източник за финансиране на терористите?
– В миналото трафика на терористи и хора беше най-разпространеният начин, по който те се финансираха. С възхода на Ислямската държава много неща се промениха. Преди 11 септември 2001 г. 1/3 от дейностите, с които терористите печелеха пари, бяха легални. „Организация за освобождение на Палестина” държеше търговията с текстил в окупираните територии в Палестина, за да финансира дейността си. Днес т.нар. легална дейност заема много по-голяма част. Ислямската държава контролира гранични райони на Турция, Ирак и Кюрдистан, където получава пари от доброволен трансфер на ресурси от една държава към друга. Също търговия с петрол. Ислямска държава продава петрол на правителството на Дамаск.

Може ли икономиката на една страна да бъде подпомогната от тероризма?
– Да, разбира се. Пример е Италия. Италия се справя толкова добре след 2010 г., въпреки финансовата криза, защото 40% от икономиката на страната идва от черния пазар. А черният пазар се контролира от организираната престъпност. Ето пример за криминална икономика, която помага на легалната икономика./lira.bg

 
 

Най-интересното на София Филм Фест

| от chr.bg |

Международния София Филм Фест номер 22 започва през март и както всяка година го очакваме с нетърпение. Причините са доста и от най-различни жанрове, но сега ще се опитаме да ги изкажем.

„Проектът Флорида“ звучи интересен – на фона на лавандуловите полета и пухкавите бели облаци на Флорида три деца крещят едно на друго. Историята следва уникалната шестгодишна Муни и нейната „банда” приятелчета, чиято лятна ваканция е изпълнена с детски чудеса и приключения във време, когато възрастните наоколо преживяват доста житейски трудности.

Очакваме „Квадратът“, защото взе адски много награди и въпреки, че в него става въпрос за някаква арт инсталация на Кристиан. Той самият е грижовен разведен баща и уважаван куратор в музей за съвременно изкуство.Кристиан обаче ще загуби телефона си, а глупавата му реакция ще го вкара в много неудобни ситуации.

„Квадратът“, както и други два филма от програмата – „Нелюбов“ на Звягинцев и „За тялото и душата“ са с номинации за чуждоезичен Оскар.

„Другият любовник“ на един от най-работливите режисьори във френското кино Франсоа Озон е сексуален психотрилър. Той разказва за младата, чувстителна жена на име Клои (Марин Вакт), която се влюбва в психоаналитика си Пол (Жереми Рение). Но след няколко седмици двамата заживяват заедно, тя започва да подозира, че влюбена в близнаци, а Озон дава шанс и на зрителите за подобно впечатление.

„Изключителният: Моят Годар“: Париж, 1967 г. Жан-Люк Годар, най-прочутият филмов режисьор на своето поколение, снима филма Китайката с жената, която обича – почти 20 години по-младата Ан Вяземски. Жан-Люк обаче коренно ще се промени – от звезден кинорежисьор до изолиран Маоист.

И още: „Без милост“ взе златен глобус за чуждоезичен филм. Премиерата му беше преди няколко месеца на Кан, където ние отново не успяхме да отидем… „Манифест“, в който Кейт Бланшет изиграва 13 роли! „Невидима нишка“ на Пол Томас Андерсън за най-добрия шивач в следвоенен Лондон и неговата любов, муза и гибел Алма. „Бикини Муун“ – заглавието всъщност е име на главната героиня, която е провокативна и дръзка и очевидно има ментални проблеми, защото твърди, че е карала мотокар по време на войната в Ирак и че е дърводелец – „като Исус, но с гърди“.

Докато сме на Фестивала, може да гледаме отново и „Аз, Тоня“.

 

 
 

Провокативен филм с българско участие спечели голямата награда на Берлинале

| от chr.bg |

 Филмът „Touch me Not“ спечели голямата награда „Златна мечка“ на фестивала Берлинале на 24 февруари. Режисьор е румънката Адина Пинтиле, а филмът е копродукция, в която взимат участие и Германия, Чехия, Франция и България.

Лентата е полу документална и е определяна от филмовите критици като „провокативна“ и „провокираща границите на човешката сексуалност“.

От българска страна участват актрисата Ирмена Чичикова, която публиката познава от хита от миналата година „Вездесъщият“, както и актьорът Георги Налджиев.

„Touch me Not“ провокира противоречиви реакции от публиката на фестивала – някои го определят като шокиращ и скандален. Пинтиле иска да тества границите на интимността и по тази причина продукцията няма как да не съдържа и доста кадри с голи тела. Друга основна тема е това какво намираме за привлекателно и какво – не.

Филмът беше предпочетен пред „Ютьоя – 22 юли“, който разказва за атентата на Андреш Брайвик, и анимационната драма „Isle of Dogs“ на режисьора Уес Андерсън.

Андерсън все пак не беше напълно пренебрегнат от журито на фестивала и спечели „Сребърна мечка“ за най-добър режисьор на антиутопията, показваща глутница кучета в близкото бъдеще на Япония.

Гласовете на кучетата са озвучавани от актьори като Браян Кренстън, Едуард Нортън, Бил Мъри, Скарлет Йохансон и Джеф Голдблум.

68-ото издание на Берлинале беше закрито от българската продукция „Ага“ на режисьора Милко Лазаров. За първи път от 29 години насам български филм е избран да представи страната ни на фестивала.

 
 

Всички обичаме Дакота Фанинг

| от chronicle.bg |

Хана Дакота Фанинг е едно от златните деца на Холивуд, на чието израстване е станал свидетел целият кино свят.

Дакота, която навършва 24 днес, е родена в семейството на Стивън Фанинг – бивш бейзболист и Джой Фанинг, професионална тенинстка. Майка й искала да я кръстят Хана, а баща й държал на Дакота. Така на бял свят се появява Хана Дакота, наричана от приятелите си и известна в киното като Дакота.

Фанинг става актриса на петгодишна възраст, когато се появява в телевизионна реклама на лотарията в щата Джорджия, заедно със знаменития музикант Рей Чарлс. След това е избрана за реклама на прах за пране.

Следва участие в касови фирми като „Мъж под прицел“ с Дензъл Уошингтън, „Криеница“ с Робърт де Ниро, „Война на световете“ с Том Круз, тийн вамп сагата „Здрач“ др.

Фанинг е една от най-богатите тийнейджърки и една от най-добре облечените звезди на червения килим.

Черпим ви с ултра доза сладост и красота в галерията, показваща различни моменти от кариерата й.

 
 

Дженифър Лорънс прави поредица за #MeToo

| от chr.bg |

Дженифър Лорънс ще прави документална поредица за движението „Аз също“ (#MeToo).

Актрисата от „Игрите на глада“ си партнира по проекта с журналиста Кат Сандлър. Темата на телевизионната поредица ще бъде сексуалното насилие в Холивуд и за разликите в заплащането на мъжете и жените.

Преди седмица носителката на „Оскар“ обяви, че си взима едногодишна почивка от киното, след като довърши снимките по филма „Червената лястовица“ и ще посвети времето си на активизъм.

27-годишната Лорънс е една от най-яростните критици на настоящото състояние на холивуд и върл защитник на правата на жените, сред които от всякакъв вид насили и за еднакво заплащане с това на мъжете.