Google спечели съдебен спор срещу писатели

| от |

GoogleBooksСъдът в Ню Йорк отхвърли иск на писатели срещу „Гугъл” затова, че качва книги в Интернет и по този начин нарушава авторските им права, съобщи „Гардиън”. Делото беше свързано с програмата „Google Books”, която представлява безплатна онлайн библиотека. В Манхатън американският съдия Дени Чин прие аргумента на „Гугъл”, че те по този начин те подпомагат на онлайн изследователи да намерят необходимата информация.

Благодарение на „Google Books”, сканирани и качени онлайн са около 20 милиона книги. Авторите от асоциацията „The Authors Guild” поискаха 750 долара за всяка творба, сканирана без необходимата оторизация. Също така по 750 долара за всяка книга, която е взета от „Гугъл” и копирана в интернет в разрез със закона за авторското право. От най-голямата търсачка в света бяха изчислили, че една евентуална загуба в съда ще им коства повече от 3 милиарда долара.

Съдия Дени Чин реши, че качените онлайн книги помагат на учащи, преподаватели и любители изследователи да намерят информация. Така се допринасяло за обществото. Според него, действията на компанията по-скоро ще увеличат продажбите на книги.

Спорът между „Гугъл” и „The Authors Guild” стартира още през 2005 г. „The Authors Guild” е неправителствена организация, която защитава правата на писателите. В момента неин президент е автора на бестселъри Скот Търоу, а вицепрезидент – Джуди Блум.

 
 

Първи тийзър на новия филм на Ларс фон Триер

| от chronicle.bg |

Цинично откровеният наш любимец, датският режисьор Ларс фон Триер официално е приветстван на кинофестивала в Кан тази година, който започва другия месец. Творческият директор на фестивала Тиери Фремо потвърди, че фон Триер ще се завърне за първи път от 2011 г. (когато „Меланхолия“ стана хит) със своята драма The House That Jack Built.

Историята за серийния убиец ще дебютира в категорията „извън състезание“, което означава, че няма да бъде претендент за „Златна палма“.

Това неофициално реабилитиране на режисьора, който беше обявен за persona non grata, заради неуместни коментари намесващи нацизма на пресконференция през 2011 г.

The House That Jack Built проследява историята на сериен убиец, игран от Мат Дилън. Действието се развива през 70-те години и в него се разказва за пет убийства, които белязват кариерата на Джак като сериен убиец.  В ролите на жертвите му ще видим Ума Търман, Шибон Фалън Хоган, Софи Гробел и Райли Киоу.

За дългата си кариера Ларс фон Триер е бил в конкурсната програма на „Кан“ девет пъти, за първи път през 1984 г. и последно през 2011 г.

Кинофестивалът тази година е от 8 до 19 май. Дотогава, вижте краткия тийзър на The House That Jack Built.

 
 

Силен български лайн ъп ще подгрява Faithless DJ Set у нас

| от chronicle.bg |

За да подгряват култовата британска формация Faitless DJ Set, на сцената на зала Универсиада се събират едни от най-добрите в денс музиката и модерния електронен саунд у нас. Gravity Co, DJ Diass и Deep Zone Project ще споделят емоцията да забавляват публиката в навечерието на сета на Faithless, на 19 май, в София.

Gravity Co е една от групите на българската музикална сцена с най-много награди и номинации. За повече от 15-годишната си история, те получават и редица международни признания, сред които да са първата българска група в ефира на MTV. Наскоро бандата се събра в оригинален състав от Петър Съмналиев (китара и клавишни), Иво Чалъков (китари) и Стефан Попов (ударни инструменти) заедно със знаковия си първи вокал Явор Захариев – агресивен, меланхоличен, гневен и саркастичен.

Gravity_CO

Сред изпълнителите, избрани да подгряват Faithless в България е и Deep Zone Project. Групата има зад гърба си над десетилетие история с поредица хитове с различни вокали, сред които „DJ, Take Me Away“(с Йоана Драгнева, която ги отвежда на Евровизия 2008), „I Love My DJ“ (с Надежда Петрова), „Никой друг“ и „Няма НЕ „. В последните години бандата реализира участия в и извън България, а миналата година отбележи световен рекорд за най-дълъг албум (“Longest Album”), както и фийчър с Мистерията на българските гласове. Вече малко повече от месец Deep Zone Project са с  нова вокалистка – Ева Мария, с която създават новия си проект – IBIZA Sound Machine. Мисията му е да издава интернационална клубна музика както и лайв ремикси на емблематични парчета от Ибиза.

DJ_Diass

Третият изпълнител, който ще зарази публиката с денс емоции, е един от най-популярните диджеи в България – DJ Diass. През последните 10 години DJ Diass развива в софийското си студио пъстрите си комбинации от ню диско, инди денс и дийп хаус до тех хаус и детройт техно. Представя го не само на клубните сцени в България, но и в Египет, Русия, Холандия и Македония. В биографията си има три албума – „Party Beach“ (2011), „Добре дошли в България“ (2013) и „Reset the World“ (2015). Артистично иновативен и лек за слушане, Diass е способен да възпламени парти страстта във вените на всички присъстващи и да ги накара да помнят партито за дълго.

 
 

Avicii: момчето на EDM музиката, което не обичаше славата, а сцената

| от chronicle.bg, по The Guardian |

Avicii не беше просто продуцент, той беше новатор. Още с излизането си на голямата сцена през 2011 г. с хита Levels, шведският музикант Тим Берглинг стана символ на възхода и паденията на dance музиката в САЩ.

Когато пробива в шоубизнеса, е на 21 години и не прилича на останалите известни изпълнители. Високите скули и платинено русата коса никога не се чувстват удобно под светлината на прожекторите. Приятелите и колегите му го описват като срамежливо и тихо сладко дете със сърце на механик. В интервютата отговорите му понякога са уклончиви. Репортерите се опитват да измъкнат информация от един артист, който очевидно се чувства по-удобно пред компютъра, докато композира.

С музиката нещата стоят по различен начин. Avicii е пионер в развитието на EDM-а (electronic dance music), който изгрява точно в най-подходящия момент – когато жанрът тепърва става масово явление отвъд океана.

Открит е в платформата MySpace от холандския продуцент и „ветеран“ Лейдбек Люк. Артистичният псевдоним на Берглинг от будистки означава „ад“ (avici). Още в началото синглите му стават явления в популярната култура. В тази група са едни от първите му хитове – Levels, Fade Into Darkness и Silhouettes – с тях диджеят отдава почит на повлиялите му Swedish House Mafia и Daft Punk. Песните са страхотни интерпретации и създават шаблон, който се използва и до днес – почти десетилетие по-късно, от творците в EDM музиката.

Синглите стават химни за всички милениали, които се събират по фестивали и ги слушат в късните августовски нощи. Музиката на Avicii е любима на цяло едно поколение, чиято младост минава в ерата след 11 септември – времена  на постоянни военни и технически конфликти и икономическа несигурност. Ако за предишното поколение в култ са издигнати хип-хопа и грънджа, сега на мода е EDM – тази музика изкарва в младите духа на забавлението, като противовес на постоянния негативизъм, идващ от медиите. Тази електронна музика е колективен катарзис, а Avicii, за определено време, е най-яркият артист, който я развива. Той няма общо с политиката, творчеството му образува своеобразен сапунен мехур от шампанско и конфети, а песните са антидепресант.

Тази музикална революция не се нрави на някои ветерани, които се мъчат да пробият на сцената на електронната музика още от края на 70-те. Блясъкът и популизмът на новият стил е в разрез с музикалните традиции на миналия век. На феновете не им пука, нито на Avicii – той е навсякъде. Присъства на всички световни фестивали – Tomorrowland, Ultra Miami, EDC Las Vegas, Coachella. Лас Вегас го обиква и се превръща в средище на EDM музиката.

Чрез помощта на мениджъра му, Аш Пурнури, Авичи покачва стандартите за заплащане на диджеите  по света, настоявайки за шестцифрени хонорари за участие във фестивали. Образът му е по всички билбордове от Лос Анджелис до Вегат – той се превръща в емблема на EDM-a.

На сцената той напълно е в стихията си – носи спортни дънки, тениска, бейзболна шапка и владее сцената с вдигната дясна рака. Самият той казва: „Обичам това, което правя, но никога не ми е харесвало да ме разпознават или да съм под наблюдение.“

Творчеството му е удостоено с две номинации за награда „Грами“ – една за работата му по сингъла на Давид Гета Sunshine и една за Levels. По-късно казва в интервюта, че тези номинации са го карали да се чувства най-горд в цялата си  кариера. Най-големият му хит е Wake Me Up , която излиза на фестивала Ultra през 2013 г. Заедно с Алое Блак, песента стига до върха на класациите в повече от 40 страни и пазарен хит. Парчето смесица от EDM и кънтри е многократно интерпретирано от редица артисти. Песента е включена в соловия албум на Avicii True, който стига до топ 10 в повече от 15 страни.

Въпреки успеха, не липсват и сълзи. Графикът на турнетата е напрегнат, като диджеят присъства на фестивали и по клубове навсякъде по света. През 2014 г. отменя участието си на фестивала Ultra,  защото му предстои операция. Фийчър за него в списанието GQ показва хедонистичния му начин на живот и обрисува едно  ежедневие с диета от „RedBull, никотин и храна от летищата“. Феновете му заклеймяват статията, а самият Тим я определя като „нечестна и неточна“. Слуховете за някакъв вид зависимост се засилват, когато през 2014 г. той отменя всичките си насрочени концерти, заради проблеми със здравето.

„В  началото купонясвах много… всяка нощ беше купон.“ казва той през 2013 г. „Но след време осъзнах, че тялото и ума ми не могат да поемат повече.“ Официално се оттегля от изпълненията на живо през 2016 г., когато е на 26.

Две години по-късно говорителят на Авичи известява, че диджеят  е намерен мъртъв на Арабския полуостров, на хиляди километри от дома си в Стокхолм. „Той беше намерен мъртъв в Маскат, Оман този следобед. Семейството му е съсипано и всички ние искаме да уважим тяхната нужда от лично пространство в този труден момент“, пишат представителите на звездата.“ каза Даяна Барън.

Голямата популярност често е прилича на ритуална саможертва, при която публиката издигаме личности до върха, които е предопределено да паднат. А после гледаме вцепенени, когато това стане. Историята на Тим Берглинг е с трагичен край, наред с прекрасните му парчета и краткото му царуване на върха на музиката. Трудно е да тъгуваме на песни като Levels, която толкова еднозначно отрича тъмнината като душевно усещане. EDM е радост, празнуване, надежда, изсмиване в лицето на конфликтите. Точно това, което може би Берглинг е искал да постигне в живота. Това ще бъде неговото послание и наследство.

 
 

Най-влиятелните хора на годината според TIME

| от chronicle.bg |

Вчера списание Time публикува ежегодния си списък със 100-те най-влиятелни личности на годината, който този път включва рекорден брой жени (45) и 45 попълнения на възраст под 40 години. 

Главният редактор на списанието, Едуард Фелзентал обясни, че тази година списъкът има значително променен образ от предишни издания. Една от причините за това е, че днес влиянието не зачита „граници“ като пол или минимална възраст.

В сайта на Time всяка личност има представяне, написано от външен автор (като Наоми Уотс, която представя Никол Кидман). Сред 45-те жени е активистката Тарана Бърк (основателка на движението MeToo).

Шест от 100-те личности ще бъдат заснети на кориците на специални броеве на списанието – това са Бърк, Роджър Федерер, Тифани Хадиш, Никол Кидман, Дженифър Лопез и изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела.

Главният редактор уточнява, че списъкът не е мерило за величието на някакви хора, а по-скоро отбелязва личности, които са носители на промени. 

Мили Боби Браун отбелязва рекорд тази година, ставайки най-младото попълнение в списъка изобщо (тя е на 14). Актрисата от Stranger Things е в компанията на принц Хари, Меган Маркъл, Риана, Кеша, Шон Мендес. До тях се нареждат Доналд Тръмп и Ким Чен Ун и кметът на Лондон Садик Хан.

Други имена в списъка са: 

Хю Джакман (актьор)

Грета Геруиг (актриса и режисьор)

Гийермо дел Торо (режисьор)

Джъстин Трюдо (министър-председател на Канада)

Си Дзинпин (президент на Китай)

Еманюел Макрон (президент на Франция)

Върджил Абло (моден дизайнер)

Опра Уинфри  (телевизионна водеща)

Джеф Безос (основател и изпълнителен директор на Amazon)

Илон Мъск

Соня Фридман (театрален продуцент от Бродуей и Уест Енд)