shareit

Гоя: Хроникьор на всички войни

| от |
Софийската градска художествена галерия представя  изложбата „Гоя: Хроникьор на всички войни. „Ужасите на войната“ и военна  фотография“.
Експозицията, организирана от Институт „Сервантес“  и Академията за изящни изкуства „Сан Фернандо“, ще бъде  открита  на 29 октомври от 18.00 ч., съобщиха от СГХГ.
Досега изложбата е гостувала в Токио, Пекин, Ню  Делхи, Варшава , Краков и др. В София завършва нейното  пътуване по света.
Defensa_del_Parque_de_Artillería_de_Monteleón
Кураторът Хуан Бордес ще бъде в България само в деня  на откриването. Той ще бъде на разположение в СГХГ от  13.00 до 15.00 ч. на 29 октомври.
За първи път в България се показва цикълът от гравюри „Ужасите на войната“, създаден от испанския художник  Франсиско де Гоя и Лусиентес /1746-1828/. В изложбата са включени  82 гравюри. Стремежът е да се допринесе за  популяризирането и изследването на тази толкова важна серия отпечатъци. С  тази цел отпечатаните работи от цикъла са придружени от  фотографии на съвременни фоторепортери, които от 1839 г. досега  предприемат същите антивоенни подходи, които гениално, с поразителна изразна  мощ подема Гоя.
„Серията гравюри. Ужасите на войната“ /1810-1820 г./  са замислени като акт на пацифизъм, чрез който художникът  не взима ничия страна, а излага на показ варварството на двете  страни в един военен конфликт. Те са породени от Испанската  война за независимост /1808-1814/, избухнала като реакция срещу нашествията на френския император Наполеон. Гоя се  опитва да излезе отвъд историческите факти.
„Ужасите“ могат да се разделят на три части. В първата  Гоя илюстрира разкази за реални събития с безспорна  достоверност, но  в гравюрите той надхвърля конкретните факти,  натоварвайки ги с  по-общ критически заряд. Във втората част художникът изобразява  преживяването на войната по улиците на Мадрид, показвайки  ужасите на гладната 1811 г., описвайки войната чрез отражението  й върху всекидневния живот на хората. Накрая изработва  няколко  гравюри в символичен код, които нарича
„категорични  капризи“. В  тях Гоя се фокусира върху политическата обстановка в  следвоенния период, критикувайки установяването на абсолютизма и  скъсването  с идеалите на
Конституцията.
 
 
Коментарите са изключени