Детска програма е акцентът на „Софийския международен литературен фестивал“

| от |

От 25 ноември до 14 декември в София ще се проведе второто издание на „Софийския международен литературен фестивал”, посветено на литературата от Скандинавския север. Фестивалът се състои от съпътстваща и основна програма с различни акценти, подходящи за деца, възрастни, почитатели на литературата, но и на визуалните и сценични изкуства. Основната програма протича в Мраморно фоайе на НДК, а съпътстващата – там и на много други места в града.

Детска програма

Водещ акцент във Второто издание на Фестивала е детската програма. За да зарадват най-малките читатели, а и всички пораснали деца, за пръв път в България пристигат световноизвестният шведски автор на детски книги Улф Старк и по-младият му колега от Норвегия Ендре Люн Ериксен. Старк е носител на множество престижни награди за детска литература и е автор на над 30 книги за деца. На български са издадени „Нека белите мечки да танцуват” и „Сикстен или търси се жена за татко” (Изд. „Свеа”), за които той ще разкаже повече в модерирания от Марин Бодаков разговор. Люн Ериксен печели популярност с дебютната си книга, наскоро преведена и на български език, „Питбул-Терие в атака” (ИК „Емас”). Авторът ще прочете откъси и ще отговаря на въпроси в разговор, воден от Валентина Стоева.

Малките читатели са поканени също на много игри, куклен театър и разходка с автора Мила Попнеделева-Генова из създадените от нея чудни книжни светове. Ще могат да се „гмурнат” сред героите на детските книжки на издателство „Рибка”, както и да опитат от „Вкусна география” на Зорница Христова, Анна Бодакова, Дара Варадинова, Десислава Димитрова (Изд. „Точица”). А за обичащите да рисуват, ще има анимационна работилница по мотиви от скандинавски митове и легенди, водена от Радостина Нейкова.

100 години от рождението на Туве Янсон

Както заради децата, така и заради верните фенове на творчеството и персонажите на Туве Янсон от всички възрасти, Фестивалът с ентусиазъм се включва и в международното отбелязване на 100-годишнината от рождението на легендарната писателка. Серията от събития в нейна чест ще включват четения, куклен театър и забавни игри с Муминтролите за най-малките. Ще има още и: прожекция на документален филм, последван от разговор за творчество и личната й биография, модериран от Драгомир Симеонов, както и откриване на изложба с нейни илюстрации. Филмът и изложбата са любезно предоставени от Финландското посолство.

Изложби

Освен илюстрациите на Туве Янсон, всички посетители ще имат възможността да разгледат и още две изложби в НДК. „Скандинавски дизайн на книгата“ представя специална селекция с подбрани оригинални корици на книги от скандинавски автори, направена от Рада Якова. Втората изложба е фотоизложбата с продължение на Владислав Христов, представяща портрети на известни писатели, посетили България. Тя ежегодно се обогатява и с лицата на новите гости на Фестивала и всяка следваща година избира нов фокус. През 2013 г. темата й е „Да откриеш остров”, а през 2014 г. обективът на автора е насочен към „Усмивката”. До 30 ноември изложбата може да се разгледа в „+това”, а от 01 декември ще е на разположение на публиката в НДК.

Кино

Второто издание на Фестивала обединява сили и с Петото издание на фестивала за нордско кино „Северно сияние”, което ще се проведе от 3-ти до 11-ти декември. Селекцията от 14 филма е направена съвместно от двата фестивала и тематичният й фокус са екранизациите. Сред акцентите са датският „Отвличане”, отличен с 5 награди „Роберт”, биографичната драма на Биле Аугуст „Мари Кройер”, представяща живота на съпругата на известния датски художник Педер Северин Кройер, бунтарският „Синовете на Норвегия” и номинираният за най-добър филм от Европейската филмова академия „Момиче на повикване”. Пълната програма на „Северно сияние” може да откриете тук.

Съпътстващата програма на „Софийския международен литературен фестивал” започва от 25-ти ноември, а основната от 9-ти декември и ще има по много за всички възрасти и сетива. Затова следете новините на сайта на Фестивала и във фейсбук и отсега започнете да чертаете личния си маршрут из събитията на Второто издание на Фестивала.

 

 
 

Critics Choice Awards 2019: Глен Клоуз и Лейди Гага никога не са били толкова близо една до друга

| от chronicle.bg |

В разгара на филмовия сезон продължаваме да следим кои са най-добрите филми на годината според различните асоциации, които връчват награди. В неделя в Холивуд бяха раздадени едни от най-престижните призове в киното и телевизията – наградите „Изборът на критиците“ (Critics Choice Awards).

И сякаш наградите „Златен глобус“ не донесоха достатъчно неясноти, ами трябваше и „Изборът на критиците“ да направят ситуация още по-неясна. Това, което се случи в неделя прави още по-трудно да се предскаже кои филми и творци ще бъдат отличени на „Оскарите“ през февруари.

Несъмнено една от най-големите изненади на вечерта беше равният резултат на Глен Клоуз и Лейди Гага в категорията за най-добра актриса. Двете си поделиха мястото, като Глен Клоуз бе наградена за участието си във филма „Съпругата“ (The Wife), а Гага – за това в „Роди се звезда“ (A Star Is Born).

Това обаче не беше единственият равен резултат за вечерта. Ейми Адамс и Патриша Аркет също бяха отличени заедно в категорията за най-добра актриса в сериал или лимитиран сериал. Ейми Адамс спечели наградата за участието си в „Отворени рани“, а Патриша Аркет – за това в „Escape at Dannemora“.

Голямата награда за най-добър филм отиде при мексиканеца Алфонсо Куарон и неговия хит „Рома“. Първенец по номинации беше филмът на Йоргос Лантимос „Фаворитката“, който присъстваше в 14 категории, но спечели само в тези за най-добър актьорски състав и за най-добра актриса в комедия (за Оливия Колман).

Махершала Али и Реджина Кинг повториха триумфа си на „Златните глобуси“ и спечелиха наградите за най-добър актьор и актриса – Али за „Зелената книга“ (Green Book) и Кинг за „Ако Бийл стрийт можеше да говори“ (If Beale Street Could Talk).

Вечерта беше голяма и за „Убийството на Джани Версаче“, който спечели награда за най-добър лимитиран сериал, а Дарън Крис беше избран за най-добър актьор в категорията за сериал или лимитиран сериал (за ролята си на убиеца на Версаче, Андрю Кънанан).

От всичките големи награди, предхождащи „Оскарите“, „Изборът на критиците“ се смятат за най-точния показател, тъй като също както Академията, са определяни от голям брой хора от бранша. В конкретния случай става въпрос за над 330 журналисти от радиото, телевизията, онлайн медиите и пресата.

 
 

Принцовете на Disney са по-реални отвсякога

| от chronicle.bg |

Кой казва, че принцовете на Disney са прекалено хубави, за да са истински?

Достатъчно е да видите работата на 28-годишния финландски илюстратор Жирка Винсе и ще се убедите, че принцовете биха били също толкова прекрасни, ако ходеха сред нас.

През последните години илюстраторът се посвещава на това да направи свои живи портрети на култови анимационни герои, с които редица поколения са отраснали.

Всичко започва през 2011 г., когато мъжът предизвиква себе си да започне да работи с Photoshop за развлечение. Първата му творба е илюстрация на вещицата Урсула от „Малката русалка“. Да рисува живи версии на анимационни герои обаче, му доставя удоволствие и днес вече колекцията му прелива от множество интерпретации.

Целта на Винсе е да покаже вида на обичани и познати персонажи, ако те бяха живи хора и в същото време, да не изменя тяхната идентичност, заложена в анимациите.

За да се убедите в майсторството на Винсе и в красотата на живите версии на принцовете от анимациите, разгледайте галерията горе.

 
 

„The Social Network“ може да има продължение

| от chronicle.bg |

Почти 10 години след премиерата на „The Social Network“, филмът е с една стъпка по-близо до продължение. Аарън Соркин, който спечели Оскар за най-добър адаптиран сценарии за работата си по лентата, каза пред Associated Press, че вече има достатъчно събития около Facebook, за да започне сценарий за продължение. Продуцентът Скот Рудин също е навит.

„Знам доста повече за Facebook от 2005, отколкото за Facebook в днешно време, но съм сигурен, че има достатъчно нови събития за втори филм“, каза Соркин. „Случиха се много интересни драматични неща, откакто нашият филм свърши с делото на близнаците Уинкълвос и Едуардо Саверин…. Получавал съм повече от един мейл от Рудин с някаква статия за социалната мрежа и въпрос не е ли време за продължение.“

„The Social Network“ беше представен през есента на 2010 година и получи 8 номинации за Оскар и $240 милиона в световния боксофис. И Соркин, и режисьорът Дейвид Финчър бяха похвалени за работата си като и двамата се подготвяха за нов проект – „Steve Jobs“. Финчър обаче се отказа след като преговорите със Sony за заплащането му не завършиха с общо съгласие. Финчър не е режисирал филм от „Gone Girl“ през 2014 година. В момента той работи по новия сезон на „Mindhunter“ за Netflix.

 
 

Големите актриси заслужават големи сериали

| от chronicle.bg |

Преди няколко десетилетия трансферът на един актьор от киното в телевизията е означавал само едно – потъване в забрава. Малкият екран се е смятал за поле за развитие на залязващи актьори, а продукциите са се приемали за по-некачествени от тези, които киното е създавало.

Последните пет години обаче, ситуацията драстично се промени. Днес вече редица звезди от киното правят своите първи стъпки на малкия екран и това се отразява повече от добре както на техните кариери, така и на телевизията като цяло.

За един от пионерите в това течение от последните няколко години се смята Раян Мърфи, който заедно с Брад Фалчък създаде „American Horror Story“. Сериалът позволи на Джесика Ланг да възроди кариерата си, да влезе в ново амплоа и да бъде обикната от ново поколение фенове, което иначе много трудно биха гледали великолепни филми като „Франсис“ или „Ах, този джаз“. А тя пък допринесе със своя висок статут към това сериалът да се издигне.

Редица други актьори получиха възможност да разгърнат актьорския си потенциал благодарение на телевизията. Клайв Оуен и Стивън Содърбърг в „The Knick“, Джъд Лоу в „Младият папа“, Дейвид Линч, който се завърна към телевизията с „Twin Peaks: The Return“. „Истински детектив“ даде платформа на прекрасния Матю Макконъхи, Колин Фаръл, Уди Харелсън… И въпреки че в началото, както повечето неща в Холивуд, предимно мъже се възползваха от ползите на трансфера от кино към телевизия, днес вече има значително по-голямо покритие на женски персонажи в страхотни сериали.

Най-представителният пример за това е сериалът „Големите малки лъжи“, в който Никол Кидман, Рийз Уидърспуун, Зоуи Кравиц и редица други актриси успяха да се откроят. Как обаче се стига до тук?

В открита дискусия наскоро Никол Кидман обяснява откъде тя и Рийз Уидърспуун са се вдъхновили да поемат пътя на изпълнителни продуценти на този сериал. Всичко започва отчасти с Джейн Кампиън и минисериалът „Top of the Lake“.

„По това време имаше само „Истински детектив“, в който главните роли бяха мъжки, а ние искахме да направим нещо с жени в главните роли и действието да се развива в Америка.“ казва Кидман, цитирана от W Magazine, и допълва, че сериалът на BBC Top of the Lake е бил финалният ритник, който ги е накарал да оформят желаната цел и да тръгнат към нея. „Не ни предлагаха достатъчно сложни роли и това породи желание сами да създаден възможност за нас и нашите приятелки.“

Според думите на Кидман – а и според тези на Елизабет Мос („Top of the Lake“, „Историята на прислужницата“) – телевизията все още е мястото, където един актьор или актриса може да отиде, когато киното го забрави. Разликата е там, че днес това може да бъде обърнато в полза на актьора, заради увеличените му правомощия над продукцията. В много случаи става така че някои от големите звезди са и изпълнителни продуценти на сериалите.

Другата причина е възможността на телевизията да развие и разкаже подробно сложни и вълнуващи истории, да включи в тях контрастиращи си персонажи, които също да бъдат развити. И публиката разбира това – „Големите малки лъжи“ бяха абсолютен хит, а в момента очакваме втория сезон. Фактът, че Мерил Стрийп влиза в него е достатъчно показателен. „Историята на прислужницата“ се превърна в цяло културно явление, което вдъхнови редица протести по света.

Това, което привлича все повече актьори към телевизията, е възможността да развият даден персонаж до неговия максимум и да разплетат историята му. Според Никол Кидман именно малкият екран е мястото за хубави женски роли в момента.

Към думите на Кидман се присъединява и Джесика Ланг, в свое интервю за списание AARP. В него актрисата говори за отношението на Холивуд към възрастните актриси. „Там няма равенство. Мисля си колко прекрасни актриси от моето поколение все още правят стойностна и важна работа в киното. Отиват в телевизията. Отиват на сцената. Това е желанието да правиш нещо смело. Да се предизвикаш.“

И за повечето актриси, без оглед на репутация или статут, телевизията е мястото, където това предизвикателство може да се случи.