125 години Coca-Cola, 125 години рекламна Коледа

| от |

coca_cola_bottle

Ивелина Атанасова, markbit.net

Никога не съм обичала напитката Coca Cola и смея да твърдя, че изключително рядко изобщо се „престрашавам” да я опитам. Когато говорим обаче за реклама, Coca Cola са едни от най-добрите, a рекламните им кампаниите винаги успяват да ме вдъхновят и заредят с настроение и позитивни емоции.

На 8 май 2011г. една от най-големите в световен мащаб търговски марки отпразнува своя 125-ти рожден ден, което ме провокира да проследя как се е изменяла маркетинг стратегията и рекламната комуникация на марката през годините, за да се превърне в “легендата”, която познаваме днес.

За най-нетърпеливите, това е историята на един от най-забележителните брандове в рекламния бизнес, събрана в 5 минути.

[youtube id=“Pdrr3ZxZUOc“ width=“667″ height=“356″]

Джон Пембъртън открива „тайната” рецепта на напитката. Нейното име, обаче, както и логото, станало символ на десетки поколения, са дело на фармацевтична компания Jacobs, която първа подава ръка на Пембъртън и му помага в дистрибутирането на рекламирането на новата напитка.

1886-1940 – Vintage Coke

Изначало концепцията на напитката Coca-Cola е била тя да се произвежда и продава като лекарство, в случая – сироп за кашлица. И въпреки, че скоро нейният производител ще се откаже от тази идея и ще започне да продава напитката масово, символиката на използваните в рекламата елементи се запазва. Те трябва да внушат на потребителите усещането за „младост”, „свежест” и здраве” – основният цвят е розов, не познатият ни червен, а асоциацията е подсилена от розите и зеленината, които задължително присъстват в печатните реклами.

Желанието на Пембъртън е да наложи напитката като разхладителна за топлите летни дни, както може да се съди от младите дами в ефирни летни рокли в първите реклами.

1900г. е сключен първият партньорски договор за реклама на компанията.

coca-cola_vintage

Договорът е с певицата Хилда Кларк, чиито потрети започват да се появяват редом с логото на Coca Cola по плакати и други печатни материали. Розите и зеленина постепенно започват да отстъпват място на силния контраст между червено и бяло, цветовете които съвсем скоро ще станат емблематични за марката.

Вазата с рози все още присъства в крийтива, въпреки че постепенно бива измествана на заден фон.

В началото на 20-ти век се налага и релефната бутилка на Coca Cola, годината е 1915г., а бутилката е дело на Александър Самюелсън.

Сред любимите ми истории около бранда на Coca Cola е заданието, което получа Самюелсън – „да създаде дизайн на бутилка, който може да бъде идентифициран с марката дори опипван на тъмно или ако бутилката е счупена на парчета”.

Е, всички можем да му признаем, че се е справил.

1921г. е годината на Дядо Коледа

coca-cola_santa_toys_cutout

Едва през 1921г. Coca-Cola започва кампания, която цели да поддържа стабилен темп на продажбите през цялата година, независимо от сезона. За да „избяга” от лятната разхладителна напитка, компанията избира другата крайност и налага образа на Дядо Коледа, а слоганът е: „Жаждата не познава сезоните.”

Цветята биват окончателно заменени от образа на червендалестия и леко закръглен скандинавски приказен герой през 1931г. Според неговия автор, художникът Хадън Сънблум, „Coca Cola и Дядо Коледа са родени един за друг.”

До 1964 г., Дядо Коледа е “официалният” посланик на Coca Cola.

40-те и 50-те години прославят американската история

Втората Световна война и следвоенният период превръщат Coca-Cola в марката на американската нация – компанията подкрепя световната кауза за борба с фашизма и разпространява поредица от плакати, за да насърчи смелостта и героизма на американските войници.

Преди Втората Световна Война напитката е разпространявана единствено в САЩ, по време на войната компанията открива 64 мобилни производствени цеха, които я правят достъпна и в Азия, Европа, както и Северна Африка.

1950г. е паметна за компанията – Coca-Cola е първият бранд, появил се на корицата на списание Time и годината, в която стартира първата телевизионна реклама на Coca-Cola.

1960г.: “Животът е по-хубав с Coca-Cola”

[youtube id=“7VuXNpXSPrE“ width=“667″ height=“356″]

През 1963 г. стартира първата крос-маркетинг кампания на Coca-Cola – освен телевизията, в рекламната кампания са включени още радиото и печатните медии. Привлечени са познати имена и знаменитости, които да промотират бранда – по това време светлините на прожекторите поставят във фокуса Рей Чарлз и Арета Франклин.

“Вълната” на 70-те

През 1969г., Coca-Cola добавят бялата вълна под логото си и стартират нова рекламна кампания, за да представят обновената си визия на потребителите. Рекламата влиза в топ 3 на рекламите на Coca-Cola за всички времена.

През 1980г. започва дългогодишната, „страстна” връзка между Coca-Cola и спорта. Рекламата е Mean, а платформата за нейното популяризиране – „Супер купата”, най-гледаното и обичано от американците спортно събитие.

[youtube id=“xffOCZYX6F8″ width=“667″ height=“356″]

90-те години са „полярният” период на компанията

През 1993г. Coca-Cola „наемат” нов коледен герой – полярната мечка. Първата реклама, която компанията излъчва „Полярна светлина”, оглавява топ 3 класацията за нейните най-добри реклами на всички времена.

[youtube id=“SfIbBNuORHU“ width=“667″ height=“356″]

Пак през 90те се появява и камионът на Дядо Коледа.

[youtube id=“ogetBqMgau0″ width=“667″ height=“356″]

„Отвори път на щастието”

Нови анимационни герои и символи на щастието „заливат” Coca-Cola след настъпването на 2000г. и началото на 21 век.

[youtube id=“R1NnyE6DDnQ“ width=“667″ height=“356″]

Дигитален свят, дигитално парти

125-ят рожден ден на компанията стана повод за поредната „щура” рекламна кампания, която се превърна в една от най-обсъжданите в интернет за последните седмици.

Coca-Cola превърна 26-етажната сграда на централата си в Атланта в огромен дигитален билборд, чрез който каза “Благодаря” на всички свои почитателки.

[youtube id=“KFshiUe_Mmw“ width=“667″ height=“356″]

Дисплеят обхваща около 200 000 квадратни метра прожекционната повърхност, а двучасовото светлинно шоу показва някои от най-запомнящите се реклами на бранда и промяната на бутилката на Coca-Cola през годините. Мен ме “грабна” обаче интеграцията между рекламния дисплей и социалните мрежи. Оказва се, че всеки един от зрителите на шоуто е имал възможността да качва директно свои снимки и видео файлове и да споделя емоциите от зрелището със своите приятели. Nice, a?

Въглеродните емисии, резултат от кампанията ще бъдат компенсирани от компанията и възстановени като финансова помощ в подкрепа на проекта Georgia’s Valley Wood Carbon Sequestration.

Та питам сега аз, качествата или маркетинг стратегията и рекламата превръщат един бранд в легенда?

 
 

Скарлет Йохансон отказа роля на трансджендър

| от chr.bg |

Скарлет Йохансон отказа да изпълни роля на трансджендър във филма „Rub & Tug“, след като решението да й бъде поверена въпросната роля предизвика полемика, съобщиха световните информационни агенции.

Тридесет и три годишната актриса бе избрана да се снима в главната роля във филм, който ще проследи живота на Данте „Текс“ Гил, собственик на салон за масажи и сводник, станал една от големите фигури на престъпния свят в САЩ през 70-те и 80-те години на миналия век. Роден като Лоис Джийн Гил, той се идентифицира като мъж.

„Като се имат предвид неотдавнашните въпроси от етично естество, които бяха повдигнати, след като бях избрана да изпълня ролята на Данте „Текс“ Гил, реших да се оттегля от проекта – заяви Йохансон пред сп. „Аут“. – Разбирането ни на трансджендърите продължава да се увеличава. Научих много за общността им и си дадох сметка, че да се снимам в този образ е неделикатно.“

Изборът Скарлет да изпълни ролята предизвика полемика в социалните мрежи. Транссексуалните актриси Трейс Лизет и Джейми Клейтън разкритикуваха продуцентите, че не са поверили ролята на представители на общността на трансджендърите.

От обкръжението на Йохансон все пак отбелязаха, че Джефри Тамбор, Джаред Лето и Фелисити Хъфман успешно изпълниха роли на транссексуални.

 
 

Очилата за смесена реалност на Magic Leap идват това лято

| от chronicle.bg |

Това лято очакваме версията Creator Edition на очилата за смесена реалност на Magic Leap да бъде пусната на пазара.

От компанията казаха, че устройството ще притежава чипсета на NVIDIA Tegra X2. Процесорът е достатъчно мощен, за да позволи на мобилното устройство да бъде без допълнителна батерия.

Технологията на Magic Leap може да проследява жестовете на ръцете ни, на очите ни или да работи с контролер.

Преди време компанията съобщи, че сумата, която ще трябва да платите за очилата, ще е близка до тази на един смартфон висок клас. В мрежата се спекулира, че очилата ще струват около 1000 долара.

От Magic Leap обаче все още не са съобщили официална цена на джаджата.

 
 

Тазгодишните номинации на наградите „Еми“

| от |

Сериалът „Игра на тронове“ води с 22 номинации за наградите „Еми“.

Следващите два претендента са съвсем малко след него. Сериалът „Западен свят“ получи 21 номинации, а миналогодишният победител в категорията за драма „Историята на прислужницата“ – 20.

Сред комедиите най-много номинации получи „Атланта“ – 16.

Шоуто „На живо в събота вечер“ получи 21 номинации.

Най-много номинации – 24, сериалът „Игра на тронове“ получи през 2015 г. През 2016 г. номинациите му бяха 23. Миналата година не отговаряше на изискванията за претендентите. „Игра на тронове“ е печелил два пъти наградата „Еми“ за най-добър драматичен сериал.

Макар и да води по номинации тази година, „Игра на тронове“ няма претенденти за наградите за най-добър актьор и актриса. Номинации за поддържащи роли получиха Лина Хийди, Николай Костер-Валдау и Питър Динклидж.

В категорията за най-добър драматичен сериал бяха номинирани „Американците“, „Короната“, „Игра на тронове“, „Историята на прислужницата“, „Странни неща“, „Това сме ние“ и „Западен свят“.

„Атланта“, „Бари“, „Чернеещ“, „Успокой топката“, „Блясък“, „Прекрасната г-жа Мейзъл“, „Силициевата долина“, „Непобедимата Кими Шмит“ са номинираните за награда „Еми“ за най-добър комедиен сериал.

Претенденти за наградата за най-добър актьор в драма са Джейсън Бейтман („Озарк“), Стърлинг К. Браун („Това сме ние“) Ед Харис („Западен свят“), Матю Рис („Американците“), Майло Вентимиля („Това сме ние“) и Джефри Райт („Западен свят“).

Клеър Фой („Короната“), Татяна Маслани („Клонинги“), Елизабет Мос („Историята на прислужницата“), Сандра Оу („Убивайки Ийв“), Кери Ръсел („Американците“), Еван Рейчъл Уд („Западен свят“) бяха номинирани за най-добра актриса в драма.

С най-много номинации – 112, е стрийминг каналът Нетфликс.

Наградите „Еми“ се присъждат от Академията за телевизионно изкуство и наука.

Церемонията за наградите „Еми“ ще бъде излъчена на 17 септември по телевизия Ен Би Си.

 
 

Първи поглед към „Mary, Queen of Scots“ с Марго Роби и Сърша Ронан

| от chronicle.bg |

Пригответе се за кралски двубой. Две от претендентките за „Оскар“ от миналата година се изправят една срещу друга в това, което изглежда като „Най-мрачният час“ на следващия кино сезон. Защо точно „Най-мрачният час“? Защото само продуцентът на този филм може да повтори своя триумф със следващия си филм – биографичната историческа драма „Mary, Queen of  Scots“, в която Марго Роби и Сърша Ронан се превъплъщават в две от най-известните жени в британската история – кралица Елизабет и кралица Мери.

„Mary, Queen of Scots“ е история за две кралици на фона на мрежа от интриги, които не са избледнели, дори пет века след като са се случили. Историческата драма изследва нелекия живот на Мери Стюарт, която става кралица на Франция на 16 години и овдовява две години по-късно. Марго Роби влиза в ролята на нейната най-голяма съперница, братовчедка й Елизабет I. И двете са млади, безстрашни, впечатлени една от друга, но лоялността към кралствата им е заплашена, когато Мери решава да отстоява правото си да седне на английския трон.

margotqueen
Марго Роби като кралица Елизабет I

Макар и да е извоювала своята независимост, животът на Мети е белязан от провалени бракове, турболенции и заплетено родословно дърво, което далеч не гарантира задържането на високия й статут в политиката и властта. За 44 години, животът й никога не се освобождава от трагедиите.

Филмът е режисьорски дебют за Джоузи Рурк, а създателят на „Къща от карти“, Бо Уилимън пише сценария, базиран на биографията на Джон Гай, „My Heart is My Own: The Life of Mary, Queen of Scots“. Уилимън е номиниран веднъж за „Оскар“ през 2012 г. за филма „The Ides of March“.

„Mary, Queen of Scots“ излиза през декември, а вчера излезе първият трейлър на филма… и е очевидно, че ще видим заглавието в списъка с номинации за „Оскар“ през януари 2019 г.