Вирджиния Улф: женският глас на ХХ век

| от chronicle.bg |

На 25 януари 1882 г. в Лондон се ражда поредното дете на интелектуалеца, писател и критик сър Лесли Стивън и Джулия Принсъп Стивън. Момиченцето ще отрасне сред английската интелигенция, ще получи най-доброто образование и ще има възможността да върви по стъпките на предците си. А когато порасне и през 1912 г. се омъжи за Ленард Улф, ще стане Вирджния Улф – гласът на жената през XX век.

Освен с десетките си романи и бурен личен живот, белязан от депресията, Вирджиния Улф има огромна заслуга в осъвременяването на Англия през ХХ век. Кръгът Блумсбъри е група от интелектуалци, чиято цел е да изкоренят лицемерието и фалша, дълбоко вкоренени през викторианската епоха, в народопсихологията на англичанина. Една от прочутите акции на кръга е, когато група негови членове, предвождани от Хорас дьо Вер Коул се дегизират като делегация от абисинското кралство и успяват да заблудят екипажа на английски кораб. Викторианската любезност е толкова силна, че дори разрешават на групата да инспектира кораба. Вирджиния е на борда и чак през 2008 година на бял свят излиза разказът й за случая, известен като „Измамата Дендроут“.

„Мисис Далауей“, „Към фара“, „Орландо“, „Стаята на Джейкъб“ и още стотици есета правят Вирджиния Улф един от най-влиятелните автори в историята на литературата. Защото дава нов тласък на феминизма. Защото придава смисъл на тази дума и оставя траен отпечатък в нейното утвърждаване. Нужно е повече от кураж, за да се опълчиш срещу фалша на цяла епоха и срещу нейните мъже. Вирджния Улф го прави.

„Не можеш да намериш мир, бягайки от живота.“

„Езикът е вино върху устните.“

„Някой трябва да умре, за да се научим да ценим живота повече.“

„По-трудно е да убиеш фантома, отколкото реалността.“

„Умствената борба означава да мислиш срещу настоящето, а не заедно с него.“

„Всяка тайна в душата на писателя, всяко нещо, което той преживява, всяко негово качество, е написано в книгите му.“

„За да се насладим на свободата, трябва да имаме контрол над самите себе си.“

Вирджиния Улф

„Всеки има минало, затворено подобно страници на книга, които знае наизуст, но на която приятелите му могат да прочетат само заглавието.“

„Очите на другите са нашите затвори, мислите им са нашите клетки.“

„Нищо не се е случило, докато не е написано.“

„Жената трябва да има пари и собствена стая, ако иска да пише проза.“

„Колкото повече остарява човек, толкова повече харесва неприличието.“

„Усещам толкова силно насладата от това човек да се затвори в свой собствен свят, пълен с картини, музика и всичко красиво“ („В открито море“)

Вирджиния Улф
Getty Images

„Да, аз заслужавам пролет – не дължа никому нищо.“ (A Writer’s Diary)

„Чак когато си се наситил на красотата с очите си, умът ти разбира, че тя е суетна и временна.“

„Имам дълбоко скрито и неназовано желание за нещо отвъд ежедневния живот.“

„Човек, който продължава да се променя, е човек, който продължава да живее.“

„Искам да напиша роман за мълчанието. За нещата, които не се казват.“

„Точно това е, което има значение – неизказаното на ръба на казаното.“

„Мисленето е моята борба.“

 
 

Кристо представя инсталацията си „Мастаба“ в Хайд парк

| от chr.bg |

От днес до 23 септември 2018 г. в езерото в Хайд парк ще бъде инсталирана първата голяма творба на открито във Великобритания на родения в България художник Христо Явашев – Кристо, съобщават британски медии.

Работата си по инсталацията „Мастаба“ от скупчени варели, която ще се носи по водите на езерото, творецът започва в началото на април.

Мастабите са гробници с трапецовидна форма, характерни за Древен Египет.

Инсталацията на Кристо е съставена от 7 506 варела. Теглото й е 500 тона.

2f665dd1d4b73d2ecc978e2b2166e77c

 

Снимка: www.christojeanneclaude.net

Кристо е познат с предишни свои забележителни проекти, сред които опаковането на Райхстага в Берлин и „Плаващите кейове“ в езеро в Северна Италия.

 
 

Феновете на Мексико предизвикаха изкуствено земетресение

| от chr.bg |

Хиляди фенове на мексиканския национален отбор по футбол, победил вчера на Мондиала Германия с 1:0, празнуваха бурно по улиците на градовете в цялата страна.

Земята в Мексико обаче буквално се разтресе, когато мексиканският нападател Ирвинг Лосано отбеляза единствения гол в срещата в тридесет и петата минута. Точно тогава мексикански сеизмолози са регистрирали „изкуствен“ трус, породен от радостните скокове на ликуващите поддръжници на отбора, събрали се на централния столичен площад Сокало, предадоха Франс прес и Ройтерс.

Според мексиканските сеизмолози при този скок са се задействали сензорите за земетресение.

Привърженици на отбора ликуваха и в градовете Гуадалахара, Толука, Тихуана, Сиудад Хуарес и др. След победата феновете на футбола не мигнаха цяла нощ, надуваха клаксоните на мотоциклетите и автомобилите си по улиците на градовете, пиеха бира и текила и развяваха победоносно мексиканското знаме.

Президентът на Мексико Енрике Пеня Нието написа в Туитър: „Вече е потвърдено – Мексико се изправи и спечели срещу най-добрите в света. Велик мач! Поздравления!“.

 
 

Дейвид Линч и вдъхновението за онзи смразяващ кадър в „Туин Пийкс: Завръщането“

| от chronicle.bg |

Феновете на Дейвид Линч знаят, че той не обича да обяснява намеренията си зад режисьорските си решения. Една сцена обаче от „Туин Пийкс: Завръщането“ е прекалено добра, за да устоят зрителите да не искат повече подробности директно от създателя на поредицата. Става въпрос за финалната сцена на епизода „Part 8″ от „Туин Пийкс: Завръщането“ – онази, в която младото момиче отвори устата си, а в нея влезе създанието кръстоска между жаба и муха. Дейвид Линч вдига завесата над този момент от кариерата си (и на редица други) в новата си книга, „Room to Dream“.

В откъс от книгата, публикуван от The New York Times, Личн разказва откъде е дошла идеята за този кадър и създанието в него. 

Всичко се случва, докато Линч е на ваканция из Европа. Той бил на борда на „Ориент Експрес“, пътувайки от Атина до Париж. На гарата в Югославия,  по време на почивката, Линч забелязва множество туристи как се втурват в една посока. „Всички отиваха към тези шарени шатри, където се продават оцветени напитки (които всъщност са просто вода със захар). Когато слязох от влака, стъпих в този мек прах, дълбок около 30 сантиметра, пълен с огромни насекоми, приличащи на жаби, които скачаха, летяха, излитаха и се връщаха обратно. От там ми дойде идеята за жабата-буболечка – тези неща просто попадат в света на „Туин Пийкс“.

Случката се развива прекалено рано, за да знае Линч, че огромните летящи насекоми ще свършат във финала на „Туин Пийкс“, но обяснява, че образът е изскочил в главата му, докато е пишел сценария на „Part 8″. Режисьорът завършва разказа си с кратък анекдот и не дава повече подробности зад една от най-абстрактните му сцени във филмите му.

„Всеки има свои теории за шоуто, което е прекрасно, и няма значение дали аз ще обяснявам моята теория.“ пише Линч в книгата. „Нещата имат своя собствена хармония и ако ти си верен на идеята, тогава хармонията ще си проличи, дори образът да е абстрактен. Можеш да го гледаш отново след 10 години и да го видиш в тотално различен начин, а може да видиш още нещо – но онзи потенциал ще бъде там, ако си бил верен на първоначалната идея.“

Припомняме си сцената:

 
 

Оперната певица Весела Янева отива на „Белведере“, а ние стискаме палци

| от chronicle.bg |

Трамплин за кариера в операта. Уолстрийт на оперното изкуство. Стоковата борса на оперните певци. Всичко това са жаргонни наименования на най-престнижния световен конкурс за млади оперни певци, „Белведере“. Тази година домакин на конкурса е латвийската столица Рига, а българското участие ни дава повече от един повод за гордост.

Да представи България на 37-мия Международен оперен конкурс „Белведере“ беше избрано нашето мецосопрано Весела Янева. 24 годишното откритието на Фондация “Стоян Камбарев” е и най-младият от всички селектирани певци в елитния световен конкурс, което прави задачатa й още по-отговорна. Тя бе избрана след кастинг с международно жури, чиято задача беше да селектира участниците за класическата надпревата, в която се включват 76 световни столици.

1.Vessela v Riga s roklia na Gabriela Koleva
Весела Янева в Рига в рокля на Габриела Колева

За тоалетът на нашето мецосопрано се грижи г-жа Габриела Колева – създател и стилист на модна къща „Мезон Сант-Ерем“. Вдъхновена от епохата на 18-ти век, в която изтънчеността и пищността са били високо ценени, и от френския стил като цяло, модната къща предлага финес и разкош във вечерния тоалет, с който Весела ще се представи на световната сцена.

Vesela i Gospel Chorale s nagrada S.Kambarev - 2013
Весела и Gospel Chorale с награда „Стоян Камбарев“ през 2013 г.

А ето какво сподели и Деси Тенекеджиева в качеството си на Председател на Фондация “Стоян Камбарев” за обещаващата млада оперна певица:  “Весела Янева е мецосопран с уникален нисък, красив и плътен тембър. Следим таланта й още от ученичка и се радвам, че е едно от големите музикални открития на Фондацията. Веси бе солист на Gospel Choralе и спечели Голямата награда за Полет в изкуството още през 2013-та, заедно с диригента на госпъла – Страцимир Павлов. Весела направи много силен дебют на сцената на Софийска опера, в “Евгений Онегин“ на Чайковски, още като студентка в Националната музикална академия, а в края на миналата година спечели конкурс и стипендия за специализация в Академия „Борис Христов“ в Рим с преподаватели Анна Ванди и Валентина Марафа, които също бяха очаровани от прекрасния й глас. Сега пред нея стои ново изключително предизвикателство – да представя България на един от най- големите и престижни световни оперни конкурси „Белведере“! Фондация “Стоян Камбарев” я подкрепя и в това важно за нейната кариера начинание, защото вярва безрезервно в нейния потенциал и ще бъде до нея и в бъдеще. Бих искала специално да благодаря на верните ни партньори от туристическа агенция Premiere Tours с изпълнителен директор Росица Георгиева, както и на проф. Любомир Стойков и дизайнера Габриела Колева за приятелството и професионализма. Младите ни таланти имат нужда от подкрепа и е прекрасно, когато я получават!”. Това споделя председателя на Фондация „Стоян Камбарев“, Деси Тенекеджиева за нашата оперна певица.

Весела вече е в Латвия и се подготвя за представянето си на сцената, а ние й стискаме палци.