„Чамкория“ на Милен Русков – пътуване до 20-те години на миналия век

| от chronicle.bg |

  В историята на 20-ти век няма по-бурно десетилетие от двадесетте години. Първата световна война току-що е приключила и следва период на бърз устрем и развитие.

САЩ го кръщават „Ерата на джаза“, Париж – „Лудите двайсет“. Киното, изкуствата, индустриализацията процъфтяват, във всеки аспект от ежедневието на хората се въвеждат революции.

Нещата в България обаче не протичат по този благоприятен сценарии. Страната ни губи войната, мъжете(тези, които са оцелели) се връщат от фронта озлобени. България претърпява териториални загуби и предстои дълги години да изплаща репарации на страните победителки. Цялото население влиза в порочен кръг, в който ожесточението е на преден план. Поражението във войната се пренася във вътрешния живот и не след дълго страната е в гражданска война. Правителствата се сменят, избухват революции.

Това е времето на Септемврийското въстание, Гео Милев, Червения и Белия терор и първия терористичен акт в световната история – в църквата Света Неделя.

За всичко това разказва новият роман на писателя Милен Русков, „Чамкория“. Двутомното издание излезе на 4 май и вече води класациите за най-търсени книги в книжарниците. Верен на своя стил, Милен Русков предлага на читателите една мащабна и пълнокръвна картина на историческата епоха, която „рисува“ в продължение на 4 години. Авторът бяга от съвременния изказ, той не го задоволява. Предпочита да гледа назад, към миналото, където лежат скрити безброй истории, които трябва да бъдат разказани. Затова той подробно изследва периода и прави точен портрет на народопсихологията от онова време и на хората, ожесточени от тежките политически и военни събития.

В дългоочакваната си четвърта книга авторът на „Възвишение“ разказва за бай Слави, шофьор на омнибус, който по силата на професията си се забърква в бурните събития на своето време. Действието се развива през 20-те години на миналия век, когато в България се борят две големи военнополитически групировки. Разказът се води от самия главен герой на език, близък до този на епохата. И макар самият той да не е политически пристрастен, характерът му го подхлъзва малко по-дълбоко в сенките.

Сюжета Русков намира случайно. „Като четох за обира на турската хазна в Арабаконак покрай „Възвишение“, попаднах на другото голямо събитие, което се е случило там – атентата срещу цар Борис III през 1925 г.“.

„Проучих историята на това десетилетие в България, която не е и много известна, защото е премълчавана и от двете страни. Тогава има много тежък сблъсък между военните, от една страна, и Единния фронт, където са комунисти, земеделци и анархисти, от друга. В буржоазна България, тъй като военните в края на краищата са нейни представители и охранители, всичко, което те са правили, се е премълчавало, дори и след като режимът им пада от власт. Или се е премълчавало, или се е разказвало с много недомлъвки. После, когато комунистите идват на власт, те изкарват мръсните ризи на другата страна, но премълчават много от своите собствени дела“, разказа авторът в интервю за „Дневник“. „Това е невероятна история. Тя е удивителна и смайваща, разбира се, и е много мрачна.“

 
 

12 паднали летни ангела от Instagram в топ фотопозата на 2018

| от chronicle.bg |

От английски глаголът „straddle“ означава „разкрачвам се“, „разтварям крака“, „възсядам“ и „яхвам“. А страдлърките са моделите и другите жени в Instagram, които разчитат на тази толкова модерна поза, за да съберат максимален брой сърчица в социалната мрежа.

Спокойно може да се каже, че „страдлингът“ е позата на Лято 2018. И в това няма нищо лошо и нищо случайно. Тази поза прибира корема назад, стяга бедрата и подчертава гърдите. Така че…нямаме нищо против да гледаме повече момичета в нея.

В галерията събрахме 12 „стадлърки“ от Instagram, които ще ви доставят сетивно удоволствие колкото ледена бира в жегав ден. Енджой дем!

 
 

Камбаната бие за Хемингуей

| от Дилян Ценов |

Руснаците имат Чехов, Толстой, Достоевски, британците имат Шекспир, Дикенс, Остин, французите имат Молиер, Мопасан, Саган. Американците имат Хемингуей! Автор толкова голям, че само той е достатъчен, за да бъде емблема на американската художествена литература.

Ърнест Хемингуей омагьосва. Той привлича и тегли към себе си, дори през фотографиите. Това явление няма име. Всеки го нарича по различен начин. Гений, талант, сияние… Каквото и да е то, едно е сигурно – обективът го улавя и образът свети дори от остарелите вече черно-бели снимки. Този огромен мъж, с грубовати черти и силна челюст не може да не събуди интерес у всеки. И същевременно цялата тази мъжка грубост влиза в силен конфликт с двете големи кафяви очи, побрали и видели толкова много неща за 61 години.

Ърнест Хемингуей
Getty Images

Животът на Хемингуей е една непрестанна борба. Битките, които води не свършват до последния му дъх. Всичко в този човек си противоречи. Най-голямото противоречие обаче е това, че това е мъж с душата на пеперуда и тялото на лъв. Онази пеперуда, която е толкова ефирна и усеща дори най-малкия повей на вятъра. Тази, която никога не лети в правя линия, винаги се лута, каца върху някое красиво цвете (в случая жена) за да създаде илюзията, че ще остане върху него вечно, а после за миг отново отлита. На другия полюс е огромният хищен лъв, който живее като цар на Саваната. Лъвът, който ходи бавно по нагорещената земя, убива безскрупулно, и предпочита да умре като цар, отколкото да позволи нещо да не се случи както той иска. Точно такъв е най-великият американски писател. Груб отвън и деликатен отвътре.

Първата битка е тази с майка му. Грейс Хол Хемингуей е музикант по професия. Майка на 4 деца  и амбициозна до краен предел, тя задължава Хемингуей да стане музикант. Когато е дете, тя го облича като момиче, за да прилича на сестра си. Отношенията между тях завинаги ще останат крехки, а в бъдеще синът й дори ще я нарече „кучка“. Типично в негов стил. Рязък и лаконичен. Като книгите му.

Ърнест Хемингуей
Getty Images

Всичко в романите на Хемингуей е изтръскано от ненужното, остава само същественото. Онова, което ще придвижи историята напред, ще хвърли светлина върху героите и ще накара читателя да настръхне. Всичко е толкова реално, че дори днес, в XXI век, имаш чувството, че циганката Пилар от „За кого бие камбаната“ ще излезе от страниците и ще насочи пушката си към теб. Мъжете са груби, водят войни, убиват се като кръвожадни зверове и са безскрупулни. Живеят като за последно, независимо дали убиват или правят любов. Също като създателя си, Робърт Джордан от „За кого бие камбаната“ преминава през крайности, за да докаже накрая, че никой мъж не е толкова силен. Че слабости има всеки, и че дори най-едрият и най-силният може да изчезне и да се погуби в собствената си вселена. Защото когато мъжът намери своята Мария, борбата престава да има значение.

Животът на Ърнест Хемингуей е един безкраен празник точно като заглавието на неговия автобиографичен роман, превърнал се в шедьовър. Геният на американската литература така и не завършва колеж. Започва кариерата си като журналист във вестник. Никога не се разделя с бурния си нрав. Иска да бъде част от въртележката, която върти света. През второто десетилетие на ХХ век тази въртележка е Втората световна война. Не го приемат в армията заради проблем с едното око, но успява да стане шофьор на линейка и за първи път среща ужаса, който години по-късно ще се отрази на страниците на „За кого бие камбаната“ и „Сбогом на оръжията“. Ранен е почти смъртоносно в крака, но след тежка операция се възстановява.

Ърнест Хемингуей
Getty Images

Приключенията в живота му следват едно след друго. След войната започва най-романтичният период в живота му. През 1921 г. със съпругата му, Хадли Ричардсън, се местят от Чикаго в Париж. Градът, който е в разцвета си през 20-те години, обещава на всяка бедна двойка само мизерия, несигурност, алкохол, бохемски живот… и любов. Хемингуей пише разкази и двамата живеят ден за ден. Тук се запознава със своите ментори Езра Паунд и Гертруд Стайн и заформя приятелство със Скот Фицджералд. След години бурният му нрав ще доведе дотам, че ще се скара с всички тях. Но през 20-те години животът е само „Безкраен празник“.

Слънцето в литературната му кариера изгрява през 1926 г. с публикуването на романа „И изгрява слънце“. Талантът на писателя е признат и следват десетилетия, в които той не спира да пътува и да пише. Изключение прави десетгодишната творческа пауза, но накрая, през 1952 г.,  е публикуван „Старецът и морето“. Книгата му донася Нобелова награда за литература.

Истината е, че този автор няма най-добра книга. Всичко от „И изгрява слънце“ до романите му издадени след смъртта му е най-добро. Всичко свети по своя уникален начин. „Безкраен празник“ например говори за лудостта на младостта и вярата, че морето наистина е до колене, „За кого бие камбаната“ е разказ за каузата на бореца и любовта, „Старецът и морето“ е борбата за оцеляване и приятелството… Геният живее навсякъде между хилядите изписани страници, написани на крак и редактирани с часове, докато бъдат намерени верните думи.

Ърнест Хемингуей
Getty Images

Битката със себе си. Вечната, най-важна, най-трудна и непрестанна – това е битката на Ърнест Хемингуей. Кой знае къде започва тя? Кой знае каква е причината за 61-годишната война в душата на писателя. Едва ли и той самият е знаел. Можем ли да кажем дори , че я е загубил? На 2 юли 1961г. Хемингуей се самоубива с любимата си пушка – „Винченцо Бернардели“. Това е краят на неговата борба, но дали е загуба?

Както пише Е.Е.Шмит в чудесния си роман „Оскар и розовата дама“, „Болестта е като смъртта – тя не е наказание, тя е факт.“ Самоубийството на Хемингуей е факт – физическият край на една личност, живяла бурен бохемски живот, опитала от всички сладости и гадости, които може да поднесе животът.

Трябва ли изобщо да има загуби и победи? Може би за Папа трябва. За всички хора на литературата обаче със сигурност е по-важно, че животът, благодарение на литературния му талант, е един безкраен празник, в който и слънце изгрява, и всички казваме сбогом на оръжията сред зелените хълмове на Африка, плачем и се смеем със „Старецът и морето“ и няма значение за кого бие камбаната. Защото тя бие за нас.

Благодарим ти, Папа!

 
 

Съпругът на Маргарет Тачър мразел Пол Маккартни

| от chr.bg |

Новооткрити документи показват, че съпругът на британския премиер Маргарет Тачър, Денис, не гледал с добро око на сър Пол Маккартни и сложил въпросителна срещу името му в списък на поканени гости на „Даунинг стрийт 10 „, предава Асошиейтед прес.

Много ВИП персони по света биха дали мило и драго, за да имат сред гостите си поп величия от калибъра на бившия член на „Бийтълс“ Пол Маккартни. Но не на такова мнение бил съпругът на Желязната лейди, Денис Тачър. През 1988 година му бил представен проектосписък на гостите, които ще бъдат поканени на гала вечеря в резиденцията на премиера. Господин Тачър поставил въпросителна срещу името на сър Пол. В полето той написал, че е „неудачно и смущаващо да бъдат канени хора, които публично са си позволявали да хулят премиера“.

Документите показват, че Денис Тачър сложил въпросителни и срещу имената на любимия водещ на природонаучни предавания Дейвид Атънбъро и на певицата Шърли Беси.

 
 

Аспиринът помага в борбата срещу рака

| от chronicle.bg |

Американски учени от болничното заведение „Northwell Health“ в град Хънтингтън, щата Ню Йорк, установиха, че аспиринът върши работа в посока борбата срещу рака.

Ежедневната употреба на малки дози аспирин понижава риска от развитие на рак на яйчниците. До този извод дошли експертите, след като провели 13 изследвания с участието на над 750хил. жени.

Лекарите питали колко често те употребявали аспирин и нестероидни противовъзпалителни препарати като ибупрофен и напроксен.

Учените установили, че употребата на аспирин в малки количества снижава риска от отключване на рак на яйчниците с цели 10%.

Източник: сп. Medical express