Бертолт Брехт: театърът, животът и „ефектът на отчуждението“

| от chronicle.bg |

Бертолт Брехт е сред най-влиятелните драматурзи на ХХ век. Негови произведения са „Опера за три гроша” (1928), „Майка Кураж и нейните деца” (1941), „Добрият човек от Сечуан” (1943), „Удържимият възход на Артуро Хи” (1958).

Брехт е роден на 10 февруари в Аугсбург, Бавария, през 1898 г., и двете световни войни са силно застъпени като теми в творчеството му. Пише поезия като студент, докато изучава медицина в Мюнхен. След военна служба през Първата световна война изоставя медицината, за да се посвети изцяло на писането и театъра.

Членува в Независимата социалдемократическа пария и пише театрална критика за социалистически вестник между 1919 и 1921 г. Пиесите му за забранени в Германия през 30-те и през 1933 г, той се мести в Дания, после във Финландия. По-късно се мести в Санта Моника с надеждата да пробва в Холивуд, но САЩ го е преследван за „не-американски” идеи.

Въпреки че се разминава с обвинение в изповядване на комунистически идеологии, отива в Швейцария след процеса. Установява се в Източен Берлин през 1949 г. и основава театъра „Берлинер ансамбъл”. Един от театралните му похвати е „ефектът на отчуждението” – техника, която въвежда зрителя в случващото се на сцената, така че той да стане участник в действието, а не просто да наблюдава актьорите.

Ето няколко цитата, с които скромно отбелязваме днешния ден.

Schlichter, Portrait of Bertolt Brecht
Портрет на Брехт от Рудолф Шлихтер

„Лекомисленият човек, незнаещ истината, се изразява абстрактно, високопарно и неточно.“

„Никой няма да пита какво е било времето, а защо са мълчали поетите му.“

„Изкуството не е огледало, което отразява света, а чукче, с което да му придадеш форма.“

„“Ние“ – това е повече, отколкото „аз“ и „ти“.“

„Най-важното е да се научат хората да мислят.“

„Интелигентността не е за да не правим никакви грешки, а за да ги разпознаем и поправим.“

Bertolt Brecht
Getty Images

„Не се страхувай толкова от смъртта, а от неадекватния живот.“

„Всички преследват щастието, без да знаят, че то им е по петите.“

„Понякога е по-важно да бъдеш човек, отколкото да имаш добър вкус.“

„Този, който се смее последен, още не е научил лошите новини.“

„Не очаквайте от театърът да задоволи предпочитанията на публиката, а очаквайте да я промени.“

„Бедността те прави тъжен, но и мъдър.“

„Този, който се бори, може да загуби. Този, който не се бори, вече е загубил.“

Berthold Brecht
Getty Images

„Богатите в този свят може да нямат никакъв проблем да спомагат за мизерията, но не понасят да я гледат.“

„Любов е желанието да даваш, не да получаваш.“

„Грехът е новото, силното, изненадващото, странното. Театърът трябва да се интересува от греха, за да отидат младите в него.“

„Всички форми на изкуство работят в услуга на най-великата от тях: изкуството да живееш.“

„Реалността се променя, и за да можем да я отразим, трябва да променим формите на отразяване.“

„Човек е напълно умрял тогава, когато никой не мисли за него.“

 
 

Падащи звезди по поръчка

| от chr.bg |

Японска компания се готви да организира впечатляващ метеорен дъжд над Хирошима през 2020 г., надявайки се да привлече вниманието на клиенти от целия свят с услугата си и да предлага падащи звезди по поръчка.

Компанията ALE със седалище в Токио слага последни щрихи върху проектите си за два микроспътника, които след извеждането им в орбита ще могат да изхвърлят малки топки. Те ще се разграждат при проникването в атмосферата, излъчвайки много силна светлина при влизането си в контакт с молекули въздух. Спътниците ще могат да се използват отделно един от друг или заедно.

Те ще бъдат изстреляни следващата година – единият с ракета на Японската агенция за изследванe на космическото пространство (ДЖАКСА), а другият с ракета на частна компания. На борда на всеки от тях ще има 400 топки, чийто химичен състав се пази в тайна и чийто цвят може да варира в зависимост от използваните съставки. Топките ще са достатъчни за 20-30 събития, увериха от компанията.

Амбициите на компанията и ръководителката й Лена Окаджима обаче излизат далеч извън пределите на Япония. „Вземаме за мишена целия свят, тъй като резервът ни от падащи звезди ще е в космоса и ще може да бъде разпространен навсякъде“, каза Окаджима.

 
 

Тимъти Шаламе стана и шедьовър на изящното изкуство

| от chronicle.bg |

Не че това страхотно момче по принцип не е изкуство сам по себе си. Но освен в седмото изкуство, той вече е увековечен и в  полето на изящните изкуства след като образът му беше използван, за да се променят редица иконични творби на живописта и скулптурата.

Ако сте се чудили какъв би бил резултатът, ако Шаламе беше модел на гении като Микеланджело и Сарджент ? Отговорът на тези въпроси нагледно дава инстаграм профилът @Chalametinart. Страницата стана изключително популярна този месец с обработката на велики произведения на изкуството, и поставяйки в тях лицето на Шаламе.

Авторът на интерпретациите публикува първата си снимка на 1 юли – на нея лицето на актьора е вградено в „Писъкът“ на Едвард Мунк. От тогава досега профилът е събрал 37 хиляди последователи. В него могат да бъдат намерение „репродукции“ с образа на Шаламе на картини от Караваджо, Ричард Уестал, Грант Ууд и други.

Това е поредният повод да се възхищаваме на младата звезда, тъй като очевидно, той стои също толкова добре в шедьоврите на изкуството, колкото и на екрана. Анонимният автор на произведенията само засилва напрежението около образа на Тимъти и насочва вниманието към предстоящите му филми. Очакваме следващия през октомври. В „Beautiful Boy“ той играе тийнейджър , пристрастен към наркотиците, а Стийв Карел му партнира. Наскоро пък стана ясно, че 22-годишният актьор, води преговори за главна роля във филма на Дени Вилньов, „Дюн“.

Можете да видите резултата от смесването на Тимъти Шаламе и шедьоврите на изкуството в галерията горе.

 
 

Как кралят на Англия, Хенри VІІІ, се оказа първият измамен с Фотошоп

| от Радослав Тодоров |

Всички знаем как текат виртуалните запознанства на по-непривлекателно изглеждащите младежи из социалните мрежи. Снимките, които показват на „жертвите“ си, са затъмнени или кропнати и най-вече фотошопнати.

Но ако си мислите, че тази социална тактика се е пръкнала със социалните мрежи в последните десетина години, жестоко се лъжете. По абсолютно същия начин през ХVІ в. е бил изигран и самият крал на Англия!

Когато Хенри VІІІ решава да се жени за четвърти път (а дори ще му предстоят още два), по политически причини изборът пада върху дъщерята на Йоан ІІІ, херцог на Клеве, който също като Хенри е подръжник на Реформацията и Еразъм Ротердамски.

За сключването на замисления съюз най-вероятно краля е бил убеден от канцлера Кромуел. Хенри обаче е твърде придирчив, за което говори и броя на браковете му, докато този на любовниците му пък е направо неизчислим. Така че той иска да е сигурен, че няма да се прекара и решава да се информира за външния вид на бъдещата си съпруга.

Скоростта и качеството на нета през 1539 г. обаче били отчайващи. За да се изпрати еквивалента на един съвременен файл тип .jpg от Германия до Англия е било нужно да изпратиш на кораб биологична единица снабдена с бои и платно, тя да вземе данните от мястото и да бъде върната по същия начин обратно. Като времето за извършването на тази операция е било няколко месеца. В днешно време всички мрънкат ако тегленето на видео или изображение вземе, че се забави с някоя и друга секунда повече, Хенри обаче чака стоически.

2
Картина на Хенри VІІІ от 1537 г.

Въпросната биологична единица, която трябва да пренесе изображението е придворния художник Ханс Холбайн младши. Краля изрично му казва да не пести никакви детайли и да нарисува Ана точно така както тя действително изглежда, без да се притеснява, че някой може да го обвини за качеството на портрета.

Художникът обаче явно е минал и втора консултация при Кромуел впоследствие, който, така да се каже, му е разбърникал настройките. Дали с подкупи или заплахи не е ясно, но успява да го убеди да излъже със своята картина.

Кромуел успява да консултира и пътуващия хроникьор на пратеничеството Едуард Хол, така че и той в хрониката си да опише Ана с възможно най-хвалебствени думи за външния й вид:

„Her hair hanging down, which was fair, yellow and long … she was apparelled after the English fashion, with a French hood, which so set forth her beauty and good visage, that every creature rejoiced to behold her“

Колкото до Холбайн, ето как той изобразява Ана фон Клеве:

1

Жената гледаща от портрета се харесва на Хенри и той се съгласява на брака. Когато обаче в Англия пристига истинската Ана, усмивката бързо угасва от лицето на Хенри.

Достатъчно показателно е че дори първата им брачна нощ така и не била консумирана. Гневното обяснение на Хенри към Кромуел за това е, че „тялото и миришело лошо и имала остри гърди“. В резултат на това няколко месеца по-късно бракът е разтрогнат.

Как точно е изглеждала в действителност Ана фон Клеве, никога няма да узнаем. И слава Богу.

 
 

Опасностите от късната вечеря

| от chr.bg |

Испански учени предупредиха за опасностите от късната вечеря – ако се хранят в период по-малък от два часа преди заспиване, хората са изложени на по-голям риск от рак на гърдата и простатата, съобщава сайтът Лайф.

Екип от Глобалния институт за здравето в Барселона изследвал 1205 жени с рак на млечната жлеза и 621 мъже с рак на простатата. В тестовете взела участие и контролна група доброволци, без онкологични заболявания. Те попълнили формуляри за своя режим на сън и хранене.

Специалистите установили, че на най-малък риск от развитие на рак на млечната жлеза са имали жените, които са вечеряли минимум два часа преди заспиване. Туморите най-рядко били откривани при хората с железен режим на хранене и сън, като интервалът между двата процеса бил достатъчно отдалечен във времето.

Учените често обясняват възникването на рака на гърдата и простатата с активността на хормоните, чиито колебания зависят от денонощните ритми на организма. А късното хранене една от причините, нарушаваща циркадните ритми и водеща до рак.