X-15- самолетът, който помогна за създаването на космическата совалка

| от |

X-15 е най-бързият и най-високо летящият самолет. Моделът вдъхновява ново поколение космически самолети десетилетия след рекордните си полети.

За всеки почитател на авиацията и космическа история въздушната база Edward в Калифорния е свещена земя, пише BBC.

Реактивен самолет Harrier се движи към пистата. Зад него се намира необятно пресъхнало езеро, което превръща местността в абсолютно подходяща за кацане след опасен тестови полет. На няколко метра разстояние се намира мястото, където самолетът Bell-X1 е презареден преди първия свръхзвуков полет в края на 40-те. Наблизо се намира странно сборище от машини, позволили на пилотите да достигнат до границите на възможното. Сред са и крилата на малкия експериметален самолет, популяризиран от сериала „The Six Million Dollar Man“, излъчван през 70-те.

Flt 1-A-18. Pilot-White 8/11/60 AFFTC History OfficeТук сме, за да видим в реален размер един от най-важните самолети, строени някога – North American X-15. Той вече се намира далеч от погледа на хората, закътан зад един хангар. Но преди 50 години експерименталният модел успява да полети по-бързо и по-нависоко от всеки създаден преди, а и след него. В действителност това е съвместен проект на НАСА и на военните в САЩ. X-15 прилича повече на огромна стреличка дартс, отколкото на самолет – с къси крила, изградени около реактивен двигател. Способен е да развие скорости над 7270 км/час. С такава скорост полетът от Лондон до Ню Йорк е 45 минути.

“Ако говорим за летателни средства с пилот, това е върхът. Този самолет е поставил рекорди, които още не могат да бъдат разбити”, казва Стефани Смит, историк на военновъздушните сили на САЩ. “Това е била най-продуктивната програма за научни изследвания и помага неимоверно за развитието на авиацията.”

В период от 10 години след 1959-та обвитият в титан X-15 участва в 199 мисии и лети със скорост, четири пъти по-висока от тази на звука. Няколко пъти се случва така, че неговият гигантски мотор го „изстрелва“ над атмосферата направо в космоса и пилотите виждат как хоризонтът от син става черен. Само след 10-минутен полет, те се завръщали на твърда земя. Забележителен е и фактът, че само един тест пилот загива по време на всички тези полети.

Освен че нагледно доказва, че един самолет може да лети от въздушното пространсвто до открития космос и обратно, другите постижения на програмата X-15 включват разработването на първите скафандри, изучаването на термално защитените системи за повторно навзлизане в атмосферата, както и прилагането в практиката на най-големите нововъведения и открития в авиацията. Някои от полетите са били оборудвани и с инструменти за наблюдение и изучаване на враждебна космическа среда.

„За хората – дори за онези, които са работели с тях – пилотите на X-15 са били истински идоли – като хора, които винаги са на ръба, на границата между това да са авиатори или астронавти,“
Много от новите дизайни, като например Dreamchaser, следват стъпките на Х-15.
За разлика от стабилно промотираните от НАСА покрити със сребро астронавти, които летят в капсулите на капсулите Мъркюри и Аполо, само един от пипотите на Х-15 придобива известност. Но не заради това, че е пилотирал Х-15. „Нийл Армстронг тук се помни като колега и пилот на Х-15 – казва Смит, – а не като по-късно станалият световноизвестен астронавт“.

2

Доскоро самолетът Х-15 беше възприеман като маркер в историята на авиацията, и запомнен като една от стъпките към създаването на космическите совалки, които на свой ред вече са музейни експонати. Но сега, 50 години по-късно, неговата значимост бива преоткрита. В днешната нова космическа ера, свръхзвуковите самолети се връщат „на картата“ и Х-15 най-накрая ще получи признанието, което му се полага.

Тези дни Изследователският център на НАСА, който се намира в базата Ендрюс, беше преименуван от „Драйдън“ на „Армстронг“ в чест на времето, когато астронавтът е пилотирал Х-15. Междувременно, само на 15 минути път с кола оттам, водещи авиоразтаботващи компании преоткриват концепциите на Х-15.

Космическият самолет на „Virgin Galactic“, който се разработва в Mojave Air, ще лети по почина на Х-15. Също по подобие на Х-15, самолет на компанията SpaceShipTwo ще бъде спуснат под самолетоносач за да се издигнат със „собствени сили“, свръхзвуково, в открития космос, преди да се „гмурнат“ обратно и да кацнат на Земята. Първите полети в космоса ще се проведат по-късно тази година.
„Ние дължим много на пионерите в полетите в космоса със самолети“ – признава Джордж Уайтсайдс, СЕО на Върджин Галактикс – „защото те ни показаха, че това действително е въможно“.

Въпреки че материалите, електрониката и структурата на космическия самолет на Върджин за доста по-различни от тези на Х-15, основните принципи на летене до космическото пространство и обратно, са същите“.

„През 2014 всички знаем, че може да се премине Mach 3, но преди 50 години не беше така. Лесно е човек да забрави, че тогава това е било необятна територия“, казва той. Съперника на Virgin, XCOR също кредитира X-15 като вдъхновения за техния Lynx. „Основните елементи са от изследвания на НАСА от 50-те и 60-те“, споделя ръководителя на XCOR Джеф Грийсън. „Новото, което добавяме е да се опитаме да го направим по-малък и по-икономичен.“

GF01  Glide Flight- 1st test flight of SpaceShip2
Но не само компаниите за космически туризъм преразглеждат култовият X-15. От НАСА инвестират над 100 милиона долара в проекта Dream Chaser, който подбно на совалка ще се изстрелва в орбита вертикално и в последствие ще може да кацне на писта.

Освен технологичните способности на X-15, съществува и друга, по-футуристична, дори романтична гледна точка около концепцията за космически самолет, способен да извършва многократни полети.
Смит споделя, че това се вижда най-добре в карикатура, нарисувана от инжинер в НАСА през 1966. „Тя показва разликата между това да бъде спасен човек от капсула, плаваща в океана и просто да слезнете на пистата и да се качите в кабриолет с красиво момиче зад волана.“

В предстоящите години клиентите на Vitgin Galactic и XCOR би трябвало да могат да сбъднат тази мечта. При създаването си X-15 показва визия на бъдещето, която в момента се преоткрива – космически кораб и самолет в едно. Бъдещите космически пътешественици дължат много на хората, проектирали този модел.

 
 

Малко известни факти за „Star Wars“

| от chr.bg |

„Star Wars: The Last Jedi“ излиза по кината!

Оригиналният филм „Star Wars“, по-късно преименуван на „Star Wars: Episode IV—A New Hope“ по необходимост, остава една от иконите на световната поп култура дори 40 години след премиерата си.

А това, че новият филм се казва „Последните джедаи“, не означава, че филмът е последен. „Solo: A Star Wars Story“ идва следващата пролет.

По повод премиерата събрахме малко известни факти за любимата на поколения сага!

 

 
 

KIA Stinger и Stonic с 5 звезди за сигурност

| от chronicle.bg |

Новият спортен седан КИА Стингър и компактният кросоувър Стоник получиха най-високата оценка 5 звезди за сигурност и безопасност от Euro NCAP.

Фастбекът Стингър постигна отлични резултати на проведените тестове за защита на пътници – 93%, на деца – 81%, защита на пешеходци – 78% и системи за безопасност – 82%. Оборудван с пълен набор от системи за сигурност (Kia’s Advanced Driving Assistance Pack), Стоник получи 93% за защита на възрастни пътници, 84% за защита на деца, 71% за защита на пешеходци и 59% за категория ‘Safety Assist’.

Стингър и Стоник постигнаха максимален брой точки и благодарение на изработените от усъвършенствана високоякостна стомана каросерии, в комбинация от 6 въздушни възглавници за Стоник и 7 въздушни възглавници за Стингър, и богат набор от високотехнологични системи за пасивна и активна безопасност.

Euro NCAP отличи двата модела и заради купето, което остава стабилно в случай на сблъсък с високи нива на защита за всички пътници в автомобила. Системата за автономно аварийно спиране получи максимален брой точки в категория “Safety Assist”.

5-звездните тестове за сигурност бяха проведени за всички модификации в гамата на Стингър, която включва бензинови и дизелови двигатели, както конфигурации от задно задвижване и система 4×4. Всеки модел Стоник, окомплектован със серията системи в помощ на водача – Kia’s Advanced Driver Assistance Pack, също получи най-високата оценка – 5 звезди.

Системата за предотвратяване на челен сблъсък FCA (Forward Collision Assistance) с интегриран режим на самостоятелно аварийно спиране AEB (Autonomous Emergency Braking) и функция за разпознаване на пешеходци предупреждава водача за опасността от потенциален сблъсък с друго превозно сродство или пешеходец, като асистира безопасното спиране на автомобила. Интелигентната система за контрол на дистанцията ASCC (Advanced Smart Cruise Control) поддържа постоянно предварително зададената дистанция между Stinger и превозното средство пред него и може да осъществи цялостно спиране на автомобила в натоварен трафик. Системата за поддържане на траекторията в лентата на движение LKA (Lane Keep Assist) предупреждава водача чрез звуков сигнал и активно влияе на волана с цел поддържане изрядната позиция на автомобила в избраната пътна лента.

Системата за предупреждение за напречен трафик зад автомобила RCTA (Rear Cross Traffic Alert) сканира пространство зад превозното средство при напускане на паркомясто и предупреждава водача със звуков сигнал при установяване на всяко движение. Around View Monitor with Parking Guidance – Интуитивна система, комбинираща 4 широкоъгълни камери, вградени в предната, задна и странични части на автомобила осигурява птичи поглед на пространството около автомобила. Стингър е снабден и с Driver Attention Warning – система, която следи поведението на шофьора и автомобила. В случай на загуба на концентрация, DAW едновременно алармира и индикира чрез символ на контролния панел.

ADAS технологиите за Стоник включват: Forward Collision-avoidance Assist; Blind-spot Collision Warning with Rear Cross-traffic Collision Warning и Lane Departure Warning. Системата за поддържане на траекторията в лентата на движение LKA (Lane Keep Assist) ще бъде налична за модела Стоник от средата на 2018г. Системата DAW се предлага като опция, а в стандартното оборудване на модела са включени VSM и ESC.

КИА Стингър се предлага на европейските пазари със задно задвижване или система 4×4, и избор от дизелов или бензинови двигатели. Високоефективният 3.3л twin-turbo V6 бензинов мотор с 370 к.с. определя модела като най-мощния и бързо-ускоряващ в историята на марката. Всички модификации са снабдени с 8-степенна автоматична трансмисия и безпрецедентна гаранция от 7г. или 150 000 км.

КИА Стоник се задвижва от гама бензинови и дизелови мотори, конструирани с цел оптимална механична ефективност, пътно поведение и удоволствие от управлението. Всяка модификация на модела е окомплектована с ръчна скоростна кутия и безпрецедентна гаранция от 7г. или 150 000 км.

 
 

Шведски семейства карат автономни автомобили Volvo

| от chronicle.bg |

Volvo Cars даде начло на проекта за разработване на технологии за автономно шофиране, с помощта на шведски семейства, които ще тестват автомобили по обществените пътища на Гьотеборг и ще споделят впечатленията си с екипа инженери на компанията.

Първите две семейства от тестовата програма – Хейн и Симоновски от Гьотеборг, получиха луксозните SUV автомобили Volvo XC90, с които ще участват в проекта Drive Me. Още три семейства ще ги последват в началото на 2018 г., а през следващите четири години до 100 човека ще бъдат включени в проекта Drive Me. Семействата ще допринесат за тестовата програма с ценна информация, като позволяват на екипа инженери да наблюдава как използват колата, шофирайки на път за работа, до училището на децата или когато пазаруват.

Volvo планира да разполага с напълно автономна кола до 2021 г. и данните от проекта Drive Me ще изиграят решаваща роля в проектирането й.

Drive me ще включва реални потребители, които ще тестват различните нива на асистенция на водача по време на управление и евентуално на изцяло автономно шофиране. Хейн и Симоновски получиха тестовите автомобили XC90, оборудвани с последната Volvo технология за подпомагане на водача при шофиране, както и с набор от камери и сензори, които ще наблюдават поведението им на пътя и ще снабдяват колите с информация за случващото се покрай тях.

The Hain family receiving their XC90 Drive Me car

По време на този първи етап от проекта, семействата ще държат ръцете си на волана и ще контролират управлението през цялото време, докато използват автомобилите.

С течение на времето, всички участници в проекта ще получат достъп до по-модерни автомобили, с по-развити автономни технологии, след като преминат специално обучение. Но дори тогава, тестването на тези автомобили, първоначално ще се извършва в контролирана среда и под надзора на експерти по безопасността от екипа на Volvo Cars.

Нито една нова технология няма да бъде въведена в експлоатация, ако съществува и най-малкото съмнение относно нейната безопасност.

Това означава, че Volvo продължава да разработва автомобилите си със същото внимание и грижа, които затвърждават позициите му на производител на едни от най-сигурните коли в света.

 
 

Правим бира от хляб

| от |

Тонове хляб се изхвърлят на боклука всяка година. За да се бори с това пилеене на храна, британска асоциация започна да произвежда бира от непродадения хляб и дори изнася идеята си в чужбина, съобщи Франс прес.

Десетки филии корав хляб се изсипват в огромен казан от неръждаема стомана в пивоварната Уърлд Топ (Wold Top) близо до Дрифийлд, в северното английско графство Йоркшър. Хлябът е съвсем пресен, но пристига от цех за сандвичи, където се използват само меките филии, без коравите крайчета, които не се харесват особено на потребителите. Досега те се изхвърляха, но вече се преработват.

„Заместваме част от малца с хляб“, обясни Алекс Болчин, ръководител на бирарията, където от 2016 година се произвежда златистата напитка, като към малца и хляба се добавят вода, хмел и дрожди. Инициативата е на асоциацията за борба с пилеенето на храни Фийдбек (Feedback).

Бирата, наречена Тоуст ейл (Toast ale – букв. бира от препечена филийка – бел. р.) се е появила благодарение на основателя на Фийдбек, Тристрам Стюарт. Той се е вдъхновил от брюкселските пивовари от Брюкселския бирен проект (Brussels beer project), започнали да произвеждат бирата Бабилон (Babylone) от зърно и неизползван хляб.
Днес „по света се изхвърлят промишлени количества хляб и асоциациите за хранителни помощи не успяват да раздадат всичкия хляб, който им се дава“, изтъква Стюарт. В същото време, отбелязва той, има голям интерес към т. нар. занаятчийски бири (крафт бири).

Всички приходи от продажбите на Тоуст ейл се превеждат на Фийдбек, а останалото след приготвянето на бирата зърно се рециклира и се използва за храна на добитък.

Досега във Великобритания са използвани 9,75 тона хляб за производството на над 300 000 бири, продавани между 2,5 и 3 британски лири бутилката (2,80-3,40 евро) – цена, отговаряща на средната за занаятчийските бири.

Тоуст ейл се разпространява много бързо и вече се произвежда в Ню Йорк, Рио де Жанейро и Кейптаун (РЮА).

Целта на Фийдбек е също така да се намали масовото производство на хляб, за да не бъде изхвърлян на боклука.