Виновна ли е Украйна за свалянето на МH17?

| от |

Украйна е можела да предотврати свалянето на малайзийския самолет, ако навреме беше затворила въздушното си пространство, информира Дойче веле. Това твърдят експерти по въздухоплаване и журналисти, успели да се доберат до някои информации.

Всеки, който се опитва да разговаря с украинските власти за наличието на евентуална тяхна вина за катастрофата с малайзийския Боинг през лятото, удря на камък. Центърът за контрол на полетите препраща към правителството, но то отказва да прави изявления, а президентството просто игнорира всяка подобно запитване. Само един човек се оказва готов да каже нещо по въпроса – Володимир Хрихорецки, бивш ръководител на въздушното движение в района на източноукраинския град Харков. „Украинският център за контрол над полетите не носи никаква вина за станалото с малайзийския Боинг. Властите и правителството не са можели да знаят, че сепаратистите получават оръжия, с които имат възможност да обстрелват самолети на такава височина. Ние, във всеки случай, не сме го знаели“, казва Хрихорецки в разговор с Дойче Веле.

Тежки обвинения срещу Киев

Елмар Гимула е на друго мнение. Берлинският експерт по въздушно право помага на три от четирите германски семейства, загубили близки в катастрофата над Украйна. Трите семейства искат да изправят Украйна пред Европейския съд за човешките права в Страсбург и изискват по един милион долара обезщетение за всеки загинал. „Първоначално внесох само оплакване, защото исках да видя какъв отзвук ще има“, казва адвокатът в разговор с Дойче Веле. През 90-те години на миналия век Гимула е бил съветник на руското правителство по въпросите на въздушното право.

„Смъртта е причинена от това, че украинското правителство не е изпълнило задълженията си да затвори въздушното пространство на нивата, на които се движат пътническите самолети“, се казва в предявеното от адвоката оплакване. Причината, според него, е че Украйна не е искала да загуби „такси за прелитане, чиято стойност възлиза на милиони“. Елмар Гимула смята, че до шест месеца Европейският съд за правата на човека ще се произнесе по това, дали делото е от неговата компетенция. Той може и да го отхвърли, защото жалбата не е била подадена първо пред съдилищата на съответната държава, каквито са предписанията.

Изминаха пет месеца, откакто на 17 юли Боинг 777 на малайзийските авиолинии, пътуващ от Амстердам за Куала Лумпур, падна нада в региона на Донецк. Всички 298 души на борда загинаха. Украйна обвинява проруските сапаратисти, но и самата Русия за свалянето на самолета. „Пътническият самолет е бил свален с ракета от комплекса за противовъздушна отбрана „Бук-М“, пристигнал заедно с екипажа си от Русия“, заяви украинският президент Петро Порошенко миналата седмица. Русия и сепаратистите отхвърлят всички обвинения. В междинния доклад на холандския Съвет за сигурност се казва, че полет МН-17 е бил „надупчен като решето“ от множество малки обекти.

Грешна преценка от страна на авиокомпаниите?

Още в първите часове след катастрофата възникна въпросът, защо пътнически самолет е прелитал над район на бойни действия. Оказа се, че това е обичайна практика в света – включително и над кризисни региони като Ирак и Афганистан. Международните организации във въздухоплаването отхвърлят всякаква отговорност. Задача на отделните страни било да затварят съответните въздушни пространства за полети. Това потвърди и Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (Евроконтрол). След анексията на Крим, Евроконтрол, а и други служби препоръчаха на авиокомпаниите да заобикалят полуострова и Източна Украйна. Някои авиопревозвачи промениха маршрутите си в съответствие с препоръките. Други обаче продължиха полетите, за да пестят време и пари.

Инцидентът с Ан-26 е трябвало да ги алармира

Адвокатът Гимула и някои експерти смятат, че един предишен инцидент е трябвало да накара украинското правителство да закрие въздушното пространство над източните райони на страната. Три дни преди катастрофата с малайзийския Боинг, т.е. на 14 юли, над Луганск е бил отстрелян транспортен самолет тип Ан-26, летящ на височина от 6 500 метра. „Това е възможно само с тежки противовъздушни ракетни системи“, заяви експерт на Стокхолмския институт за изследване на мира СИПРИ в интервю пред западни медии. И преди това сепаратистите на няколко пъти бяха успявали да свалят ниско летящи украински бойни самолети само с помощта на преносими ракети земя-въздух.

Инцидентът с транспортния самолет Ан-26 беше станал много близко до границата с Русия. Затова украинското правителство първоначално заподозря Москва, и чак по-късно – сепаратистите. Бившият украински министър на отбраната Валерий Хелетей беше информирал президента, че „транспортният самолет е бил обстрелван със значително по-мощно оръжие – най-вероятно от територията на Руската федерация“. След обстрела на транспортния самолет украинските власти промениха въведената по-рано забрана за полети – променяйки нивото от 7 925 на 9 750 метра, тоест почти до границата за полети на гражданската авиация. Според адвокат Гимула, това е доказателство, че Украйна е знаела за опасността. Боингът на малайзийските авиолинии е бил свален от височина 10 060 метра. Някои западни експерти по въздухоплаване, сред които и проф. Зигмар Щадлмайер от университета в Линц, Австрия, смятат, че затварянето на въздушното пространство над Украйна е можело да предотврати катастрофата.

Решаващи часове преди катастрофата

Някои наблюдатели изразяват предположението, че е възможно Украйна да е преценила погрешно някои от техническите аспекти на инцидента. Транспортните самолети Ан-26 са витлови машини и летят сравнително бавно с около 440 км/час, затова те са лесна мишена. Модерните пътнически самолети летят значително по-високо, два пъти по-бързо и само за няколко минути могат да прелетят над района на бойните действия в Източна Украйна. Има много улики, че непосредствено преди катастрофата с пътническия самолет, украинското правителство е знаело за новите оръжия на сепаратистите. „Имаме информации, че на украинска територия са вкарани някои тежки оръжия, които могат да обстрелват самолети на много голяма височина. Сред тях е и комплексът „Бук“, заявява говорителят на Съвета за сигурност на Украйна Андрий Лисенко на пресконференция на 17 юли в Киев. Други източници също потвърждават тези информации. В това число и кореспондентът на АП. От това излиза, че Украйна е имала на разположение няколко часа, за да предотврати катастрофата с малайзийския пътнически самолет. Ако разбира се всички служби бяха оценили обстановката адекватно и бързо.

 
 
Коментарите са изключени за Виновна ли е Украйна за свалянето на МH17?