Ще превземе ли Norwegian трансатлантическия пазар?

| от Иван Петров |

Norwegian Air Shuttle или както авиокомпанията е по-известна Norwegian изглежда са ударили джакпота. Компанията успешно предлага нискобюджетни полети между САЩ и Европа, разшири мрежата си в Азия и успя даже да спечели битката за няколко линии от югоизточното крайбрежие на САЩ и ги превърна в доходоносни маршрути. А фактът, че още не са фалира е впечатлил не един или двама авиационни експерти.

Norwegian навлиза в третата година на новата си бизнес стратегия и бъдещето изглежда сравнително светло. Авиокомпанията се разширява, цените на горивата са се стабилизирали (след малко проблематичната 2014 година) и изглежда превозвачът от Осло е на прав път.

Norwegian има за цел да направи това за трансатлантическите маршрути, което Southwest Airlines направи за вътрешния пазар в САЩ – да предложи на изключително достъпни цени голяма мрежа от маршрути на хората и да ги накара да искат да летят до САЩ.

Компанията оперира от повече от 20 години и е един от основните конкуренти на easyJet и Ryanair в европейския пазар. Но битката за пазара на нискотарифните полети между САЩ и Европа все още не е спечелена. Norwegian предлагат полети на цени по-евтини с до 1000 долара от утвърдените превозвачи, даже обикновен билет на Southwest между Лос Анджелис и Лас Вегас понякога е по-скъп от билетите на норвежката авиокомпания.

Norwegian продължава да изпълнява своя агресивен план за разширяване на американския пазар и именно затова е под зоркото наблюдение на регулаторните органи. Авиокомпанията още чака за получаване на разрешително за чуждестранен превозвач на територията на САЩ заради проблеми около споразумението за „открити небеса“ между САЩ и Европа и трудов спор относно трудовите политики в авиационния сектор в Европа. Но това не попречи на компанията да отвори нов офис в Ню Йорк и да подготви пускането на редица нови маршрути в близките няколко месеца. Norwegian започна обслужването на полети на дълги разстояния използвайки Boeing 787 през май 2013, а наскоро даже добави и връзка с Ню Йорк, Лос Анджелис и Форт Лодърдейл през лондонското летище Gatwick.

Флотът на авиокомпанията се състои от 7 Boeing 787 Dreamliners. До 2018 общият брой на самолетите от този модел, оперирани от компанията, се очаква да достигне 17. Всеки от самолетите разполага с 291 места (259 в икономична класа и 32 в премиум класа). Ниските разходи на гориво на Dreamliner позволяват на Norwegian да предлагат билети на изключително ниски цени на своите клиенти. Но за сметка на това всичко останало, като при другите нискобюджетни превозвачи, е платено. Някои пасажери даже се шегуват, че единственото, за което не трябва да доплащат, е кислородът. Но благодарение на иновативния дизайн на този тип самолети, въздухът в кабината е значително по-свеж и по-добър, налягането се контролира много по-ефективно и пътниците не се чувстват толкова изтощени, колкото при 10-часов полет с друг модел самолет.

А бизнес пасажерите ще могат да зарадват своите шефове с изключително ниските цени на билетите. През последните няколко години корпоративните клиенти се стремят да намалят разходите си за пътувания и моделът, предложен от Norwegian, се радва на изключителен успех сред тях.

Друг плюс е невероятното обслужване, предлагано от Norwegian. Стюардите и стюардесите са облечени в най-новите хип униформи и си комуникират директно с пътниците през интервалните екрани на седалките.

Но не всичко е дъги и слънце, за съжаление Norwegian таксуват пасажерите си за абсолютно всичко – от допълнителните възглавнички до малките пакетчета с фъстъци. А ако летите в икономична класа, къде разположението на седалките е във формат 3-3-3, не се надявайте на много място и комфорт.

Премиум класата не е точно истинска бизнес класа, но все пак е доста по-евтина. Повечето билети са два пъти по-евтини от нормалните бизнес билети, седалките са по-големи, а разположението им е леко променено 2-3-2.

Поляризираните прозорци на новите Boeing Dreamliner предпазват пътниците от яркото слънце и правят атмосферата в кабината много по-приятно. Но ако случайно се окажете на място до прозореца ще ви бъде малко трудно да помръднете от мястото си освен ако не може да летите или не искат да стъпите на главата на човека, седнал до вас.

Всички седалки са оборудвани с 9-иночви тъчскрийн екрани с Android, а самолетите на Norwegian предлагат и други екстри като USB портове и контакти. Пасажерите също така мога да си поръчат нещо за ядене или пиене директно през екраните пред тях. За съжаление, за момента на полетите на дълги разстояния не се предлага Wi-Fi
Системата за забавление е модерна и предлага нормална, макар и малко малка, селекция от филми и музика.

Напитките също са безплатни по време на сервиране на вечерята и закуската, но ако желаете нещо допълнително било то кафе, кола или бисквитки през останалата част от времето ще трябва да доплатите. Не очаквайте много от храната, така че ще е хубаво да си приготвите нещо още от вкъщи.

Norwegian предлага три типа билети:

LowFare – включват единствено ръчен багаж и опция за закупуване на допълнителни услуги. Промяна в резервацията на такъв тип билети може да бъде направена единствено срещу заплащане

LowFare + – включват ръчен багаж, чекиран багаж (до 20 кг), място, храна и напитки. Промяна в резревацията на такъв тип билети може да бъде направена единствено срещу заплащане

Flex – включавт ръчен багаж, чекиран багаж (до 20 кг), място, храна и напитки. Но за разлика от LowFare +, промяна в резервацията може да бъде направена до 30 минути преди полета да излети, а и билетът може да бъде върнат обратно без глоби и такси.

Полетите на Norwegian не трупат мили към нито един друг превозвач, но бизнес салонът на алианса oneWorld в Tom Bradley International Terminal в Los Angeles и този на Korean Airlines в JFK са достъпни до клиентите на компанията.

Очаква се Norwegian да могат да предложат на пасажерите си над 31 различни маршрути до 10 летища в САЩ, ако експанзията им получи зелена светлина от регулаторните органи в страната.

 
 
Коментарите са изключени за Ще превземе ли Norwegian трансатлантическия пазар?