shareit

Ричард Андерсън за бъдещето на Delta Air Lines

| от Иван Петров |

Главният изпълнителен директор на Delta Air Lines Ричард Андерсън обясни в интервю пред Assoaciated Press защо е толкова доволен от ръководената от него авиокомпания.

Неговата авиокомпания отменя по-малко полети от конкуренцията си, все по-малко хора се оплакват от обслужването, а и най-важното е, че през последните няколко години Delta има рекордни печалби – въпреки лошите залози с хеджирането на горивото.

В една индустрия, в която загубите са нещо напълно нормално, е рядкост да се чуе оптимизъм за бъдещето от страна на мениджмънта на която ѝ да е компания. Но след поредица от сливания и придобивания, на авиационния пазар в САЩ останаха само четири основни играча, които контролират по-голямата част от полетите. Въпреки, че това доведе до по-стабилен пазар и по-ниски цени за пътуващите, авиокомпаниите отчитат големи загуби.

Авиокомпанията, ръководена от Андерсън, който наскоро стана на 60, работи успешно и може да се похвали с задоволителни печалби, затова сега той може да се фокусира върху борбата с компаниите от Близкия изток, изграждането на дългосрочни партньорства с други международни превозвачи и подобряване на обслужването на борда на самолетите на Delta.

А всичко това започва с идеята всички полети да стигнат там където трябва точно когато трябва. Андесън се похвали, че през изминалата година, Delta Air Lines са работили 95 дена без да има нито един отменен полет, докато това число при конкуренцията им било незначително.

“Готови сме за лятото”, каза Андерсън “Надеждността на нашите полети ще бъде нечувана.”

Ричард Андерсън също така е убеден, че по-ниските цени на петрола ще се запазят и за в бъдещето. Бизнес решенията в Delta се взимат на базата на предположение за цена на петрола между 50$ и 100$ за барел, Андерсън също така се надява и да задоволи нуждите на компанията си изцяло от американския пазар за следващите 5 години, благодарение на новите технологии, използвани в сектора в САЩ.

“Това беше огромна изненада за нас”, признава си Андерсън. “Но така е в САЩ. Хората в САЩ са иноватори.”

Въпреки това правителството на САЩ не е толкова оптимистично настроено за енергийна независимост. Департаментът по енергетика очаква страната да разчита на внос за задоволяване на 14% от нуждите си за петрол и петролни продукти през 2020, а този процент се очаква да достигне до 17 през 2040.

Delta са платили по 2.29$ за галон през първите три месеца на годината, в сравнение с 3.06$ през същия период за 2014. А това като се вземе предвид факта, че авиокомпанията изразходва по 3.9 милиарда галона годишно, тези 25% процента водят до огромни икономии. Въпреки това компанията загуби, защото в началото на годината заложи. че цените на петрола ще се повишат.

Когато цената на петрола е висока, повечето авиокомпании предпочитат да инвестират в нови самолети от Airbus и Boeing, които са по-ефективно, но и в същото много по-скъпи. Но в дългосрочен план, икономиите на гориво компенсират високите първоначални разходи. Но цената на горивото сега е с 39% по-ниско от тази преди три години и изплащането на новите самолети отнема повече време.

Delta решава да използва различен подход, авиокомпанията обновява флота си, ремонтирайки повечето от самолетите си, купувайки вече употребявани самолети и закупувайки нови само в краен случай. Андерсън не смята да променя тази стратегия. А наскоро United Airlines започна да копира този бизнес модел, закупувайки няколко стари самолета.

Андерсън обаче е хвърлил око на новите 787-10, които все още не са пуснати за производство. Delta е подписала договор за 18 Boeing 787-8, най-малкия вариант на Dreamliner, но Андерсън предпочита издължения модел. За сега той не желае да коментира публично бъдещите си намерения.

“Както винаги, бихме искали да видим какво ще предложи Airbus с A350-10, но все пак си мисля, че 787-10 е самолетът, който един ден ще стане част от флота на Delta.”

Относно плановете на авиокомпанията да разшири мрежата си, Ричард Андерън допълни, че се надява един ден Delta да летят до Куба.

“Всички смятат, че Куба е един вид панацея, но аз не го виждам”, каза Андерсън. “Това е резултатът от централно планиране. Имам предвид, че Куба няма инфраструктура. Куба даже няма истинска икономика. Как да си мисли човек, че ще има търсене за десетки нон-стоп полети между двете страни всеки ден?”

Освен това, Куба трябва да се конкурира с Ямайка, Каймановите острови, Мексико и редица други туристически дестинации.

“Ако бях на тяхно място, щях да направя две неща. Бих изградил набързо правна и банкова системи, които да зачитат частната собственост и частния капитал. И на второ място – бих приел американския долар за официална валута.”

Той също така предлага и стимули за фирмите, за да може да бъде изградена необходимата мащабна инфраструктура за развитие на туризма.

За сега Андерсън е фокусиран върху други международни пазари, предимно Мексико. Либерализирането на авиационния пазар между двете държави, което се очаква да бъде подписано през следващата година, би помогнало на Delta да разшири своя бизнес в Мексико, държавата, която Андерсън нарича “наш голям търговски партньор”.

Андерсън също така планира да разшири мрежата си от международни дестинации, но и в същото време да диверсифицира маршрутите, за да се предпази от регионалните икономически трудности по света. Днес авиокомпанията му и техните партньори имат международни авиационни хъбове в Токио, Париж, Лондон, Амстердам и Рим. През следващите пет години, той планира изграждането на международни центрове в Шанхай, Мексико и Сао Пауло.

Ричард Андерсън също така би искал да разшири партньорството си с China Southern в Пекин и China Eastern в Шанхай, техният “основен фокус” в Азия. В момента Delta разработва общ салон за бизнес клиенти с China Eastern и съвместна executive frequent flier програма.

Андерсън е на мнение, че Delta ще бъде компания, в която всеки би искал да инвестира до края на годината. Единствената му задача сега е да убеди рейтинговите агенции да повишат техните оценки за авиокомпанията му.

 
 
Коментарите са изключени