Пътнически самолет със 162 души изчезна над бурни индонезийски води (обзор)

| от |

Няколкочасовото претърсване на индонезийски води не доведе до откриването на самолета на „Еър Ейжа”, изчезнал в неделя със 162 души на борда вероятно в район с гъсти буреносни облаци, силен вятър и гръмотевици, съобщава вестник The Jakarta Post. Издирването на полет 8501 от въздуха е прекратено за през нощта и ще се поднови в понеделник сутринта. Няколко кораба ще продължат да търсят и в тъмната част на денонощието.

Полет 8501 е изчезнал докато е бил на нормална височина, смятана за най-безопасната част от полета.

Преминаването през гръмотевична буря може да се е оказало фактор за съдбата на полет 8501. Самолетите „Еърбъс” за много сложни и могат автоматично да се приспособяват към поривите на вятъра и други метеорологични проблеми. Въпреки това времето и преди е имало роля при въздушни бедствия, като падането в Атлантическия океан на полет 447 на „Еър Франс” през 2009 г.

Друг вариант е износване на метала, причинено от повтарящите се херметизация и разхерметизация, свързани с всяко излитане и приземяване на самолета, което този на „Еър Ейжа” е правил доста. Все пак износване на метала е малко вероятно, защото машината е била само на шест години.

Обзор на събитията от днес. Часовете са в българско време и отразяват часа на предаването на информацията, източник: Агенция Фокус.

05:42 Изгубен е контакт с полет QZ 8501 на Air Asia, изпълняващ полет от Индонезия до Сингапур, предаде BBC.

05:52 ABC News: Преди да изчезне от радарите, полет QZ 8501 е поискал смяна на курса с необичаен маршрут

Полет на малайзийската компания Air Asia от индонезийския град Сурабая до Сингапур е загубил контакт с контролната кула, предаде ABC News.

Представител на транспортното министерство на Индонезия заяви, че самолетът, изпълняващ полет QZ 8501 е загубил контакт с контролната кула в 6.17 часа местно време.

Той добави, че преди да изчезне от радарите, самолетът е поискал смяна на курса с необичаен маршрут.

06:01 AFP: На борда на изчезналия самолет има 161 души

Самолет със 161 души на борда загуби връзка с контролната кула по време на полет от Индонезия до Сингапур, предаде AFP.

Полет на AirAsia от Сурабая до Сингапур е загубил контакт с Джакарта в 7.55 часа местно време”, каза говорител на транспортното министерство. „Еърбъсът” е излетял от международното летище Джуанда в Сурабая в 5.20 часа местно време и е трябвало да пристигне в 08.00 часа (02.30 часа българско време)в Сингапур. В самолета има 155 пътници и шестима членове на екипажа. Сред пътниците са 16 деца и едно бебе.

06:14 Започна операция по издирването на самолет на малайзийската компания AirAsia, изпълняващ полет QZ8501 от индонезийския град Сурабая до Сингапур, със 162-ма дущи на борда, който в събота изгуби контакт с контролната кула, съобщи изданието Times of India.

В съобщение във Фейсбук AirAsia потвърди, че контактът със самолета е изгубен в 07.24 часа местно време.

„В момента за съжаление нямаме повече информация във връзка със статута на пътниците и членовете на борда на самолетите, но ще информираме всички страни своевременно, когато получим повече информация”, се казва в изявлението.

Самолетът е „Еърбъс” A320-200 с регистрационен номер PK-AXC.

Вече са започнати издирвателна и спасителна операции. AirAsia сътрудничи изцяло със спасителните служби.

06:51 Сингапур мобилизира военновъздушните сили и военноморския си флот в търсенето на изчезналия самолет на малайзийската авиокомпания AirAsia, който изчезна по време на полет от Сурабая, Индонезия, до Сингапур, предаде Reuters.

„Два самолета C130 вече са в готовност за тези цели. Оставане в готовност да предоставим подкрепа в търсенето и спасителните усилия”, се казва в изявление на службата по гражданска авиация на Сингапур.

07:21 Транспортното министерство на Индонезия съобщи, че повечето от 155-тимата пътници на борда на изчезналия малайзийски самолет са индонезийски граждани, съобщи изданието The Star.

В списъка на пътниците има и един британски поданик, един малайзиец, един гражданин на Сингапур и трима корейци.

По данни на индонезийската Metro TV, на борда на самолета има 155 пътници, от които 16 деца и едно бебе.

Персоналът на самолета се състои от двама пилоти, четири стюардеси и един самолетен техник.

Самолетът е изгубил контакт с контролната кула 42 минути след излитането си от индонезийския град от Сурабая.

07:31 Президентът на САЩ Барак Обама е информиран за ситуацията с полет QZ 8501 на малайзийската компания Air Asia, който изчезна от радарите, съобщи говорителят на Белия дом Ерик Шулц, цитиран от WPTZ. Той добави, че Белият дом ще продължи да следи ситуацията.

07:38 Малайзийският самолет Airbus A320-200, изпълняващ полет от Сурабая до Сингапур, може да е паднал в близост до индонезийския остров Белитунг, съобщава местното издание Kompas.

Контролната кула е загубила връзка със самолета 42 минути след излитането му между островите Калимантан и Белитунг, когато той е бил на височина от 9700 метра.

На борда на самолета е имало седемчленен екипаж и 155 пътници, сред които 17 деца.

08:08 Малайзийската компания „Еър Ейжа” обяви, че пилотът на самолета, който изчезна по пътя между Индонезия и Сингапур, е поискал разрешение за отклоняване от маршрута заради лошото време, предаде AFP.

„Пилотът е поискал отклоняване заради метеорологичните условия”, заяви компанията в съобщение във „Фейсбук”.

„Контактът със самолета е бил изгубен, докато полетът е бил насочван от Индонезийската служба за въздушен контрол”, заявиха още от малайзийската компания.

08:45 Нискобюджетната авиокомпания „Еър Ейжа”, чийто самолет изчезна над Яванско море, заяви, че на борда е имало 162 души, като само петима от тях не са индонезийци, предаде Fox news.

Компанията посочи, че трима от чужденците са южнокорейци, един е малайзиец, а петият е сингапурец. На борда е имало 138 възрастни, 16 деца и едно бебе. Екипажът се е състоял от двама пилоти и още петима души персонал.

08:53 Капитанът на самолета, който изгуби контакт с индонезийските диспечери по време на полет от Индонезия към Сингапур, е имал 6100 летателни часа. Това обяви установената в Малайзия авиокомпания „Еър Ейжа”, цитирана от Fox news.

В свое изявление компанията уточни, че вторият пилот е имал 2275 летателни часа.

Самолетът е изгубил контакт с Индонезийската служба за въздушен контрол към 7:24 часа сингапурско време – около час преди приземяването си в Сингапур и около 40 минути след излитането си от индонезийския град Сурабая.

09:09 Изчезналият от радарите самолет на нискобюджетната компания „Еър Ейжа” е паднал в морето край остров Белитунг, след като е попаднал в турбулентна зона и се е опитал да измени курса си. Това е заявил началникът на пресслужбата на Индонезийската спасителна служба Суприанди Минггу, цитиран от руската агенция Регнум.

09:30 Службата за въздухоплаване към индонезийското министерство на транспорта не потвърждава информацията за падането на изчезналия самолет на авиокомпания „Еър Ейжа”, предаде РИА Новости.

Генералният директор на управлението за въздушен транспорт към министерството заяви, че засега не иска да потвърждава нищо освен това, че самолетът е изгубил връзка с диспечерите.

По-рано от спасителната служба на Индонезия обявиха, че самолетът е паднал в морето, след като е попаднал в турбулентна зона.

10:18 Изчезналият самолет не е подавал сигнал за бедствие

Самолетът със 162 души на борда, който изчезна от индонезийските радари, не е подавал сигнал за бедствие, съобщава вестник Times of India.

От индонезийското министерство на транспорта съобщиха, че самолетът не е излъчвал сигнал за бедствие. В момента се провежда операция по издирването на самолета, в която участват Индонезия и Сингапур.

Според индонезийските власти пилотът е поискал разрешение за промяна на курса заради лошото време, след което малайзийският самолет е изгубил контакт с авиодиспечерите.

10:30 Самолетът на „Еър Ейжа” е имал гориво за едва 4,5 часа полет

Опасенията, че самолетът на малайзийската компания „Еър Ейжа” е паднал, се засилват с всеки изминал час, тъй като машината е разполагала с гориво за едва 4,5 часа полет, съобщава изданието First Post. За последен път контакт със самолета е бил установен към 6:20 часа местно време (1:20 часа българско време).

Малайзийският премиер Наджиб Разак също изрази опасения, че самолетът е сполетян от „голяма трагедия”.

В момента шест кораба и два хеликоптера са изпратени на мястото, на което самолетът е засечен за последен път.

11:19 Радарите на индонезийската спасителна служба не са засекли сигнал от аварийния радиомаяк на изчезналия самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа”, който вероятно е паднал в Яванско море, предаде РИА Новости, позовавайки се на индонезийската служба.

От службата са заявили, че в случай на външно влияние поставеният в корпуса на самолета радиомаяк трябва да започне да подава сигнал. Институцията е обяснила, че ако върху самолета е имало външно въздействие или пък ако той е паднал във водата, задължително трябва да бъде излъчен сигнал.

По-рано беше съобщено, че Индонезия е изпратила самолет, два хеликоптера и шест кораба за издирването на самолета на мястото на предполагаемата катастрофа край островите Банка и Белитунг, на изток от остров Суматра.

Властите в Малайзия, Сингапур и Австралия са предложили да окажат помощ в провеждането на операциите.

11:29 Близък на един от пътниците на изчезналия малайзийски самолет е получил СМС от непознат номер, в който се казва, че самолетът е извършил аварийно кацане в източната част на остров Белитунг в Яванско море и всички пътници са живи и здрави, предаде РИА Новости, позовавайки се на местни медии.

Индонезийските власти отказват да потвърдят информацията. Министерството на транспорта заяви, че не може нито да потвърди, нито да отрече информацията, и посочи, че се опитва да провери достоверността й.

12:30 Британското външно министерство обяви, че сред пътниците на изчезналия малайзийски самолет има британски гражданин, предаде AFP.

Министерството е уведомено за присъствието на британския гражданин на борда на самолета от индонезийските власти.
По-рано беше съобщено, че само петима пътници на самолета не са индонезийци.

13:32 Още един самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа” е попаднал в опасни условия днес поради технически проблеми. Самолетът, извършващ вътрешен полет AK6242 от Пенанг към Лангкави, е бил принуден да се приземи аварийно, предаде РИА Новости.

Самолетът се е върнал в Пенанг, където е кацнал принудително.

13:47 Малайзийската авиокомпания „Еър Ейжа”, чийто самолет изчезна над Яванско море, обяви нова информация за националността на намиращите се на борда хора, предаде Интерфакс.

Според компанията в самолета са пътували 155 пътници, 149 от които са граждани на Индонезия, трима са от Южна Корея, има и по един от Сингапур, Малайзия и Великобритания.

Екипажът е съставен от индонезийци с изключение на втория пилот, който е френски гражданин.

14:03 Издирването на изчезналия малайзийски самолет ще бъде подновено в понеделник сутринта

Издирването на изчезналия самолет на малайзийската компания „Еър Ейжа” е преустановено през нощта и ще бъде подновено отново в понеделник сутринта, предаде AFP, позовавайки се на индонезийското министерство на транспорта.

Говорителят на министерството заяви, че издирването на самолета е прекратено поради падналата нощ и лошите метеорологични условия.

Той допълни, че в понеделник сутринта, в 7 часа местно време (2 часа българско време), търсенето ще бъде подновено. Ако времето е добро, операцията може да започне и по-рано.

15:51 Пътническият самолет на авиокомпания „Еър Ейжа”, изчезнал от екраните на радарите, най-вероятно се е разбил. Това каза на пресконференция ръководителят на издирвателно-спасителната служба и вицепрезидент на Индонезия Юсуф Кала, предаде ТАСС.

„Най-вероятно с него е станала авария”, предположи политикът и уточни, че индонезийските власти „все още нямат информация за района на падане на самолета”.

Наземните диспечерски служби са изгубили контакт със самолета „Еърбъс” А320-200 в района на остров Борнео над Яванско море.

 
 

Без визия за Евровизия 2019: България няма да участва в състезанието

| от chronicle.bg |

Не че ако се беше случило, щеше да мине без обичайните недоволства. В общи линии музикалното състезание „Евровизия“ всяка година е повод за избълването на стабилна доза недоволство към музиката (наша и чужда), към политическите обстановки и актуалните социални течения. Но когато, дори и при сегашния вид на конкурса, стане ясно, че България няма да участва, наистина разбираме, че „има нещо гнило в Дания“.

България няма да участва на следващото издание на „Евровизия“, което ще се проведе в Тел Авив. Това съобщава управителния съвет на БНТ, който е взел решението. Причината е „оптимизиране на публичните разходи“.

„През последните две години БНТ организира българското представяне в международния конкурс с подкрепата на партньори – продуцентски компании или професионални екипи, които участваха и във финансирането. Независимо от това, разходите за подготовката на българския участник, създаването и продуцирането на песен, сценичното представяне, производството на телевизионен клип и включване в събитията от програмата на конкурса значително надхвърлят разумните разходи, които обществената телевизия би могла да си позволи. Освен преките разноски за подготовка на съответния представител, държавите участнички си поделят и част от разходите за самото провеждане на конкурса, които тази година са в размер на 5 300 000 евро“, се казва в съобщението на БНТ.

От него не става ясно какви са бюджетните средства, които са отделяни за българското участие в Евровизия в последните години.

В тазгодишното издание на „Евровизия“ България се класира на 14-то място. Страната беше представена от групатa Equinox с песента „Bones“.

Това беше най-слабото представяне на български музиканти за последните 3 години. През 2017 г. Кристиян Костов успя да стигне до 2-ро място с парчето „Beautiful Mess“, а през 2016 г. Поли Генова се класира четвърта с песента „If Love Was a Crime“.

 
 

П. Г. Удхаус: „Човек не се смее много, когато е сам.“

| от chronicle.bg |

Никой никога не е сбъркал с четенето на сър Пелъм Гренвил Удхаус.

Английският писател хуморист в продължение на 70 години пише едни от най-остроумните и забавни романи на английската литература. 40 години след смъртта си, продължава да бъде четен и обичан.

Роден е на днешната дата в Англия през 1881 г. в семейство от висшата класа. По-голямата част от зрелия си живот прекарва във Франция и САЩ, но винаги основни персонажи в книгите му са членове на висшето английско общество от преди Световните войни.

Забавният англичанин е татко на чудесните персонажи Джийвс и Устър, в чийто обувки може да гледате Хю Лори и Стивън Фрай на екран, както и на безброй шеги с английските обноски и нрави.

Българският е чел и чете редица негови книги, сред които „Нещо свежо в Бландингс“, „Стрихнин в супата“, „Горе главата, Джийвс“… А днес, ние предлагаме няколко цитата на един от най-добрите хумористи на миналия век.

pg-wodehouse-01

„Най-лошото на гнева е, че те вкарва в потресаващи прояви на безразсъдство и после хладнокръвно те зарязва да се оправяш както можеш.“

„Знаете ли, колкото повече живея, толкова повече разбирам, че големият номер в живота е да си достатъчно убеден какво точно искаш и да не се оставяш да те разколебаят разни хора, които си мислят, че знаят повече от теб.“

„Това е животът – постоянна поредица от неразбирателства и прибързани действия.“

„Винаги съветвам хората, никога да не дават съвети.“

114120469-594x594

„Всичко забавно в живота е неморално, нелегално или те прави дебел.“

„Няма по-сигурна основа за добро приятелство, от еднакъв вкус за литература.“

„Има едно единствено средство за борба с белите коси. Било е измислено от французите. Казва се гилотина.“

„Понякога просто сядам на пишещата машина и псувам.“

515383808-594x594

„Най-ужасната работа в писането е, че никога не можеш да си сигурен дали написаното си струва.“

„Човек не се смее много, когато е сам.“

„За да откриеш истинския характер на един човек, поиграй голф с него.“

„В разговорите съм като играчка с часовников механизъм – трябва да бъда нагласен първо.“

2911212-594x594

„Никога не съм завиждал на друг писател. Такъв ненаситен читател съм, че винаги съм благодарен, когато си намеря нещо хубаво да чета.“

„И тя има мозък за двама, което е точно количество, което едно момиче трябва да притежава, за да се омъжи за теб.“

„Той беше точно толкова интелигентен, за да знае кога да си отвори устата, докато яде, но със сигурност не повече.“

„Ако има нещо, което не харесвам, е някой да ми споделя мъките си, когато аз искам да му споделя моите.“

 
 

#LoveWins: мъжки пингвини свиха общо гнездо

| от chronicle.bg |

Любовта е във въздуха и печели не само между нас, хората, а и при животните. Живото доказателство за това е двойка мъжки пингвини в аквариум в Сидни (Австралия), която свива свое собствено гнездо, предава Mashable.

Двата пингвина, Sphen и Magic, са от вида Pygoscelis papua. Те се запознали и станали неразделни по време на изложба в аквариума, показваща животни от австралийския остров Макуори. Малко преди да започне размножителния период на вида им двамата стават неразделни и са виждани многократно да плуват заедно.

С наближаването на размножителния период Sphen и Magic започнали да събират камъчета, от които да си направят гнездо. При този вид пингвини обичаят е да се прави постилка от плоски камъни върху почвата и върху нея се мътят яйцата, които по-късно родителите топлят с телата си до излюпването на малките.

Постепенно гнездото на двата пингвина побрало най-много камъчета. За да не ги изключва от размножителния период, управата на аквариума им дала фалшиво яйце, с което да проверят дали два мъжки пингвина са способни да се грижат наистина за него. Когато станало ясно, че те са повече от способни, получили истинско яйце – на друга двойка, която имала две.

В момента се очаква да се излюпи яйцето на Sphen и Magic, а дотогава двамата се редуват да го топлят и пазят.

Това не е първият случай на мъжки пингвини, свиващи гнездо заедно. През 2012 г. други двама в зоопарка в Единбург получават яйце от гнездото на друга двойка и го отглеждат.

Ето и кратко видео с двата пингвина, което… ами, което всъщност е доста красиво, не мислите ли?

 
 

Филмите на Дисни, които направиха детството ни приказка

| от chronicle.bg |

Още точно 5 години и „The Walt Disney Company“ става на 100! На 16 1923 година братята Уолтър и Рой Дисни основават „Disney Brothers Cartoon Studio“ – това е първоначалното име на компанията. През годините то става „The Walt Disney Studio“, а после и „Walt Disney Productions“преди финално да се смени през 1986.

Уолтър Елиас Дисни не е просто кинаджия. Една от най-влиятелните личности в киното на миналия век е създател на стотици светове, в които растат милиони деца по света. Помните ли видеокасетите от 90-те, дублирани от един единствен мъж, който озвучаваше всички персонажи? Днес е странно, но тогава това правеше детството ни. Сядахме на дивана и се радвахме, когато можем вече сами да превъртим касетата без да викаме възрастните.

Кой може да отрече очарованието на тези стари анимационни ленти, в които първоизточникът са били хартията и моливът? В които дори можеш да видиш щритихите с течение на филма. Това е по-прекрасно и от най-изпипаната 3D анимация. Не искаме да ставаме по-носталгични, отколкото вече сме, но днешните анимации биха могли да си вземат един или два урока от онези, излезли изпод ръката на самия Дисни… който е роден на днешната дата между другото.

Да не говорим, че класиките на „Дисни“ ще бъдат екранизирани за игралното кино все повече и повече. Вече имаме „Пепеляшка“ и „Красавицата и Звяра“, предстои и „Мулан“.

Силно се надяваме, че тези любими анимации, няма да бъдат забравени скоро. Припомняме ви няколко от тях, защото отраснахме с тях, имахме прекрасно детство (за което частично са виновни те) и искаме и днешните деца да го имат. Вижте ги в галерията горе.