Най-честите оплаквания на авиопътниците

| от chronicle.bg |

22 на 100 от всички пътници, използвали самолет, са имали някакъв проблем при пътуване в последните 12 месеца. Най-често става дума за отлагане на полет, загубен или повреден багаж, както и изцяло отменен полет. Това показват данните от доклад на Европейските потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия.

Според него през 2014 г. оплакванията, свързани с въздушния превоз, подадени във всички Европейски потребителски центрове, са били 6852. От тях 777 са жалбите, свързани със загубен или повреден багаж. Още около 5500 пътника са се интересували какви са им правата заради неудобство, което са изпитали при полет.

За първите 6 месеца на 2015 г. оплакванията за проблеми при пътуване по въздуха са подали 3450 души. От тях една десета (396) са имали проблеми с багажа си.

През 2014 г. най-често оплакванията са идвали от потребители, живеещи в Италия, Белгия, Полша, Испания и Франция. Жалбите от българи, пътуващи със самолети се нареждат на 15-о място сред 30 държави.

През първите 6 месеца на тази година най-много от жалбите са идвали от потребители, които живеят в Австрия, Италия, Полша, Франция, Великобритания и Белгия. България се нарежда на 17-а позиция.

Най-малко оплаквания от пътници със самолети има в Словакия, Исландия и Хърватия.

Жалбите са най-вече срещу авиокомпании, базирани в Германия, Ирландия, Испания, Франция и Великобритания.

46% от оплакванията са получили своето разрешение, а около една четвърт са  пренасочени към други органи, показва още докладът.

От началото на годината до 18 декември 2015 г. в Европейския потребителски център са получени общо 990 жалби и запитвания. За сравнение за същия период на миналата година те са били 897. Ръстът ЕПЦ отдава на факта, че все повече хора знаят къде да потърсят помощ и съвет при проблеми с търговци, регистрирани в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия.

Статистиката ни показва, че 41% от жалбите, свързани с въздушен превоз, завършват със споразумение с авиокомпаниите, при 40% няма споразумение, а останалите 9% – препращаме към друг орган като помирителна комисия, Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”  или съда. По правило авиокомпаниите по цял свят трудно се съгласяват да изплащат обезщетение.

От 2016 г. Европейският потребителски център ще провежда инициативата си „гише на пътника” всеки месец по един ден.

 
 

Съвсем скоро ще можем да създаваме петиции във Facebook

| от chronicle.bg |

Съвсем скоро ще можем да създаваме петиции във Facebook. Опцията се казва „Community Actions“ и ще позволява да се свързваме с местните управници, за да разбират по-лесно обществените желания и нагласи.

Опцията ще излезе първо в САЩ и ще се съдържа в това да направим петиция и да тагнем в нея хора или организации, към които тя би се отнасяла. Поддръжниците на петицията ще могат да я обсъждат с останалите, а също така ще могат и да организират събития и набиране на средства.

Facebook вече е известен със организационната си силата собено в САЩ – например групата Pantsuit Nation или The Women’s March. В последните години социалната мрежа все повече осъзнава своята политическа мощ, давайки място за мнения и организация на толкова много хора. „Даваме на хората възможност на хората да предлагат промени в обществото си и да си партнират в избора на техни представители.“

От TechCrunch обаче подчертава, че през последните години недоброжелатели също се възползваха силно от възможностите на Facebook. Въпреки взетите мерки е лесно да си представим как с петициите също може да се злоупотреби. Както и с мерките за безопасност, които могат да се използват пък за спирането или забавянето на положителна инициатива.

 
 

Франция глоби Google 50 милиона евро

| от chronicle.bg |

Френският регулатор по защита на личните данни издаде глоба на Google от 50 милиона евро за нарушаване на GDPR нормите. Това е най-голямата GDPR глоба от европейски регулатор и първата, която се издава на някой от технологичните гиганти.

Французите се мотивираха с аргумента, че Google не е показвал достатъчно информация на потребителите за политиките си относно съхранение и ползване на лични данни, с които те се съгласяват. Според регулаторът компанията все още не е поправила грешките си.

GDPR задължава получаването на изрично съгласие от страна на потребителите със събирането на информация за тях. Съгласие, от което те могат да се откажат по всяко време.

Въпреки че глобата изглежда голяма, тя е доста малка в сравнение с максимумът, който се допуска в тази област. Той е до 4% от годишния доход на компанията. Това може да означава милиарди.

Глобата не е прецедент. През декември болница в Португалия беше глобена 400 000 евро за подобни нарушения, германска социална мрежа получи глоба от 20 000 евро през ноември, а австрийска фирма – 4 800 евро.

Говорител на Google каза, че компанията е „силно посветена“ на посрещне „високите изисквания за прозрачност и контрол“, които хората очакват. Отделно от този прецедент, Google търпи критики по отношение на боравенето с лични данни от потребителски групи в 7 други европейски държави.

 
 

На крачка сме от практичен летящ костюм

| от chronicle.bg |

От години във военните среди се полагат усилия за развитие на технологиите, които да помагат на войниците, в най-разнообразни посоки. Ричард Браунинг, основател и изпълнителен директор на Gravity Industries, разходи реактивния си костюм по тренировъчната площадка на UK Royal Commando в Лимпсоун, Великобритания

Браунинг започва компанията през 2017 година. Костюмът се казва Daedalus Mark 1 и използва 6 малки реактивни двигателя – 2 на гърба и по 2 на всяка ръка – които позволяват контролиран полет.

В момента костюмът изглежда като от филм на Marvel. Костюмът има и специална каска с дисплей, на който се вижда информация за горивото и други данни.

Технологията все още не е готова за ползване от армия или цивилни, но не изглежда далеч от финалния си вид. Шумът от двигателите е един от най-забележимите проблеми за изглаждане, например. Очакваме съвсем скоро подобна играчка да се появи и на „цивилния“ пазар.

 
 

Това ли е новият Samsung Galaxy S10

| от chronicle.bg |

Samsung ще представи Galaxy S10, както и други продукти, следващия месец на редовното си събитие Unpacked. Тогава очакваме да видим и напълно работеща версия на сгъваемия телефон на компанията.

Трите апарата на снимката са трите модела на главния им смартфон – S10E, S10 и S10+.

Новият Galaxy се очаква да има OLED дисплей, в който ще се намира и вграденият скенер за пръстови отпечатъци. С помощта на Verizon компанията може да предложи и 5G версия в САЩ.

На снимката телефоните са в прозрачни кейсове като вляво е S10E, вдясно е S10+, а посредата – S10. Виждаме, че динствено S10E има 2 камери, другите модели имат по 3.

Samsung вижда по-ниски продажби на S9 през изминалата година, заради „предвидимите“ обновления в модела. Затова тази година очакваме компанията да е силно мотивирана за нещо смело и ново.