shareit

LOT остана без изпълнителен директор, започват преговори за продажбата ѝ

| от Иван Петров по Bloomberg |

Полската национална авиокомпания LOT остава без главен изпълнителен директор, докато правителството обмисля дали да продаде дял от компанията на външен инвеститор. Себастиан Микос, който е начело на LOT от февруари 2013 година, след като изпълнява един мандат от 2010 година, подаде оставката си и ще напусне базирания във Варшава национален авиопревозвач на 17 септември, се казва в специално прессъобщение на компанията.

Решението на Микос става след като заместник-министъра на финансите Бойчех Хмиелевски обяви в отделно съобщение, че LOT е в напреднали преговори с потенциален инвеститор. Премиерът Ева Копач каза, че не е наясно с причината за напускането на главния изпълнителен директор на компанията и също така добави, че търсенето на инвеститор „трябва да бъде внимателно обмислено“ и всичко, което се прави, трябва да бъде в полза на компанията.

„LOT е нашето национално съкровище“, каза Копач по време на специална пресконференция в Краков, излъчвана по телевизията.

„Компанията трябва да запази своят бранд, трябва да сме сигурни за всички полети от и за Варшава и трябва да има собствено лого. Това е най-важното.“

Хмиелевски заяви, че правителството не е забавило продажбата на LOT, а самият процес изисква подготвянето на редица документи, включително бизнес план и оценка, неща, които все още не са изготвени. Заместник-министърът допълни, че се е опитал да убеди Микос да потърси възможност за увеличаване на капитала, за да се намери инвеститор и по този начин да бъдат защитени интересите както на компанията, така и на Министерството на финансите.

До момента Микос и Войчех Балцун, председател на надзорния съвет на LOT, не са коментирали официално ситуацията.

Полският вестник Puls Biznesu публикува статия миналата седмица, в която се твърди, че Министерството на финансите е в напреднали преговори с Indigo Partners LLC от месеци и на американската компания ѝ е бил предложен мажоритарен дял в LOT, без да каже кои са източниците на информацията. Според вестника правителството може и да не може да завърши анализа за продажбата на компанията в настоящия мандат.

Indigo е водещ акционер в Wizz Air Holdings Plc и е една от основните причини унгарската нискотарифна компания да бъде №1 на пазара на нискобюджетни авиокомпании в Източна Европа. Американската компания също така стои и зад IPO-то на WizzAir на лондонската борса. В официалното прессъобщение на Министерството на финансите не се споменава името на компанията, с която са водени преговори, а заместник-министърът отказа да коментира Indigo Partners.

Правителството на Полша нареди на Микос да засили търсенето на стратегически инвеститор след като ЕК одобри план за промяна на правилата за собственост на компанията, за да разреши държавна помощ в размер на 804 милиона злоти (260 милиона щатски долара) на компанията, която изпитва големи финансови затруднения. LOT се принуди да спре определени маршрути, съкрати 35% от наземния персонал и закупи нови Boeing 787, които харчат значително по-малко гориво, за да се справи с кризата. През 2013 година авиокомпанията отчете и първата си печеливша година за последните 5 години.

LOT е една от малкото основни европейски авиокомпании, които не са част от трите европейски бехемота Deutsche Lufthansa AG, Air France-KLM Group и IAG SA (собственик на BA и Iberia). Предишните опити за установяване на връзки с някоя от по-големите групи се провалиха.

Полската авиокомпания загуби потенциален инвеститор-спасител преди 4 години в лицето на Turk Hava Yollari AO (Turkish Airlines), защото законите на ЕС забраняват мажоритарно участие на компании от страни извън съюза. Swissair бяха миноритарен инвеститор в LOT, но се оттеглиха след сътресенията в авиационния сектор, предизвикани от атаките на 11 септември 2001 година.

В последствие LOT се присъедини към алианса, ръководен от Lufthansa, Star Alliance. Германската авиокомпания купи наследника на Swissair, след като компанията фалира, Austrian Airlines и има дял в най-големия авиопревозвач в Белгия, но се отказа от инвестицията си в LOT.

Населението на Полша от 38 милиона душа, както и над 20 милиона етнически поляци, които живеят извън страна, правят авиокомпанията изключително атрактивен актив. За съжаление през последните няколко години авиокомпанията е загубила голям дял от пасажерите си за сметка на нискобюджетните авиокомпании като базираната в Дъблин Ryanair, която е най-голямата (по капацитет) авиокомпания в страната.

 
 
Коментарите са изключени