Арабски милиарди за Сърбия

| от |

Над Сърбия се излива благодатен финансов дъжд от арабски милиарди. Това ще подсили местната икономика и ще санира бюджета – радват се част от сърбите, а други са по-предпазливи. Има ли поводи за скептицизъм?

CRVENA-ZVEZDA-SEIK_32-565x365

Шейх Мухамед Бин Зайед се усмихваше видимо доволен, приемайки спортното трико на футболния клуб „Цървена звезда“ Белград и един макет на Европейската купа. Сръбският вицепремиер Александър Вучич, който обича да нарича Бин Зайед свой приятел, се радваше заедно с него. Но не спортният екип на едновремешния европейски клубен шампион привлича шейха към Сърбия. Престолонаследника на Обединените арабски емирства върти в момента активен бизнес със страната. През август авиокомпанията на Емирството „Етихад“ закупи 49% от сръбския въздушен превозвач „Ят еъруейз“.

А един от държавните фондове на Абу Даби има намерение да инвестира в изграждането на сръбски изчислителни центрове. От интерес за арабите е също сръбското земеделие. А до края на 2014 Сърбия ще получи два до три милиарда американски долара кредит от Емирството, за да санира държавните си финанси и големия бюджетен дефицит и то при изключително изгодни лихви. Вицеприемирът Вучич говори дори за „подарък“.

Почти подарени кредити

Подобна дума обаче ядосва Милан Ковачевич, експерт по чуждестранни инвестиции: „Един кредит не може да бъде наречен подарък, защото подаръкът не се връща, а кредитът все някой ден трябва да се изплати“, казва той. При това кредитите често имат и скрита цена – под формата на икономически предимства за кредиторите. „Последният пример в това отношение е т.нар. китайски мост в Белград. Строителните работи бяха финансирани чрез кредит от Китай, след което китайците направиха така, че поръчката по изграждането на съоръжението да получи китайски предприемач. Казано по друг начин, Сърбия на практика внесе този мост изцяло от Китай“, разяснява Ковачевич.

Мнозина наблюдатели подозират, че зад неочакваната щедрост на арабите се крие и стратегически интерес към сръбската оръжейна индустрия – а това е най-силният експортен бранш на страната в момента. „Сделките с оръжия носят големи печалби и се доминират от големите държави-износителки. Естествено е, че Сърбия търси своята ниша в този бизнес“, казва още Ковачевич. „В крайна сметка имаме сериозни мощности за производството на малокалибрени и ловни оръжия, както и на муниции.“

airserbia

„Еър Сърбия“ има потенциал

Потенциал има и бившата авиокомпания „Ят еъруейз“, която вече ще се нарича „Еър Сърбия“. Арабският партньор, който притежава 49% от капитала й, смята да намали персонала и да закупи нови самолети тип Еърбъс, така че губещата до момента авиокомпания отново да излезе на печалба. „Тази инвестиция беше интересна за „Етихад“, защото „Еър Сърбия“ лети по много дестинации, които не се обслужват от другите големи европейски авиокомпании“, пояснява експертът в сферата на въздушния трафик Хайнрих Гросбонгарт. Това са отсечки на Балканите и в Източна Европа, които не са интересни за „Луфтханза“ или „Еър Франс“.

Ползи може да извлече и футболния клуб „Цървена звезда“ от Белград. Има слухове, че шейх Мохамед Бин Зайед ал Наян желае да спонсорира отбора. Подобна мисъл не е прекалено абсурдна, като се знае, че неговият полубрат – Мансур Бин Зайед ал Наян, известен като „футболния шейх“ вече вложи няколкостотин милиона евро в английския първодевизионен отбор „Манчестър Сити“.

 
 

Дженифър Лорънс си взима едногодишна почивка от актьорството

| от chronicle.bg, по БТА |

Носителката на награда „Оскар“ Дженифър Лорънс си взима едногодишна почивка от актьорството, съобщи Би Би Си.

Дженифър Лорънс се е посветила на каузата да създаде интерес у младите хора към политиката. Тя е в управителния съвет на организацията Represent.Us заедно с режисьора Дейвид О. Ръсел. Организацията води кампании срещу рушветите в политиката и за приемане на закони срещу корупцията.

Преди да се оттегли, Дженифър Лорънс ще довърши снимките в шпионския филм „Червената лястовица“. В него й партнират Джоел Еджъртън, Матиас Схонартс, Шарлот Рамплинг, Мери-Луиз Паркър и Джеръми Айрънс.

Дженифър Лорънс е известна с политическата си активност. Тя беше една от първите големи звезди, които заговориха за разликите в заплащането на актьорите и актрисите през 2015 г. Миналия месец тя участва заедно с Камерън Диас и Адел в Похода на жените в Лос Анджелис, който призова за равенство между половете и повече права на жените.

Дженифър Лорънс спечели награда „Оскар“ за най-добра актриса за филма „Наръчник на оптимиста“. Тя е номинирана за „Оскар“ също за филмите „Зимен дар“, „Американска схема“ и „Джой“. Голяма популярност й носи поредицата „Игрите на глада“.

 

 
 

Новото кетъринг меню за бизнес класа на борда на България Ер

| от |

Националният превозвач България Ер е подготвил специална изненада за пасажерите, които пътуват в бизнес класа. Авиокомпанията въвежда изцяло обновено кетъринг меню за бизнес класа на борда. Новото меню е 4-степенно и е изготвено според европейските кулинарни вкусове, в комбинация с традиционни български ястия и продукти, сред които и емблематичните за страната ни кисело мляко и бяло сирене.

Кетъринг менюто за бизнес класа се състои от различни видове салати, студени предястия, основния ястия и десерти, които ще бъдат сервирани на ротационен принцип всеки месец. Специалитетите са професионално селектирани от шеф Пламен Стамов – главен готвач на ресторант „Ред Канапе“ и ресторант „Рапонги“, и се приготвят за поднасяне на борда от авиационната кетъринг компания Silver Wings.

Менютата са съобразени с дестинацията и сезона. Селекцията се състои от сочно пилешко гриловано филе върху императорски ориз и ароматен сос с печурки; нежно филе от норвежка сьомга със запечени картофи и палитра от гриловани зеленчучи; пилешки гърди с аромат на масло, гарнирани с градински спанак, ориз басмати и фин сос със сирене Филаделфия или крехки свински ноазети от бон филе, поднесени с императорски ориз, конфитирани чери домати и сос с ретро горчица.

Докато пасажерите в бизнес класа прелитат над Европа, те ще могат да се наслаждават на различни видове свежи салати, традиционни български ястия, като баница с масло и сирене, и изтънчени предястия като гъши пастет или ордьовър от местни меса, сирена и билки. Пасажерите ще могат да подслаждат пътуването си с домашно приготвено брауни с парчена орехи и черен шоколад или чийз кейк с шоколадова бисквита и студен крем със семенца ванилия.

Новото меню в бизнес класата на България Ер е част от обновяването на цялостния кетъринг на борда на националния превозвач. От авиокомпанията предстои да обновят и менюто за икономична класа.

 
 

Награди БАФТА 2018: пълният списък

| от chronicle.bg |

Голяма нощ беше снощи за Мартин Макдона и екипа на „Три билборда извън града“. Филмът е големият победител на Наградите на британската филмова академия, отнасяйки 5 награди, сред които за най-добър филм, най-добър британски филм, най-добра актриса. С това само се потвърдиха очакванията ни и вече е почти сигурно, че филмът ще триумфира и на „Оскарите“.

Не можем да кажем, че бяхме особено изненадани от тазгодишния избор на британците. Очакваше се да пренебрегнат „Да обичаш Винсент“ заради „Коко“, както и Гари Олдман да бъде предпочетен пред Тимъти Шаламе (подчертаваме, че и двамата са прекрасни в ролите си), а историята за британски моден дизайнер от 50-те („Призрачна нишка“) да вземе приза за най-добри костюми.

Изненадите бяха предимно около филма на Гиийермо дел Торо, „Формата на водата“, който беше номиниран в 12 категории и взе 3 от тях. И да, Даниел Калууя взе БАФТА за изгряваща звезда, отмъквайки я под носа на заслужилия Тимъти Шаламе. Не го коментираме това…

Вижте в галерията ни горе пълният списък с наградените.

 
 

Пътуваме повече с Air France-KLM Group

| от chronicle.bg |

Нетният резултат на Air France-KLM Group възлиза на -274 милиона евро за цялата 2017 година. Ако се изключат дългосрочните пенсионни разходи, нетният резултат е +1 155 милиона евро, което представлява ръст от 363 милиона евро в сравнение с миналата година.

Търсенето на маршрути в Северна Америка и дестинации на средни разстояния, е довело до увеличение на трафика съответно с 6,1% и 7,4%. Освен това, възстановяването на маршрутите в Азия и Латинска Америка е оказало силно положително въздействие и увеличението е съответно с 6,5% и 8,3%.

През последната година Air France-KLM направи значителен напредък в разширяване на глобалната си мрежа. Групата значително укрепи съществуващите си партньорства с China Eastern, Jet Airways, Vietnam Airlines и създаде новото северноатлантическо с Delta и Virgin Atlantic.

През декември 2017 ., Air France успешно стартира новата си авиокомпания Joon.

В началото на 2018 г., първите данни показват продължаваща положителна тенденция в търсенето: текущите резервации за дълги разстояния за следващите три месеца надминават нивата от миналата година.

Групата провежда инициативи за намаляване на разходите за единица продукт с 1,0% до 1,5% и ще се постигне чрез по-нататъшно увеличаване на производителността, ефективността и по-ниските разходи на новата авиокомпания Joon.